מאז פרוץ המלחמה, חיזבאללה משגר כמעט מדי יום טילי נ"ט לעבר בתים ועמדות צבאיות בגבול הצפון. זוהי כמות קטנה מאוד מארסנל הנשק שצבר הארגון מאז מלחמת לבנון השנייה. אור פיאלקוב, חוקר מלחמות ישראל וטרור, הסביר היום (חמישי) בשיחה עם מעריב מה כולל מאגר הטילים של ארגון הטרור השיעי, וכיצד הוא מחליט באילו טילים להשתמש. לטענתו, "הפתרון היחידי למניעת איום הנ"ט הוא פלישה ללבנון והשמדת הכוח הצבאי של החיזבאללה, עד הליטאני או בכל לבנון".

קבינט המלחמה מאיים להיכנס לרפיח, אבל מאחורי הקלעים נחשף דבר מטריד

"כידוע, לחיזבאללה יש ניסיון ארוך שנים, וכזה שאין כנראה לאף צבא סדיר אחר בעולם, עם טילי הנ"ט, אותו צבר במהלך הלחימה ברצועת הביטחון בשנות ה-80 וה-90, ובהמשך במלחמת לבנון השנייה ומלחמת האזרחים בסוריה", מסביר פוליאקוב. "עד כה חיזבאללה פגע עם טילי נ"ט כמעט בכל היישובים צמודי הגדר, וגרם נזק רב לתשתיות אזרחיות כולל בתי מגורים, מבני ציבור, עסקים, כלי רכב ולולים. לאחרונה אף נרשמה פגיעה מדויקת בקרית שמונה, כנראה בעקבות מידע מודיעיני שבו מחזיק הארגון".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הוא מדגיש כי "לוחמי חיזבאללה, הפרוסים בכל דרום לבנון, נטמעו בתוך האוכלוסייה האזרחית. את הירי הם מבצעים בדרך כלל מתוך בתים או חורשות/יערות ליד הגבול, מה שמקשה על תהליך היירוט. ברוב המקרים גם לא ניתן לפגוע בהם לאחר הירי, הואיל והצוות מתפנה במהירות מהמקום".

הבית שנפגע מנ''ט בכפר יובל (צילום: עידן חייט/ כב''ה צפון)
הבית שנפגע מנ''ט בכפר יובל (צילום: עידן חייט/ כב''ה צפון)

באילו טילים משתמש חיזבאללה?
"
חיזבאללה, ככל הנראה, משתמש בקורנטים מכמה דגמים, ביניהם קורנט בעל טווח של חמישה וחצי עד שמונה ק"מ, ודגם איראני עם משגר כפול המאפשר לירות זוג טילים אל אותה מטרה (במטרה להתמודד עם מערכות הגנה אקטיביות כמו מעיל רוח, ודגם EM לטווח של 8-10 ק"מ). הקורנט הוא טיל מדויק מאוד שניתן לכוונו בעזרת הנחיית לייזר, כך שגם מפעיל לא מספיק מיומן יכול לפגוע, אולם היתרון הכי גדול הוא הכמות הגדולה של הטילים שיש בידי החיזבאללה. בתקיפת היב"א במירון ניתן היה לראות שהחיזבאללה יורה כמות גדולה של טילים שרובם הגדול לא פוגע במטרה, אולם מספיק שאחד פוגע בשביל לעשות נזק גדול".

פוליאקוב מרחיב ומציין כי "חיזבאללה משתמש גם בקורנט עם ראש קרב תרמובארי. ראש קרב זה כולל תערובת של חמצן ודלק, והוא מייצר בערה והדף גדולים, מה שעושה נזק גדול משמעותית למבנים. בחודשים האחרונים רואים את החיזבאללה משתמש יותר ויותר בראש קרב הזה בשביל להחריב בתים שלמים בגבול הצפון".

אילו טילים נוספים יש בידיהם?
"טילים נוספים וישנים שיש בידי החיזבאללה הם הקונקורס - טיל מונחה בתיל לטווח של ארבעה ק"מ, בעל מערכת קלה לנשיאה המיוצרת באיראן תחת השם טוסאן. טיל נוסף הוא הפאגוט, בעל אותו המשגר של הקונקורס, אולם לטווח קצר יותר של 2.5 ק"מ. הטיל הכי ישן שיש בידי חיזבאללה הוא הסאגר, שפותח בשנות ה-70, ומיוצר באיראן בגרסה שנקראת ראעד. הטווח קצר והירי דורש מפעיל מנוסה, אולם ניתן לירות טילים כאלו בכמויות מתוך אזורים מיוערים. לחיזבאללה יש גם טילי טאו, המיוצרים באיראן מאז התקופה שלפני המהפכה, וגם טילי דרגון שבהם הארגון עושה שימוש. חיזבאללה משתמש בכל מה שיש בארסנל שלו. פעילי הארגון יורים על מטרות די גדולות, לא ממוגנות ונייחות. כלומר, המטרה לא נמצאת בתנועה ולא צריך לפגוע בנקודה קטנה וספציפית כדי לחדור אותה. מדובר בטילים שנורים בעיקר על בתים, בעוד שאת טילי הקורנט שומרים בחיזבאללה למטרות ממוקדות וגם לטנקים של צה"ל שייכנסו ללבנון".

הנזק של ירי הנ"ט של חיזבאללה במפעל פרי הגליל במטולה (צילום :פרטי)

"בתקופה האחרונה התחלנו לראות בזירה הצפונית שימוש רחב בקורנט EM לטווח של 10 ק״מ, הדגם החדש ביותר שיש לחיזבאללה, תחילה השימוש בו היה כאשר חיזבאללה ניסה לפגוע בג'יפ ליד כפר סאלד במרחק של כ-8 ק"מ מהגבול, אולם הם ירו את הטיל גם על היב"א במירון בשביל להגיע לטווח שלו. מהסרטון של חיזבאללה שמציג את המתקפה על היעד האסטרטגי של חיל האוויר במירון עולה שלפחות חלק מהפגיעות היו של נ"ט מדויק ולא של רקטות. למשל, ניתן לראות בבירור פגיעה מדויקת במסלול שטוח. המשמעות היא שלחיזבאללה יש טילי קורנט מדגם EM, שמגיעים לטווחים של 8 עד 10 ק"מ, לעומת הקורנטים הרגילים שמגיעים ל-5.5 ק"מ. 

לאחרונה החיזבאללה הציג בזירה טילים חדשים שנקראים, אלמס, בעלי הנחיה אופטית ובלי צורך לראות את המטרה לפני השיגור. נראו כמה שיגורים של הטיל הזה במטולה, בראש הנקרה וגם לעבר טנקים. היתרונות של הטיל הוא שהוא מאפשר לאיים על בסיסים שמוגנים מאחורי רשתות או חומות והטווח שלו ארוך כ-8 ק"מ. הטיל, שנכנס לשימוש באיראן לפני כשלוש שנים, כולל אפשרויות תמרון ובעל ראש נפץ כפול. האיראנים בנו את הטיל הזה כשמשגר צה"לי נפל בשלמותו במלחמת לבנון השנייה, והם עשו הנדסה לאחור לטיל - וככה הצליחו לחקות אותו".

כיצד ניתן להתמודד עם הטיל הזה?
"ניתן למנוע את פגיעת הטיל בשימוש במערכות שיבוש אלקטרוניות או בשימוש במעיל רוח. האלמס משדרג את יכולות הנ"ט של החיזבאללה ומהווה איום נוסף על האזרחים וכוחות הביטחון בצפון. החיזבאללה לא רק שיורה על בתים, אלא גם על טנקי מרכבה, אולם ניתן לראות שהמעיל רוח עובד טוב והטנקים כמעט ולא נפגעים. חיילים נהרגים בעיקר כשהם עומדים כחצי מגופם מחוץ לטנק ואז הפיצוץ של הטיל עם המעיל רוח גורם להם להיפגע. יש לחיזבאללה משגר קורנט דו קני שיכול לאתר את מערכת המעיל רוח, אולם עוד לא ראינו שימוש שלו בזירה. הבעיה שזה מכניס לטווח הנ"ט לא רק יישובים שצמודים לגבול, ובעיקר זה מעורר בעיות עם הסכם מדיני שידחוק את החיזבאללה צפונה, אבל ישאיר לו את יכולות הנ"ט שלו. הסכם מדיני שירחיק את החיזבאללה כמה קילומטרים בודדים מהגבול איננו מספק ולא ישנה את רמת הביטחון באזור. כל מי שיחזור לגור צמוד לגדר יהיה מטרה לטילי הנ"ט. לישראל אין פתרון הגנתי לאיום של החיזבאללה, לא ניתן לשים על כל בית במטולה מערכת מעיל רוח. גם הקמת חומות או סוללות עפר (כפי שצה"ל עשה בחלק מגבול הצפון) זה פתרון חלקי ולא יעיל, שעושה רק נזק, שכן כוחות צה"ל לא יכולים לצפות ללבנון בעוד שישנם ישובים שבגלל המבנה הטופוגרפי של השטח - שום חומה לא תעזור להן". 

אז מה הפתרון?
"בעבר בלבנון, וגם היום במוצבי צה"ל בגבול, צה"ל משתמש ברשתות טילים וכך טילי הנ"ט פוגעים ברשת ומתפוצצים. פתרון זה לא עוזר למיגון ישובים, בעיקר בגלל בעיות טופוגרפיות שונות שלא מאפשרות להקים גדרות לאורך כל הישובים בגבול. הפתרון היחידי למניעת איום הנ"ט הוא פלישה ללבנון והשמדת הכוח הצבאי של החיזבאללה, עד הליטאני או בכל לבנון".