נמשכים המגעים לעסקה לשחרור החטופים: חמאס דחה הצעה ישראלית לשחרור 1,500 מחבלים תמורת כל החטופים שבשבי חמאס, כך דיווחה הערב (חמישי) רשת "אל-ערביה" הסעודית. זאת, לאחר ששר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן, אמר כי הוגשה לחמאס הצעה משותפת של המדינות המתווכות, כתגובה לתשובה של חמאס שבה היו "סעיפים שלא ניתן לקבלם". בלינקן הדגיש: "יש בעיות רציניות במשא ומתן אך ניתן להגיע לעסקה".

גורם מדיני עדכן כי ראש ה-CIA, ויליאם ברנס, קיים פגישה עם ראש הממשלה נתניהו, ראש המוסד דדי ברנע, ראש המל"ל והמזכיר הצבאי של ראש הממשלה בקרה בתל אביב. זאת, לאחר פגישתו עם ברנע והצוותים המקצועיים משני הארגונים. הגורם הדגיש כי מדיניות ה״מקסימום לחץ״ של ראש הממשלה, לחץ צבאי חזק ולחץ תקיף במו״מ - זאת הדרך היחידה לגרום לארגון הטרור חמאס לרדת מדרישותיו ההזויות ולהביא לשחרור חטופים. בפגישה ראש הממשלה נתניהו דרש לדעת האם חטופינו קיבלו את התרופות שארה״ב וקטאר ערבות להן.

ראש ה-CIA וויליאם ברנס (צילום: Tom Williams/Pool via REUTERS)
ראש ה-CIA וויליאם ברנס (צילום: Tom Williams/Pool via REUTERS)

ברנס הגיע לישראל לאחר שאתמול סרב נתניהו לשלוח נציגים להמשך השיחות בקהיר בשל דרישות חמאס. בלשכתו הבהירו כי "כל עוד חמאס לא יורד מדרישותיו ההזויות - אין טעם להגיע". הנחיית נתניהו לצוות המו"מ הגיעה לאחר שגורם אמריקאי אמר אמש לוול סטריט ג'ורנל כי "לא הייתה פריצת דרך במשא ומתן במהלך השיחות שהתקיימו בקהיר, אך ציין כי המו"מ גם לא "קרס", וגורמים מצריים עדכנו כי השיחות יימשכו בימים הקרובים - עד סוף השבוע.

מקורות אמרו לערוץ אל-מיאדין הלבנוני, המקורב לחיזבאללה, כי במסגרת המו"מ שמתנהל, בחמאס טענו שישראל מסכימה ל-42 ימי הפוגה בלחימה, ללא נסיגה מלאה מרצועת עזה במסגרת העסקה החדשה שמתגבשת במתווה החטופים. בפעימה השנייה, תארך ההפוגה ב-30 יום. במסגרת העסקה ישוחררו שלושה אסירים מבתי הכלא בישראל כנגד כל חטוף, יחד עם מחבלים נוספים השפוטים לתקופות מאסר ארוכות.

מחאה בקריאה לקידום עסקת שחרור חטופים (צילום: אבשלום ששוני)
מחאה בקריאה לקידום עסקת שחרור חטופים (צילום: אבשלום ששוני)

בנוסף, ישראל תאפשר לפי הדיווח הוצאתם של 50 פצועים מדי יום מן הרצועה וכן יציאתם של בני 50 ומעלה. כמו כן תאפשר הכנסתן של 500 משאיות של אספקה וסיוע, יחד עם בתים ניידים, אוהלים וקרוונים. זאת ועוד, בתי החולים יוכשרו מחדש אך לא ישוקמו כליל. טיסות הקרב יוגבלו אף הן למשך 6 שעות בכל יום של הפוגה. 

בינתיים, השיחות בקהיר נמשכות כאשר אמש פורסם שראש הממשלה בנימין נתניהו לא אישר לשגר משלחת ישראלית לשיחות המשך שאנשי המודיעין המצרי רצו לקיים בנושא. בלשכתו הבהירו כי "כל עוד חמאס לא יורד מדרישותיו ההזויות - אין טעם להגיע". השר בני גנץ הודר מההחלטה. 

דדי ברנע ובנימין נתניהו (צילום: חיים צח / לע״מ,חיים גולדברג/פלאש 90)
דדי ברנע ובנימין נתניהו (צילום: חיים צח / לע״מ,חיים גולדברג/פלאש 90)

לאחר זמן קצר, גורם בסביבת גנץ מסר בתגובה כי "גנץ ואיזנקוט עודכנו במהלך היממה האחרונה על ידי הגורמים המקצועיים האמונים על נושא החטופים והם מכירים לעומק את השיח שמתנהל. מחר יכונס קבינט ניהול המלחמה ובו יממשו את אחריותם הלאומית בנושא החטופים, כמו גם בשאר האתגרים הניצבים בפני מדינת ישראל".

כמו כן, נתניהו התייחס אתמול לדילמת רפיח, שם על פי ההערכות קיימות מנהרות הברחה רבות שחודרות לשטח מתוך מצרים: "אנחנו נילחם עד לניצחון המוחלט וזה כולל פעולה עוצמתית גם ברפיח לאחר שנאפשר לאוכלוסיה האזרחית לצאת מאזורי הקרבות".  מנגד, ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמאעיל הנייה התייחס לדיווחים לעסקה וטען כי "כל הסכם לעסקה חייב לכלול הפסקת אש מלאה ונסיגה של צה"ל מהרצועה".