אחרי ההתקפה של חיזבאללה על הבסיס האסטרטגי במירון – האם ישראל בדרך להרחבת התקיפות בלבנון? בקרב תושבי הצפון יש מי שקראו הבוקר "לשבור את הכלים", אולם ההערכה היא כי במערכת המדינית והביטחונית בישראל עדיין מעדיפים להתמקד במלחמה ברצועת עזה ולא לפתוח באופן יזום ומלא חזית שניה בלבנון.

"החזירו אותנו לתקופת האבן": בצפון זועקים - אם הטילים היו נוחתים בחיפה היו תוקפים בביירות

"יכול להיות שנגיע ליום שאנחנו מוחקים את כל הכפרים מדרום לליטאני אם לא נוכל אחרת להבטיח ביטחון", העריך הפרשן הביטחוני של חדשות 13 אלון בן דוד בשיחה עם מעריב, "הרי כל כפר כזה הוא בסיס של כוח רדואן של חיזבאללה. אבל כרגע אנחנו עוד לא באירוע הזה. ישראל לפי שעה קיבלה החלטה שהיא מתמקדת בעזה והיחידות הלוחמות שלנו נמצאות ברצועה. ברגע שנשלים שם את המשימה, ישראל תצטרך להחליט איך היא מסדרת מחדש את המצב בגבול הצפון: בהסדר מדיני כלשהו או במלחמה".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"מלחמה בצפון היא משהו שצריך להכין אותו מראש", הוסיף, "מבחינת היכולת לשקם את הצבא שנלחם בעזה ולבנות את היכולות. אני מקווה שזה ייפתר בחצי הראשון של 2024, עד הקיץ. עד אז, ישראל מחכה לראות אם בחיזבאללה יחצו קווים אדומים, והיא מתכוונת לפעול בהתאם לאופי התגובה שלהם".

בתוך כך, בלבנון גובר הלחץ מאפשרות של גלישה למלחמה מלאה עם ישראל, שצפויה לגבות מחירים כבדים מאוד מהמדינה כולה. זאת, על רקע גל של פליטים מיישובי דרום המדינה שעזבו את ביתם מחשש לתגובה קשה של ישראל והגיעו לאזורי ביירות ומרכז לבנון. ראש העשה הנוצרית-מארונית הביע הבוקר דאגה מההסלמה ותקף במרומז את חיזבאללה כשאמר ש"המלחמה בעזה התפשטה לדרום לבנון בניגוד לרצון הלבנונים". 

גורמים אמריקניים ואירופיים רבים פועלים בימים אלה ומנסים להגיע להבנות ראשוניות שיאפשרו למנוע גלישה למלחמה בהיקף מלא. במקביל לביקור השליח האמריקני עמוס הוכשטיין בישראל ולהגעתו הצפויה של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן לארץ מחר, משלחת מטעם האיחוד האירופי בראשות ג'וזף בורל ביקרה לאחרונה בביירות וניסתה לקדם הבנות. יו"ר בית הנבחרים הלבנוני נביה ברי אמר בתום הפגישה כי בביירות מעוניינים "לעצור את התוקפנות" ולמנוע מלחמה באמצעות "יישום מלא של החלטה 1701". ההחלטה המדוברת סיימה בשעתו את מלחמת לבנון השנייה וקבעה שורה של הסדרים שלא מבוצעים כרגע בשטח, ובראשם התחייבות של חיזבאללה שאנשיו לא יירדו דרומה מקו הליטאני. עם זאת, פוליטיקאים בלבנון טוענים שגם ישראל מפרה חלקים מהחלטה 1701 ומצביעים על 13 נקודות מחלוקת בגבול בהם לטענתם ישראל חורגת לתוך שטח לבנון מקו הגבול הבינלאומי.