בעת הרעב הקשה והמעבר בין בתים ברצועה, שמסביבם נלחמים לוחמי הסדיר והמילואים של צה"ל, העזתים ממשיכים לחשוב על דרכים לערוק מעבר לגבול ולהיכנס אל שטח מצרים. על פי דיווח בחברת החדשות האמריקאית "בלומברג", מספר גדול מהאזרחים בעזה חשבו על דרך יצירתית לעבור את הגבול, מבלי להתחנן לעזרה.

מצור? עיתונאי חדשות 13 שהשתחרר ממילואים חשף: אלו החיים האמיתיים בעזה
אלפי מחבלים חוסלו, כ-11 אלף רקטות שוגרו: סיכום 100 ימי מלחמה

בקשות העזרה של העזתים ממצרים נענו בתשובה שלילית, וכעת מול אזרחים מסוימים ברצועה עומדת משימה חדשה: המטרה - להעביר את בני משפחתם מעבר לגבול אל שטח מצרים, הדרך - שוחד. חלק מהעזתים החלו לגייס כסף באינטרנט כדי לשלם שוחד לפקידים מצרים בגבול רפיח כדי להגיע למקום מבטחים, כך על פי הדיווח בחברת החדשות האמריקאית.

עם סגירת מעבר רפיח, מעטים הפלסטינים שהצליחו לעזוב את עזה מאז ה-7 באוקטובר, אז ביצע חמאס את הרצח הרצחני ביישובי העוטף בישראל. כעת, אחרים גילו כי עם מספיק כסף - עד 10,000 דולרים לאדם, עדיין יש אפשרות לצאת מזירת המלחמה. בעקבות כך, פנו העזתים אל הגולשים באינטרנט.

אחת מהן היא יסמין, תושבת העיר עזה שסיפרה שגייסה 28,000 אירו (31,000 דולרים) ב-GoFundMe ופינתה את אמה, שלוש אחיות ואחיינית למצרים. היא אמרה ששילמה 6,500 דולרים עבור כל אדם "דרך רכז". היא סירפה: "אחותי חולה והיא כעת בבית החולים, בלי ה'תיאום' אנחנו לא יודעים מה היה קורה לה. זו הייתה הדרך היחידה לצאת מעזה".

ברשויות במצרים טוענות שלא מתרחש שוחד. דיא רשוואן, ראש שירות המידע הממלכתי של מצרים, הכחישה את הגבייה הרשמית של כל אגרה נוספת מהמגיעים מעזה. הוא גם דחה את הטענות לפיהן כל ישות לא רשמית גובה תשלום כדי לעזור לאנשים לעבור לשטחי מצרים.

ההרס בעיר עזה ממעוף הציפור (צילום :רשתות ערביות)

אבל איה, פלסטינית שחזרה לבקר את משפחתה בעזה אחרי שנה בחו"ל באיחוד האמירויות, מתארת ​​מציאות אחרת. היא הגיעה בהריון בקיץ שעבר וילדה את בתה הראשונה בעזה. היא החליטה להישאר עם משפחתה זמן מה לפני שתתאחד עם בעלה באיחוד האמירויות; חודש לאחר מכן פרצה המלחמה.

לאחר שהחלו התקיפות האוויריות של ישראל, איה, הוריה, אחיה ובתה הקטנה ברחו שוב ממקומם, והגיעו לעיר חאן יונס שבדרום המדינה, שם נפצעה מאוחר יותר מרסיס והובהלה לבית חולים. "כל מה שרציתי אז זה לצאת מעזה ולחזור לבעלי", אמרה בטלפון. "מתווך פנה לבעלי לאחר שראה את הפוסטים שלו בפייסבוק ושאל איך להוציא אותי". לדבריה, המתווך ביקש 13,000 דולרים כדי להכניס אותה ואת התינוקת שלה לרשימה. לאחר מיקוח, הסכום הופחת ל-10,000 דולרים. "בעלי קיבל הלוואה כדי לשלם את העלויות", אמרה. איה הצליחה לחצות את הגבול כאשר שמה הופיע ברשימות שסיפקה מצרים ליחידת חמאס.

מעבר רפיח הוא אמנם השער הראשי ליציאה מעזה, אך מעולם לא היה קל לעבור בו. קהיר שמרה על נקודת המעבר סגורה בעיקר מאז שחמאס השתלט על מובלעת חוף הים בכוח מהרשות הפלסטינית המוכרת בינלאומית ב-2007. בעוד שהוא פתוח על בסיס קבוע, בימים ראשון עד חמישי, מעבר הגבול הוגבל למעבר של כמה מאות אנשים ביום. עשרות אלפים שביקשו לצאת נדרשו להירשם שבועות או חודשים מראש ברשויות חמאס.

שירות בתשלום המכונה "tanseeq", שמשמעותו תיאום בערבית, שסופק על ידי חברות תיירות מקומיות עם קשרים למצרים, דרש סכום שנע בין 300 ל-800 דולר, תלוי עד כמה עמוסה הייתה "עונת הנסיעות". אבל לאחר פרוץ המלחמה, היציאות הוגבלו עוד יותר לאזרחים ולתושבי קבע של מדינות זרות, שהחלו לעזוב את עזה באוקטובר תחת משימות פינוי בהנחיית השגרירויות שלהם. משרד הבריאות המנוהל על ידי חמאס אמר כי רק כמה מאות חולים פצועים הצליחו לצאת לטיפול רפואי מתקדם דרך מעבר רפיח.

פליטים פלסטינים במעבר רפיח (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)
פליטים פלסטינים במעבר רפיח (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)

שבועות לאחר מכן חזרו רשימות ה"תיאום", שפורסמו על ידי משרד הפנים של חמאס, ומנגנון הכניסה לרשימות הנחשקות היה מעורפל. במקום זאת, עשרות קמפיינים מקוונים צצו כאשר השמועה התפשטה על ה"תיאום" היקר.

נור זקוט, שעזבה את עזה לאחרונה כדי ללמוד תואר שני במלטה, מארגנת גיוס כספים מקוון לפינוי 10 מבני משפחתה, כולל הוריה, אחיה וסבתה. היא כתבה כי עם "סכום משמעותי של 7,000 דולרים עד 10,000 דולרים לכל אדם לחצות את הגבול - הנטל הוא מכריע". היא הסבירה: "כל הדרכים האפשריות להציל את המשפחה שלנו נקלעו למבוי סתום, אז קיבלתי את ההחלטה הזו אחרי שלושה חודשים של חשיבה. היססתי, גיוס כספים היה הדבר האחרון שחשבתי עליו". זקוט מקווה לגייס 70,000 דולרים. "אין תקווה לעתיד בעזה", אמרה, "גם לא אחרי המלחמה".