ככל שהמשא ומתן להפסקת אש בעזה מתקדם, הולך ומתעצם מאחורי הקלעים הקרב בתוך שני מחנות של ארגון הטרור. סינוואר שנמצא בלב הקרבות בעזה והנייה שצופה במה שקורה מהצד. ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח על חילוקי דעות פנימיים בין המנהיגים של ארגון הטרור, אשר מונעים מלהגיע להסכמה סביב ההצעה שגובשה בפסגה בפריז.

צה"ל השמיד פיר מנהרה ברצועה ובו מעלית תת קרקעית | צפו בתיעוד
מכים באלות ויורים באוויר: כך משתלט חמאס על הסיוע ההומניטרי

הקונפליקט בין הנהגת חמאס שופך אור על הדינמיקה הפנימית של הארגון ומשקף את מצבו הנפשי של סינוואר מאחת ואת האטימות וחוסר האמפתיה של הנייה למה שקורה בעזה מאידך.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

אם ננתח את הפרשנויות והאופן בו מוצג סינוואר בישראל, הביאו אותו לדרגת אליל, אסטרטג מחושב ששולט בסיטואציה ויודע לשחק בקלפים שלו באופן ראוי להערצה. אחרת, איך יכול להיות שכבר ארבעה חודשים וישראל לא מצליחה לשים עליו את ידה. ואכן לאחר עסקה החטופים הראשונה, דימויו הלך והתחזק והיה נראה שהוא בלתי מנוצח. כמובן שזה מה שהיה רוצה נחשוב אבל אם ננתח את המצב מקרוב, זה רחוק מלהיות אמת.

על פי דיווח שפורסם בוול סטריט ז׳ורנל, ע"י אותם גורמים, הדינמיקה בארגון "התהפכה", וראש ממשל חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר "התעייף" לאחר ארבעה חודשי מלחמה, ומוכן לקבל את ההצעה להפסקת אש ראשונית של שישה שבועות. מנגד, מנהיגי הארגון בחו"ל ובראשם הנייה, דורשים יותר ויתורים ורוצים לנהל משא ומתן על הפסקת אש קבועה שתביא לסיום המלחמה. בין הדרישות שלהם, הם מתנים ש"כל הפסקת אש תהיה מושתתת על סיום מוחלט של הלחימה", וחזרו על הדרישה להוצאה של כוחות צה"ל משטח הרצועה.

מחלוקת זו בהנהגת חמאס מגיעה על רקע דיווח שהתקבל לפני כשבועיים על מתיחות בין סינוואר והנייה, שלא דיברו ביניהם יותר מחודש, מה שהקשה באותה העת על ההגעה לעסקת חטופים חדשה.

יחיא סינוואר לאחר השחרור עם איסמעיל הנייה (צילום: עאבד רחים קטיב, פלאש 90)
יחיא סינוואר לאחר השחרור עם איסמעיל הנייה (צילום: עאבד רחים קטיב, פלאש 90)

לאחר ארבעה חודשי לחימה, חמאס מוצא את עצמו בצומת דרכים כאשר שני קולות דומיננטיים בארגון הטרור מתחרים על השליטה, כל אחד מהם רוצה להיות זה המושך בחוטים. בעוד שסינוואר, הדמות העליונה בעזה, מביע נכונות לקבל הצעת שביתת נשק בת שישה שבועות, ההנהגה המדינית שיושבת בקטאר, דוחפים לקבלת ויתורים גדולים יותר מצד ישראל ולשיפור התנאים. מחלוקת פנימית זו מהווה מכשול אדיר לתהליך המשא ומתן, ומונעת מהחמאס להציג חזית אחידה בדיונים עם מתווכים בינלאומיים.

למחלוקת הזו יש חשיבות גדולה בניתוח הדינאמיקה והצפי למה שיגיע בהמשך. ניכר שהנייה שצופה במלחמה מהניאונים בחדר ממוזג לא שם משקל על הקושי בו מצוי סינוואר, או על הסבל של תושבי עזה. מבחינתו, הוא רוצה להוכיח לעולם שהוא מכתיב את המהלכים וכך לבסס את מעמדו בהנהגת הארגון. סינוואר שמצוי בלב עזה, עושה הערכת סיכונים ומבין שהוא חייב הפסקת אש כמה שיותר מהר. נוסף על כך, יש כאן מלחמות אגו מאד ברורות. סינוואר כלל לא אוהב את זה שמתנהל מו״מ ״מעל ראשו״. מכיוון שהוא מסתתר, הקושי שלו להביע עמדה גדול יותר והוא מבין שהנייה מנצל את המצב. 

בשורה התחתונה, למרות הדימוי הבלתי מנוצח שנוצר לסינוואר בישראל, הוא לחיץ, הוא צריך הפסקת אש, ומעבר למלחמת הישרדות, הוא גם מצוי במאבקים פוליטיים שמוציאים אותו מדעתו. ישראל צריכה לנתח את מצבם הנפשי של המנהיגים ולהבין איך היא נכנסת בדינמיקה הרעועה של הארגון וממנפת זאת לתועלתה.