בשנים האחרונות, בונה חיזבאללה את ארסנל הטילים המדויקים שלו, ועל פי מחקרם של חוקרי "מרכז עלמא לאתגרי הביטחון של ישראל בצפון", כיום יותר מתמיד, ארגון הטרור מתקדם לעבר מערך רקטות וטילים שיהווה "תחליף לחיל אוויר". 

"עצימות אחרת מזו שראינו": כיצד תיראה מלחמה כוללת מול חיזבאללה?
"כטב"ם פיתיון": זה תרגיל ההטעיה שחיזבאללה עושה לנו

החוקרים מסבירים כי מבחינה מבצעית, כאשר חיזבאללה ירצה לבצע מתקפה מאסיבית באזור הגבול, הוא יעשה זאת באמצעות רקטות קצרות טווח, ולא יהיה לו צורך ביכולות דיוק כדי לגרום לפגיעה משמעותית.

טיל מודרני מדויק: פתח 110 (צילום: מכון מחקר עלמא)
טיל מודרני מדויק: פתח 110 (צילום: מכון מחקר עלמא)

בתרחישים קיצוניים יותר שבהם ארגון הטרור יוציא לפועל את איומיו לפגוע במטרות מרוחקות יותר כמו מפרץ חיפה, הם סבורים כי יכולת פגיעה מדויקת תהפוך לקריטית הרבה יותר. התרחיש הסביר להערכתם יהיה מתקפה המשלבת ירי רקטות "סטטיסטי" לעבר שטח ישראל, ושימוש מצומצם ברקטות מדויקות לעבר מטרות מתועדפות. 

במכון מעריכים כי בידי חיזבאללה עשרות טילים מדויקים מסוג 'פתח 110', ועוד מאגר של מאות רקטות מדויקות קצרות טווח, טילי שיוט וטילי קרקע-אוויר, בנוסף על כטב"מים שמאפשרים פגיעה מדויקת. 

ייצור טילי פתח 110 (צילום: טל ענבר)
ייצור טילי פתח 110 (צילום: טל ענבר)

לדבריהם, "אויבי ישראל נמצאים זה מכבר בעידן הדיוק, תוך שעלות השגת יכולות אלו ממשיכה לרדת. השילוב של כמות ואיכות יהיה האתגר שישראל תתמודד עמו מול ארסנל הרקטות והטילים של חיזבאללה, שהיקפו המלא אינו ידוע".

לפי המחקר, חיזבאללה לא נסמכת באופן בלעדי על משלוחי נשק ישירים מאיראן, וחלק ממאגר הנשק של ארגון הטרור מגיע מאתרי ייצור במרכז "סרס" בסוריה, אותו מייעדת איראן לשמש כמעין "מנוע צמיחה" בפיתוח וייצור נשק קונבנציונלי מתקדם. ביזור זה של ייצור הנשק, מסבירים החוקרים, מצמצם את האפשרות בפגיעה במשלוח במהלך שינוע בין המדינות. 

מרכז סרס למעשה מהווה חלק בלתי נפרד מתשתית מסדרון הנשק האיראני לסוריה וללבנון, הן מבחינת ייצור אמצעי לחימה מתקדמים והן מבחינת אחסנתו לטווח ארוך לשימוש עתידי על ידי הציר. "אתרי מרכז סרס משמשים בפועל כמפעלי ייצור עבור חיזבאללה בהנחיית ופיקוח מומחים איראנים", מסבירים החוקרים.