היום (רביעי), במסגרת הועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל, התקיים דיון בנושא אי פינוי ישובים סמוכי גדר בקו העימות הצפוני. אזור הצפון נמצא כיום תחת שגרת טילים, אזעקות וארטילריה בלתי פוסקת לאורך שעות היום והלילה. בחלק ניכר משעות היום והלילה ישנן אזעקות, היישובים במידה רבה אוישו על ידי כוחות צה״ל אשר עושים שימוש במתקני ציבור של היישובים, ומתקיימת תנועת רכבים צבאיים בלתי פוסקת תוך תרגילים רבים.

תושבי הצפון מרימים קול זעקה: "שעון החול שלנו אוזל, שכחו אותנו"

העומס מוביל לחיים בלתי אפשריים עבור מבוגרים - ובוודאי עבור משפחות עם ילדים. אותם תושבים נלחמים מדי יום לפינוי, כבר מתחילת המלחמה - בשל הקושי הרב לקיים שגרת חיים רגילה תוך איומי ירי נ״ט, פצמ״רים, רקטות או חדירת מחבלים. כאמור, אל הכנסת הגיעו היום בפעם התשיעית נציגי היישובים והרשויות כדי לדון בנושא אי פינוי היישובים סמוכי הגדר. 

אהרן גמזו, תושב קיבוץ כפר סאלד, שהגיע להציף את הבעיות של אותם תושבים אמר כי ״החלטת הממשלה לא לפנות אותנו היא מבצעית - והאלמנט האזרחי בה לא נלקח בחשבון. אין שום הבדל בין יישוב שפונה - ליישוב שלא מפונה ונמצא בקו העימות הצפוני. הנ״ט לא מבחין בין היישובים האלה - אך ההבדל הוא בכסף. לא מפנים את היישובים הנוספים בגלל העלויות הכבדות של הפינוי - אך לא מבינים שמדובר בחיי אדם״, אמר ותיאר את שגרת חייהם: ״אין אצלנו גנים, אין אצלנו בתי ספר, ילדים בכיתות א׳-ב׳ לומדים יחד עם מורה אחת, הגנים הם במקלטים תת קרקעיים - ושקי חול מכסים אותם. למה מחכים - שאוטובוס ייפגע מנ״ט? אין תעסוקה באזור, לאנשים רבים אין פרנסה כרגע, אנשים ישרפו את עצמם בסוף. זו כבר ועדה תשיעית בכנסת שאני מגיעה לדבר בה בנושא הזה, והגיע הזמן לקדם הצעת חוק בנושא הזה. מה עוד צריך לקרות בשביל להבין את הסכנה? אני דורש שהמעמד שלנו יהיה זהה לשל התושבים המפונים״. 

הדיון במסגרת הועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל (צילום: דוברות הכנסת)
הדיון במסגרת הועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל (צילום: דוברות הכנסת)

פנינה בורשטיין מנהלת קהילת כפר סאלד תיארה את התסכול ואמרה: ״הייתי בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת לפני כשלושה חודשים. הוצפו אותם האתגרים - ונשארנו עדיין עם אפס מענה - לא קיבלנו כלום. 80 אחוז מאוכלוסיית קיבוץ כפר סאלד חזרה לקיבוץ במהלך המלחמה מתוך שיקולים כלכליים בלבד - לא כי בטוח באצבע הגליל היום. מסוכן כאן. תתעוררו - אנחנו קורסים״, התריעה. ״היו כמה דיונים שהציגו את תמונת המצב שלנו, לא נתאר שוב ושוב את אותם אתגרים, אתם אלה שתבואו אלינו לאצבע הגליל, נראה אם תעזו לצאת מהבניין הזה - ולהגיע ליישובים שלנו - שנופלים בהם כטב״מים חדשות לבקרים״.

בסוף בדיון אמר ח״כ מיכאל ביטון: ״בימים הקרובים אני אציע הצעת חוק שתאפשר לממשלה להחריג את הישובים שלא פונו, ולפצות אותם. נקיים דיון מעקב גם בפגרה. מקווה שהממשלה תתעשת ותביא לפתרון לזעקה של אנשים ששמענו כאן כי הכאב הוא אמיתי״.