הסתיים בבג"ץ הדיון בעתירות בטענה כי ישראל מפרה את חובתה להכניס סיוע הומניטרי לעזה. מי שעתר לבג"ץ הוא ארגון 'גישה' יחד עם ארגונים נוספים בטענה כי ישראל מפרה את חובותיה כפי שהוטלו בצווי האג בעניין הסיוע ההומניטרי לרצועה.

בין היתר במהלך הדיון עלה כי מדי יום נכנסות מעל 250 משאיות אספקה אל הרצועה ובכוונת ישראל להגדיל את כמות המים המוזרמת אל הרצועה באמצעות צינור נוסף. בהרכב ישבו ממלא מקום הנשיא השופט עוזי פוגלמן, השופט יצחק עמית והשופט נועם סולברג.

עו"ד אסנת כהן המייצגת את העותרים אמרה: "מזה 181 ימים ישראל תוקפת ברצועת עזה, מהים מהאוויר ומהיבשה, לאוכלוסייה המוגנת ברצועת עזה נגרם נזק שלא ניתן להגזים בחומרתו. לעמדתנו, ישראל לא ממלאת אחרי הכללים שהמשפט הבינ"ל מחייב אותה בהם. אנחנו מודעות היטב לכך שחמאס תורם תרומה לסבל של תושבי עזה אבל אנחנו עומדות פה בפני בית משפט ישראלי ואנחנו מבקשות מכם לחייב את מדינת אזרחותנו לפעול כאמור בדין הבינלאומי ובדין הישראלי".

סיוע לעזה (צילום: מתפ''ש - מתאם פעולות הממשלה בשטחים)
סיוע לעזה (צילום: מתפ''ש - מתאם פעולות הממשלה בשטחים)

מנגד בעמדת המדינה שהוגשה עוד טרם הדיון נכתב: "מדינת ישראל נמצאת במלחמה מזה כחצי שנה. מלחמה קשה המתאפיינת בלחימה באויב שמתבצר בריכוזי אוכלוסיה אזרחית ומקדם משם את פעולותו הצבאית, ואשר מנסה להשתלט על הסיוע ההומניטארי הנכנס לרצועה שנועד לאזרחים. הלחימה עודנה פעילה, וישראל ממשיכה לפעול למימוש מטרות המלחמה, ובכלל זה השבת החטופים והסרת האיום שנשקף לה מפעילותו של חמאס וארגוני הטרור הנוספים ברצועה".

"בניגוד לנטען בעתירה, מדינת ישראל פועלת תוך כדי המלחמה לאפשר הכנסתו של ציוד הומניטארי רב לתוך שטח רצועת עזה. זאת, תוך השקעת מאמצים כבירים ושיתוף פעולה הדוק עם ארגוני סיוע והקהילה הבין-לאומית, על מנת להקל על האוכלוסייה האזרחית בשטח רצועת עזה, ומתוך מחויבות לדין הבין-לאומי. בכך מקיימת מדינת ישראל את חובותיה לפי דיני העימות המזוין ואף מעבר לכך. אשר על כן, לעמדת המשיבים אין כל בסיס לדרישת העותרים להתערבות שיפוטית, ויש לדחות את העתירה", נכתב עוד.

במהלך הדיון התגלה כי בכוונת ישראל לאפשר פתיחה והזרמה של מים באמצעות צינור נוסף אל הרצועה. יונתן ברמן מפרקליטות המדינה אמר בדיון:" אין הגבלה על כמות המזון, הציוד רפואי, המים וכל סיוע. אין הרבה סירובים לפניות של ארגוני סיוע לתאם הכנסה. יש קשר ישיר יום-יומי מול הארגונים ברמת המשאיות."