"חרבות ברזל": ארצות הברית ממשיכה להבהיר לישראל כי היא מתנגדת לתכנית של יצירת אזור חיץ ברצועת עזה לאחר סיום המלחמה, פרויקט שעליו צה"ל פועל בשבועות האחרונים, כך דווח הבוקר (חמישי) ב"וול סטריט ג'ורנל". בכירים אמריקניים אמרו כי תפיסת השטחים תגביר את החששות אצל התושבים הפלסטינים שישראל מתכוונת לכבוש מחדש את המובלעת או חלק ממנה, ועל כן תקשה לשכנע את המדינות הערביות לסייע בבנייה מחדש של רצועת עזה.

על פי העיתון האמריקני, פרויקט אזור החיץ הוא "מקור לתסכול הולך וגובר" עבור גורמים רשמיים בוושינגטון, שהביעו את מורת רוחם על כך זמן קצר לאחר שהחלה המלחמה ב-7 באוקטובר. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמר אמש כי ארה"ב מתנגדת לכל "שינוי קבוע בטריטוריה ברצועה" ו"היינו מאוד ברורים לגבי ההתנגדות שלנו לעקירה בכפייה של עזתים", אך בלינקן הדגיש שארה"ב פתוחה לאפשרות של הסכמים זמניים. עם זאת, גורמים ישראלים רשמיים מסרו שאזור החיץ עשוי להיות זמני בלבד, אך לא נתנו לוח זמנים רשמי.

גבול מצרים ורצועת עזה (צילום: AFP via Getty Images)
גבול מצרים ורצועת עזה (צילום: AFP via Getty Images)

יצחק הרצוג ואנתוני בלינקן (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
יצחק הרצוג ואנתוני בלינקן (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

על פי גורם ישראלי רשמי, חלקים מסויימים של אזור החיץ עשויים להיות ברוחב של קילומטר, "אך זה יכול להשתנות בהתאם לטופוגרפיה ולמידת הקרבה של התושבים הפלסטינים לגבול". במקביל, אנליסטים העריכו כי "סביר להניח שהאזור לא ימנע שיגורים עתידיים של רקטות לשטח ישראל, או שיגור של כלי טיס בלתי מאוישים מתוך עזה".

עוד נכתב ב"וול סטריט ג'ורנל" כי האזור הבנוי ביותר של אזור החיץ הפוטנציאלי נמצא ליד ח'אן יונס, העיר הגדולה ביותר בדרום רצועת עזה, בה פועלים כוחות צה"ל למעלה מחודש. על פי מחקרו של אלוף-משנה במיל' שאול אריאלי, 67% מתוך המבנים בטווח של ק"מ מהגדול נהרסו, כאשר מדובר ב-704 מבנים מתוך 1,048.