שירות החיילים במשטרה ובשב"ס נשען כבר 28 שנים אל הוראות שעה זמניות, אבל חלקם אינם מתאימים לתפקידיהם - כך נטען בדו"ח הביקורת על שירות חיילי חובה ביחידות המשרד לביטחון לאומי. 43% ממשרתי החובה במשטרה נשרו ב-2021 ולפי שאלון משרד מבקר המדינה - 46% מהחיילים בשב"ס היו בוחרים בדיעבד שלא לשרת בארגון.

"שירות החובה במשטרה ובשב"ס עלה לאחרונה לסדר היום הציבורי, בין היתר עקב חשיפת האירועים שנודעו בציבור כ'פרשת הסרסור בסוהרות בכלא גלבוע'", מצוין בדו"ח הביקורת. מהביקורת עולה, כי חלק ממשרתי החובה אינם מתאימים לתפקידים שהם מבצעים במשטרה ובשב"ס. 

במשטרה יש 1,045 משרתי חובה, מתוכם כ-74% הן חיילות. רובם בתפקידי סיור (42%), מפעילי מוקדים (22%) ובתפקידי מנהלה (12%). בשב"ס יש כ-570 משרתי חובה, רובן הגדול כסוהרי חובה באגפים הביטחוניים במתקני הכליאה ברחבי הארץ - 35% מהם (196) נשים.

"ישנם חיילים שצה"ל מציב בשירות חובה במשטרה, אשר אינם מתאימים לצורכי המשטרה ולשירות מבצעי במסגרתה", נטען בדו"ח הביקורת – "נתוניהם של חלק ממשרתי החובה, ובהם רמת השליטה בשפה העברית, הפרופיל ורמת הכושר הגופני שלהם, נמוכים באופן העלול להקשות עליהם לבצע את תפקידם באופן מיטבי".

 המבקר מצא כי קרוב ל-40% מהגברים והנשים המשרתים במשטרה (395 מתוך 1,027) הם בעלי פרופיל 64 ומטה, נתון שלדעתו עלול להקשות עליהם לבצע את תפקידם באופן מיטבי.

שיעור הנשירה של משרתי החובה במשטרה בשנת 2021 הגיע לכ-43% (245 מתוך 574). כ-46% ממשרתי החובה בשב"ס שהשיבו על השאלונים של משרד מבקר המדינה ציינו שהיו בוחרים בדיעבד שלא לשרת בארגון. 54% מהמשרתים בשב"ס אשר השיבו על השאלונים ציינו כי נתקלו בקשיים כשנזקקו לטיפול רפואי.

משב"ס נמסר: "שב"ס מקפיד באופן עקבי להכשיר ולהעצים את המשרתים בארגון, תוך הפקת לקחים מאירועי עבר ולמידת צרכי המשרתים כפי שבאה לידי ביטוי בסקרים פנים ארגוניים, בשיחות פתוחות עם מפקדים ובדוחות מבקרים רשמיים. נדגיש כי על פי החלטת שר הביטחון והשר לבל"מ, גיוס משרתי חובה לשב"ס הסתיים באפריל 2023 וכיום, סוהרות חובה אינן משרתות באגפים הבטחוניים. נציין כי עד סוף שנת 2024 יסיימו כלל משרתי החובה בארגון את שירותם".

תגובת דובר צה"ל: "הצבת חיילים ביחידות מחוץ לצה״ל נעשית בהתאם להחלטת ממשלה ובתיאום מול שר הביטחון. חיילים המוצבים לשירות ביחידה מחוץ לצה"ל מוצבים ביחידות המבצעות משימות ביטחוניות בלבד. שירות חיילי חובה בשב״ס ובמשטרה נתון לבחירתם ולרצונם של החיילים, והם יכולים לבקש בכל עת לחזור לשירות בצה״ל דרך גורמי כוח האדם ביחידתם. גיוס משרתי חובה לשב"ס הסתיים באפריל 2023 כאשר עד סוף שנת 2024 יסיימו כלל משרתי החובה בארגון את שירותם. נושא המענה בתנאי השירות והרפואה לחיילי החובה שעודם משרתים בשב"ס מצוי במעקב ובטיפול. הצבת חיילים לשירות במשטרה מתקיימת בהתאם לצרכים העולים ובהתאם למדיניות כי השירות ביחידות מחוץ לצה"ל נתון לבחירתם של החיילים, כאשר מתקיימת עבודה שוטפת על מנת להגיע לתמהיל הנדרש בהתאם לתכניות השיבוץ בצה״ל. כל מקצוע צבאי נבחן תחת אמות מידה קפדניות הקובעות את תנאי הסף הנדרשים על מנת להשתבץ בו, וכך גם לגבי חייל משטרתי".