ראש הממשלה בנימין נתניהו לא אישר לשגר משלחת ישראלית לשיחות המשך שאנשי המודיעין המצרי רצו לקיים מחר (חמישי) בקהיר בנושא עסקת החטופים. בלשכתו הבהירו כי "כל עוד חמאס לא יורד מדרישותיו ההזויות - אין טעם להגיע". השר בני גנץ מודר מההחלטה. 

כרטיס אדום לממשלה: הממשל האמריקאי הלך צעד קדימה בנוגע ליו"ש | ד"ר אבנר ברנע
הרולטה החלה להסתובב: המלחמה מול חיזבאללה קרובה מתמיד?

הנחיית נתניהו לצוות המו"מ הגיעה לאחר שגורם אמריקאי אמר היום לוול סטריט ג'ורנל כי "לא הייתה פריצת דרך במשא ומתן במהלך השיחות שהתקיימו בקהיר, אך ציין כי המו"מ גם לא "קרס", וגורמים מצריים עדכנו כי השיחות יימשכו בימים הקרובים - עד סוף השבוע.

לאחר זמן קצר, גורם בסביבת גנץ מסר בתגובה כי "גנץ ואיזנקוט עודכנו במהלך היממה האחרונה על ידי הגורמים המקצועיים האמונים על נושא החטופים והם מכירים לעומק את השיח שמתנהל. מחר יכונס קבינט ניהול המלחמה ובו יממשו את אחריותם הלאומית בנושא החטופים, כמו גם בשאר האתגרים הניצבים בפני מדינת ישראל".

כמו כן, ראש הממשלה התייחס הערב לדילמת רפיח, שם על פי ההערכות קיימות מנהרות הברחה רבות שחודרות לשטח מתוך מצרים: "אנחנו נילחם עד לניצחון המוחלט וזה כולל פעולה עוצמתית גם ברפיח לאחר שנאפשר לאוכלוסיה האזרחית לצאת מאזורי הקרבות". 

דיווח דומה פורסם בניו יורק טיימס, על פי גורם אמריקאי: "בשיחות בימים הקרובים ישתתפו גורמים מדרגים נמוכים יותר, שימשיכו לדון במסגרת חדשה לעסקה".

בנימין נתניהו על עסקת החטופים (צילום: רועי אברהם / לע״מ)
ברקע הנחיית נתניהו שלא להגיע להמשך השיחות, גורמים המעורים בפרטי השיחות אומרים כי קיים פער משמעותי מאוד בין עמדת הדרג הביטחוני לבין עמדת ראש הממשלה נתניהו ובכירים נוספים בדרג המדיני ובראשם - שר הביטחון יואב גלנט.

עמדת הדרג הביטחוני שעלתה בדיונים האחרונים וגם באה לידי ביטוי בנייר העמדה שגובש לקראת המשך השיחות לעסקה, מדברת על מספר מחבלים משמעותי בהרבה מהמפתח של שלושה אסירים תמורת חטוף. "זה לא שראשי מערכת הביטחון רוצים לרוקן את בתי הכלא, הם פשוט טוענים כי ההיתכנות להתקדמות במגעים תוך כדי התעקשות על המפתח של שלושה תמורת אחד היא נמוכה מאוד", אמר גורם שמעורה בשיחות.

מנגד, קיימת הבנה ברורה כי פוליטית אין לראש הממשלה שום דרך להעביר עסקה שמדברת על שחרור מסיבי של מחבלים תמורת חטופים. על פי עמדת נתניהו, יש להתעקש על הפרמטרים שיאפשרו אישור של העסקה העתידית בקבינט המדיני-ביטחוני ובממשלה ולא יובילו למשבר קואליציוני. כל עסקה אחרת, פשרנית יותר, אינה מציאותית כי לא תאושר בישראל.