לקראת התרחבות המלחמה לרפיח: לשכת ראש הממשלה הודיעה היום (שישי) כי נתניהו הנחה את צה״ל ומערכת הביטחון להביא לקבינט תכנית כפולה הן לפינוי אוכלוסייה והן למיטוט הגדודים. עוד נמסר בהודעה: "אי אפשר להשיג את מטרת המלחמה של חיסול החמאס ולהשאיר ארבעה גדודי חמאס ברפיח. מנגד ברור שפעולה עצימה ברפיח מחייבת פינוי אוכלוסייה אזרחית מאזורי הלחימה. בכיר ישראלי מסר כי הרקע לפרסום ההודעה היה הצהרת דובר הבית הלבן אתמול בנושא הפעולה האפשרית ברפיח.

למרות הדרישה האמריקנית מישראל שלא להרחיב את המלחמה לרפיח בעקבות חשש לפגיעה באזרחים חפים מפשע, ישראל ממשיכה להבהיר כי היא תילחם נגד חמאס גם בעיר הדרומית. בעקבות כך, וושינגטון מרגישה "אי נוחות גוברת" מהמשך התקיפות ברצועה, כך על פי הדיווח ב"ניו-יורק טיימס".

המתיחות בין ארה"ב לישראל מגיעה כאשר ישנם מאמצים דיפלומטיים להגיע לעסקה לשחרור החטופים, שלא צלחו עד כה. גורמים ישראלים אישרו שישראל צריכה להמשיך את המערכה גם לרפיח, כדי להשיג את המטרה המוצהרת של המלחמה והיא מיטוט שלטון חמאס. לדבריהם, ברפיח יש מספר מנהרות הברחה החוצות לשטח מצרים. בתוך כך, תושבת רפיח, דליה סדאווי, ששוחחה עם העיתון האמריקני הביעה חשש מהרחבת הלחימה גם לרפיח. לדבריה, "לאן אנשים ילכו? הצבא הישראלי נמצא בח'אן יונס וזה לא בטוח שם, אין לנו לאן ללכת".

נסיגה מח'אן יונס לרפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
נסיגה מח'אן יונס לרפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

נסיגה מח'אן יונס לרפיח (צילום:  Atia Mohammed/Flash90)
נסיגה מח'אן יונס לרפיח (צילום: Atia Mohammed/Flash90)

ביום חמישי האחרון דווח כי ישראל הודיעה שתשלח כוחות קרקעיים להילחם ברפיח, הממוקמת בדרום עזה וגובלת עם מצרים. מהלך שכזה, עלול להעמיד סיכון את היחסים עם המתווכת המצרית, שכן בעיר חוסים יותר ממליון אזרחים עזתיים שהועברו למקום מצפון הרצועה. מקורות מצריים דיווחו כי קהיר לוחצת להפסקת המהלך ולעצירתו מהחשש כי פלסטינים עלולים לנסות לפרוץ למדינה על מנת לברוח מאיזור האש, ובכך ליצור אי יציבות בגבולות. זמן קצר לאחר שישראל הודיעה למצרים כי היא מתכננת מבצע קרקעי ברפיח, גורמים מצרים הזהירו כי אם פלסטינים יאלצו לחצות לחצי האי סיני, יושעה הסכם שלום בן עשרות שנים בין שני הצדדים.

עוד דיווחו הגורמים כי בשיחות סגורות ישראל הגיבה לטענות שהיא תאפשר תחילה לאנשים ברפיח להתפנות חזרה לאזורים מהם נמלטו בעבר לפני שיפעלו בגבול, אולם מצרים מצידה הניחה גדרות תיל מעל חומות הבטון שהציב הצבא המצרי בתחילת המלחמה בגבול עם רצועת עזה. מהאו"ם נמסר על המהלך: "המתקפה הקרקעית הישראלית על רפיח עלולה להוביל לביצוע פשעי מלחמה שיש למנוע בכל מחיר".