"נעשתה לנו שואה בארצנו" - כך סבור רוב הציבור הישראלי, על פי סקר מיוחד שערך מוזיאון השואה "בית העדות" לרגל יום השואה הבינלאומי, שמתקיים השנה בצל אירועי 7 באוקטובר והמלחמה בעזה. הסקר, שנערך באמצעות מכון המחקר "לזר מחקרים", בראשותו של ד"ר מנחם לזר, בחן את עמדות הציבור הישראלי ותפיסותיו כלפי אירועי 7 באוקטובר בהשוואה וביחס לאירועי השואה.

על פי הסקר, 63% מהציבור הישראלי סבורים כי בשבת של 7 באוקטובר נעשתה לנו שואה בארצנו. 23% מהציבור סבורים כי ההשוואה בין אירועי 7 באוקטובר לשואה הינה בגדר "זילות השואה". כאשר בוחנים את העמדות מבחינה מגדרית, רואים כי בקרב נשים התחושה כי נעשתה שואה בארצנו גבוהה הרבה יותר (74%) מאשר התחושה בקרב המין הגברי (55%).

עוד עולה מהסקר כי אירועי 7 באוקטובר, המלחמה ועליית האנטישמיות בעולם יצרו בקרב הציבור הישראלי התייחסות מיוחד כלפי יום השואה הבינלאומי. על פי הסקר, כ־80% מהציבור הישראלי סבורים כי ליום השואה הבינלאומי ישנה חשיבות מיוחדת מתמיד השנה, לאור אירועי 7 באוקטובר. לעומתם, 11% בלבד מהציבור לא רואים את יום השואה הבינלאומי הקרוב כבעל חשיבות מיוחדת.

יחד עם זאת, בקרב הציבור החרדי רואים חשיבות פחותה ליום, כאשר רק 56% רואים בו כיום בעל חשיבות מיוחדת השנה. זאת לעומת 84% בציבור המסורתי ו־81% בציבור החילוני. גם כאן הציבור הנשי מייחס חשיבות גדולה יותר, עם 83% לעומת 74% בקרב הציבור הגברי. חיזוק לעמדה זו רואים במענה לשאלה: האם תגובת העולם ל־7 באוקטובר מוכיחה כי העולם שכח את לקחי השואה? על פי הסקר, 79% סבורים כי העולם שכח את לקחי השואה ורק 21% סבורים כי אינו שכח, או שאין קשר בין הדברים.

רחל רוזנמן עפר, מנכ"לית מוזיאון השואה "בית העדות" בניר גלים, אמרה בתגובה כי "תובנות הסקר מראות לנו שחלק נכבד מהציבור הישראלי חש שנעשתה שואה ב־7 באוקטובר, כאן בארצנו. אני חושבת שתוצאות הסקר חשובות להבנת תפיסות הציבור את אירועי השבת השחורה ודורשות ממכוני השואה בארץ התייחסות מיוחדת והתאמות, מעתה והלאה, בהנחלת זיכרון השואה".