"באחד הבקרים האחרונים בחווארה, תמרן פלסטיני מטען קדמי הלוך ושוב, ופינה אבנים והריסות שחיילי צה"ל ערמו לתוך מחסום. ארבעה חיילים צעירים הביטו בהם, אצבעותיהם מתוחות על ההדק, בעוד טפרי המכונה מנפצים את הבוץ הנאחז בהם. קהל של צופים פלסטינים מאושרים התאסף במקום", תיאר רוג'ר כהן, כתב החוץ של ה"ניו יורק טיימס", שביקר בגדה המערבית.

משא ומתן מדיני או מלחמה כוללת? החזית הצפונית מתקרבת לנקודת האל חזור
"זה הרעב שמדברים עליו?": ישראל חשפה מה באמת קורה בעזה | צפו

"המכשול, שהוקם כדי למנוע גישה לרחוב ראשי שהיה שדה קרב בשנה האחרונה, עורר את זעמם של 7,000 תושבי העיירה בצפון הגדה המערבית, שרגילים  לכך שכוחות ישראליים סוגרים חנויות ושולטים בכל תנועה שלהם", ציין כהן. "

"ראש העיר אמר לי שחווארה הפכה לעיר רפאים. היא מוקפת בהתנחלויות ישראליות וחוצה את הכביש הראשי מצפון לדרום, והפכה גם היא למוקד של אלימות", הסביר כהן וציטט את ראש העיר שאמר לו: "ככל שהלחץ גדול יותר, כך הפיצוץ גדול יותר".

"ג'יהאד עודה, בכיר בעירייה, הצביע על החיילים. לדבריו, הם פתחו וסגרו את הכביש 10 פעמים בשנה האחרונה", סיפר כהן וציטט את הבכיר: "החסימה היא בשביל המתנחלים, כדי שירגישו בנוח ברחוב הראשי שלנו".

כהן כותב כי "השאלה כיום היא האם ניתן למנוע אינתיפאדה שלישית ולצאת עם משהו חדש מהתפוררות הגדה המערבית והפלישה הישראלית לעזה. האם יש בסיס מתמשך לשלום בר-קיימא שדמיין מזכיר המדינה אנטוני בלינקן, הכרוך בחתירה למדינה פלסטינית באמצעות שיקום הרשות"?.

פעילות כוחות צה''ל בחווארה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות כוחות צה''ל בחווארה (צילום: דובר צה''ל)

"הרשות הפלסטינית חסרת תקווה - אין שם", אומר ג'פרי פלטמן, לשעבר עוזר מזכיר המדינה האמריקאי לענייני המזרח התיכון. "היא סובלת מפצעים עצמיים, וישראל ערערה אותה. כפי שנהגתי לומר לגורמים רשמיים בישראל, רוב האנשים מתייחסים טוב יותר לקבלני המשנה הביטחוניים שלהם".

לפי כהן, "מאז תחילת אוקטובר חל זינוק במספר הפינויים של פלסטינים מכפרים בגדה המערבית על ידי מתנחלים, בדרך כלל ללא עונש. בעלי חיים נגנבו, מטעי זיתים נעקרו ונשרפו. כוחות הביטחון הישראליים הרגו 492 פלסטינים בגדה המערבית בשנת 2023 על פי דו"ח של משרד זכויות האדם של האו"ם והפלסטינים שם הרגו 29 ישראלים. (צה"ל טוען שהמספר הוא 41)".

יואב גלנט ביהודה ושומרון (צילום: אלעד מלכה)

"התסריט כתוב מאז ה-7 באוקטובר", אומר עודד רביבי, ראש עיריית ההתנחלות הגדולה אפרת. "כתוב באנשים שנאנסו ונשרפו חיים. עכשיו אנחנו יודעים בדיוק מה אנחנו מנסים למנוע".

כהן מספר כי הוא פגש ברמאללה את מוחמד אשתייה, ראש הממשלה הפלסטיני. "מעולם לא ראיתי מצב נורא כל כך מאז שהתוודעתי למציאות הפלסטינית-ישראלית. אנחנו לא רחוקים מאוד מפיצוץ", אמר אשתייה. "ישראל איבדה שיווי משקל והיא מתנהגת כמו שור פצוע. הם פועלים במצב רוח של נקמה, הורגים לשם הרג".

כהן ציין ששאל את אשתייה אם הרשות הפלסטינית, שבתיאוריה שולטת מנהלית בחלקים מהגדה המערבית ומשלמת לעובדי ציבור בעזה למרות התנגדותה לחמאס, נושאת באחריות כלשהי לחוסר הפופולריות שלה. אשתייה השיב לו: "לא, זה לא משהו שעשינו לא בסדר. הכל בידי הישראלים". מאוחר יותר, כתב כהן, הוא שאל:  "איך זה אפשרי שהממשלה שלנו תהיה פופולרית כאשר ישראלים מחרימים אדמות כל יום?"

לפי כהן, לדברי אשתייה, אבו מאזן והרשות הפלסטינית נמצאים "תחת לחץ אדיר" משום ש"העם רוצה שנעשה משהו, הוא רוצה שנצא למלחמה נגד ישראל". 

כהן כותב כי "אינתיפאדה שלישית אינה בלתי אפשרית. רמת הזעם הפלסטיני, בשילוב עם אלימות מתנחלים, היא דליקה", ומוסיף כי "בעידודה של ארה"ב, אשתייה אומר כי 'השתמשנו בכל דרך ואמצעי אפשרי כדי לנתק את הגדה המערבית ממה שקורה בעזה'".