מטה תנועת המושבים קיים היום (שני) סיור במושב ניצני עוז היושב בקו התפר, כ-600 מטר מול טול-כרם. במהלך הסיור, התקיימה סקירה מקיפה של הנהלת המושב וכיתת הכוננות על האתגרים הביטחוניים המורכבים בהם נמצא היישוב, לצד ניהול שגרת חקלאות וקהילה לאחר השבת השחורה.

הדרך מתל אביב לטול כרם: זינוק של 60% בגניבות כלי רכב לעומת שנת 2022
תתכננו פיגועים נגד ישראל: צה"ל חיסל ארבעה מבוקשים בטול-כרם

מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח, אמר במהלך הסיור כי ״קיים איום מוחשי עבור תושבי ישובי קו התפר וחקלאיו. על מדינת ישראל לשנות את האסטרטגיה הביטחונית באזור ולהיערך ברמה הלאומית לפני שיהיה מאוחר מידי תוך הקצאת משאבים כלכליים עבור הישובים ומענה ביטחוני עבור התושבים והחקלאים סמוכי קו התפר - המעבדים את האדמות החקלאיות עד התלם האחרון תוך סיכון לחייהם". עוד אמר והצהיר, "אנו נמשיך ללוות את הישובים מול משרדי הממשלה הרלוונטיים - לטובת מושבי קו התפר וחקלאיו".

חברי פורום רשויות קו התפר וח''כ אביגדור ליברמן (צילום: עיריית כפר סבא)
חברי פורום רשויות קו התפר וח''כ אביגדור ליברמן (צילום: עיריית כפר סבא)

בשיחה עם "מעריב", פירט יפרח על האתגרים הביטחוניים ביישובי קו התפר, שרק גדר מפרידה ביניהם - לבין הכפרים הפלסטיניים ביהודה ושומרון: "כל תושבי אזור קו התפר נכנסו לחרדה מאוד קשה בשל הקרבה הצמודה לגדר, ובשל חוסר המוכנות של כיתות הכוננות".

הוא הוסיף, כי "האיום מהצד השני של הגדר הוא משמעותי וקיים - גם מבחינת היכולת וגם מבחינת הרצון והמוטיבציה של הפלסטינים המשויכים לארגוני הטרור השונים. טול כרם וקלקיליה אלו שני הכפרים הפלסטיניים הצמודים למושב ׳ניצני עוז׳ - שהפכו בשנים האחרונות לקני טרור", אמר.

מחנה הפליטים הפלסטיני נור שמס בטול כרם, יהודה ושומרון (צילום: פלאש 90)
מחנה הפליטים הפלסטיני נור שמס בטול כרם, יהודה ושומרון (צילום: פלאש 90)

"על פניו, זה נראה שהמדינה לא נותנת את תשומת הלב הראויה מבחינת ההיערכות הביטחונית של הצבא על קו התפר, ורכיבי הביטחון לא ערוכים כרגע לתת מענה מידי לאיום - ולמנוע אסון כמו זה שהתחולל בשבת השחורה".

הוא הוסיף והבהיר כי "לא קיימים מענים מבחינת מימון ברכיבי ביטחון ביחס לעוטף עזה ולצפון והגיע הזמן שיקבלו מענה לאיום. גידור, אמצעים אלקטרוניים, התרעות על הגדר, ציוד לכיתות הכוננות ואמצעי לחימה - כל אלו לא ממומנים על ידי המדינה או הצבא".

הוא סיפר באשר לאחד מהיישובים: "במושב 'ניצני עוז', לפחות יש התארגנות פנימית של אנשי המושב, שמתנדבים לעשות שמירות ולאייש את החמ״ל 24/7. המצב מחייב התייחסות רצינית של משרד הביטחון והמשרד לביטחון לאומי על מנת לתת לתושבי קו התפר את המענה הביטחוני הנדרש - בשעה שהאיום הוא כה מוחשי. הגיע הזמן לשנות את הקונספציה והראייה הביטחונית גם באזור קו התפר", קבע יפרח.

פיצוצים בטול כרם (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
פיצוצים בטול כרם (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

רבש״צ ניצני עוז, מאיר, אמר בשיחה עם "מעריב" כי מתחילת המלחמה הם סופגים ירי שלא פוסק על עמדות צבאיות שצמודות ליישוב. "חלק מהכדורים נורו לתוך היישוב שלנו - ובנס לא נפגעו התושבים", אמר רכז הביטחון השוטף של המושב.

"סמוך למושב, ממוקם מפעל 'ניצני שלום' שנמצא בתוך שטח ישראל. הוא לא מאובטח כראוי - ומעסיק מאות פועלים פלסטינים.  אין שום דבר שיכול למנוע מהם להיכנס ליישוב שלנו - ולבצע פיגוע. מעבר לכך, לאחרונה יש פרסומים רבים על כך שבטול כרם יש כוחות רבים שמטרתם לפעול ולבצע פיגועים בשטח ישראל - ושום דבר לא מונע מהם להגיע אלינו עם טנדרים ולחצות את הגדר. הם יכולים בקלות לחדור לישראל - ולהגיע עד לנתניה באין מפריע".

תיעוד ניסיון החדירה לאיתמר. צילום: דובר צה"ל

הוא עוד טוען ואמר שלא קיים מענה למצוקה הביטחונית ולדרישת הציוד לכיתת הכוננות של המושב. "מאחר שלכיתת הכוננות היה חסר ציוד, החלטנו לגייס תרומות במושב, וכך קנינו אפודים קרמיים, קסדות, בירכיות ומצלמות על הגדר לצורכי ביטחון. עד עכשיו לא קיבלנו שקל מהמדינה - והכול יצא מכספנו".

"אנחנו לוקחים את האיום ברצינות מאחר שאנחנו יודעים שיש מעבר לגדר של המושב כמויות של מחבלים ונשקים עם יכולת לפגוע בנו", אמר כשמתייחס לעצרת במחנה הפליטים בטול כרם ביום שבת האחרון, שבה השתתפו עשרות מחבלים חמושים - שקראו לפגוע בישראל.

בעצרת נאמר על ידי אחד המשתתפים: "אין לנו ברירה אלא לחזק, תמיד, את האחדות שלנו מול הכובש ולזכור כל הזמן את השאהיד, מנהיג גדודי אל־קסאם הנחוש, אבו עבאס. ברכות לשאהידים ולכל אנשי החופש על מות הקדושים שאללה העניק לכם, על אפם וחמתם של האויבים". מאיר מבהיר בעקבות אמירות אלו: "הם עוד אמרו לצאת ולהרוג את היהודים, שהם יגיעו עד נתניה, האיום מול העיניים שלנו".