מלחמות הגנרלים: בשבוע שבו המתרחש בצמרת הצבא נכנס ישירות ללב הוויכוח הפוליטי, מניתוח מיוחד שערכה חברת המודיעין העסקי "באזילה" עבור מעריב עולה שבשיח ברשתות ובאתרי האינטרנט הציבור נטה להעניק רוח גבית לביקורת שהטיח תא"ל דן גולדפוס נגד הדרג המדיני והפוליטי, ומנגד לבקר את סבב המינויים עליו הכריז הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי.

עדיף היה שדן גולדפוס לא היה אומר את דבריו עכשיו

הנתונים שנאספו השבוע במחקר לבקשת מעריב מנתחים את כמות ותוכן השיח ברשת בישראל אודות הלוי, גולדפוס וכן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. מהתמונה שעולה שיקללו מומחי באזילה את "מדד האהדה", שמנטר את כלל הסנטימנט הציבורי השלט בשיח אודות באתרי האינטרנט וברשתות החברתיות. ככלל, הסנטימנט הציבורי מאז פרוץ המלחמה כלפי פוליטיקאים נחשב לשלילי מאוד – אולם כאשר נבחנו השבוע בכירים בצבא ונשיא ארצות הברית, התמונה הייתה שונה.

לציון הנמוך ביותר זכה הרמטכ"ל לציון מינוס 3.3 – שמשמעותו שמספר השיחות והאזכורים השליליים אודותיו היה גדול במעט מהאזכורים החיוביים. מומחי החברה איתרו בין התאריכים 13-19.3.24 מעל 177 אלף אינטראקציות ברשת שסבבו סביב רא"ל הלוי. עם זאת, מומחי החברה מציינים שחלק גדול מהביקורת נגדו נעשתה במסגרת אזכור קולקטיבי – כלומר כחלק מקריאות של גולשים לפיהן הלוי צריך להתפטר ביחד עם כלל הצמרת המדינית והצבאית שנתפסת כאחראית לטבח בדרום ב-7.10, ולא כקריאות שמופנות אליו בלבד.

עם זאת, השיח בנוגע לסבב המינויים הנרחב עליו הכריז הרמטכ"ל – וזכה לביקורת נרחבת מגורמים בממשלה – היה שלילי בעיקרו, וכלל כאמור קריאות התפטרות נרחבות לדרג הצבאי והמדיני. השיח החיובי סביב הרמטכ"ל עסק בעיקר בהבעת תמיכה בהתנהלותו המקצועית מאז פרוץ המלחמה, ומומחי החברה מציינים שנראה כי התבטאויות נגדו מצד גורמים בממשלה – במיוחד אלו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ – מדרבנות את הגולשים דווקא להביע תמיכה בצה"ל בכלל וברמטכ"ל בפרט.

מי שזכה לציון גבוה במיוחד במדד האהדה היה מפקד אוגדה 98 תא"ל גולדפוס, שעורר סערה לאחר שבהצהרה לעיתונאים קרא למערכת הפוליטית ומהמדינית "להיות ראויים לנו". החברה איתרה מעל 92 אלף אינטראקציות שעסקו בתא"ל גולדפוס, וכ-70% מהן הוגדרו כחיוביות – מה שהוביל לציון 8.1 במדד האהדה של החברה. אנשי באזילה ציינו שרוב התגובות לנאום שנשא האוגדונר היו חיוביות, ושלמעשה כמעט בכל דיון שבו הוזכר – לרבות בהקשר לנזיפה שספג מהרמטכ"ל – נרשמו תגובות אוהדות רבות. זאת ועוד: נרשמה הלימה בין הגולשים שהביעו תמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו ובין הגולשים שמתחו ביקורת על דבריו של גולדפוס.

גורם נוסף שנבדק השבוע היה נשיא ארצות הברית ביידן, על רקע העימות הפומבי בין הממשל לראש הממשלה נתניהו. ככלל השיח כלפי ביידן ברשת הישראלית נטה להיות חיובי: החברה איתרה מעל ל-220 אלף אינטראקציות בהן הוזכר הנשיא האמריקני, 45% מהן היו בעלות סנטימנט חיובי. כתוצאה מכך, הציון במדד האהדה עמד על 4.7.

מניתוח השיח נראה כי גולשים רבים מוקירים את ביידן ופועלו למען ישראל, ומוטרדים מהתנהגותו של נתניהו והפגיעה ביחסים עם ארה"ב. מנגד, חלק מהגולשים סבורים כי ביידן פוגע בישראל ומקשה על הלחימה בחמאס. נמצאה הלימה בין גולשים אשר תומכים ברה"מ נתניהו לבין גולשים שמטיחים ביקורת בביידן ובממשל האמריקאי. נראה כי התבטאויות נגד ביידן וממשלת ארה"ב מצד גורמים בממשלה דווקא מחזקת את השיח החיובי סביב נשיא ארה"ב.

חברת באזילה מנטרת באמצעות כלים מתקדמים את השיח ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט המרכזיים בישראל. ניתוח נתוני החברה עשוי להצביע על שינויי עמדות בציבור בשלב מוקדם, ייתכן לפני שהן מקבלות ביטוי באמצעים נוספים דוגמת סקרי בחירות תקופתיים.