אור פיאלקוב, חוקר מלחמות ישראל וטרור, שוחח עם "מעריב" והתייחס להמשך הלחימה בעזה, זאת על רקע עזיבת רוב כוחות צה"ל מהרצועה.

"הלכת רחוק מאוד": מגיש בכיר בחדשות 12 בהתבטאות שנויה במחלוקת | צפו
בזמן שהעולם עסוק במלחמה בעזה: איראן דוהרת לנשק גרעיני

"עזיבת צה"ל הייתה הפתעה גדולה גם בישראל וגם בעזה", אמר פיאלקוב. "לפני עזיבת הרצועה, צה"ל סיים את המבצע במערב חאן יונס, בבתי החולים אל-אמל ונאצר. המבצע עזר לצה"ל לעצור פעילי טרור, אולם הוא לא היה הצלחה גדולה כמו המבצע בעיר עזה, ונראה כי בכירי החמאס ברחו מחאן יונס לרפיח כבר לפני חודש. מבצע נוסף שהסתיים ממש לפני הנסיגה, היה כיבוש העיירה קרארה צפונית לחאן יונס. צה"ל דחה את כיבוש העיירה ארבעה חודשים, והערכות של גורמי מודיעין בצבא היו כי בעיירה הסתתרו בכירי חמאס וחטופים, אולם לאחר כיבוש העיירה לא נמצאו בכירים של החמאס ולא חטופים".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בתוך כך הוסיף: "לאחר עזיבת הרצועה ירה החמאס רקטות על עוטף עזה, חלקן מהשטח שפונה בצפון הרצועה וחלקן מהאזור הבטוח, המואסי, מערבית לדיר אל בלח ומערבית לחאן יונס, אזור שצה"ל לא נכנס אליו והוא מלא בפליטים. בנוסף, פוצץ צה"ל שלוש מנהרות, שאחת מהן חצתה את הגדר ליד עין השלושה, ובצה"ל טוענים כי התקיים מעקב בשנים האחרונות, אולם מדיווחים שונים עולה כי בתחילת המלחמה מחבל יצא מפיר של המנהרה והרג חייל צה"ל.

מומחים שונים, כולל מהנדסים מהטכניון סבורים כי לצה"ל אין באמת פתרון לבעיית המנהרות וכי צה"ל לא מצליח באמת להשמיד את המנהרות, כפי שצבא ארצות הברית נותר חסר אונים מול אותה הבעיה במלחמת ויאטנם. לפי ה"וול סטריט ג'ורנל" האמריקאי, צה״ל משמיד כיום את המנהרות באמצעות חומר נפץ דמוי ג'ל, המוזרם למנהרות בצינורות המחוברים למשאיות הנושאות מכלי ענק. צה"ל השתמש בו גם במבצע מגן צפוני כנגד מנהרות החיזבאללה בצפון".

מנהרת חמאס שהושמדה (צילום: דובר צה''ל)
מנהרת חמאס שהושמדה (צילום: דובר צה''ל)

עוד הסביר פיאלקוב כי "מומחים מפקפקים בטענת צה"ל כי המנהרות "מושמדות", ומסבירים כי ריסוק המנהרה נעשה באופן נקודתי - במקומות שאותם צה"ל פוצץ, אך לא ניתן להקריס לחלוטין את כל תוואי המנהרה. לדבריהם: "מה שרואים בסרטונים של דובר צה"ל זה שחרור של הלחץ שמנותב לפירים, שלא עושה כמעט נזק אלא רק הורג את מי שבתוך המנהרה".

ישנם פתרונות אלטרנטיביים ויעילים יותר, מסבירים המומחים: הפתרון היקר - למלא את המנהרות בבטון, או פתרון זול יותר - למלא אותן בפסולת בניין, שלא חסרה ברצועה כתוצאה מההרס חסר התקדים שגרם צה"ל בתקיפותיו החוזרות ונשנות. המומחים העריכו כי בצה"ל מעדיפים "פתרון קסמים" שירשים יותר את הקהל הישראלי, שכן פיצוץ הפירים מצטלם טוב יותר מהזרמת בטון או פסולת".

מנהלות (צילום: דובר צה''ל)
מנהלות (צילום: דובר צה''ל)

"כוחות נוספים עושים מבצעיים מקומיים", הסביר. "גדוד נצח יהודה ממשיך במבצע בבית חאנון ובמזרח ג'בליה שמטרתו המשך בניית רצועת הביטחון. כוחות נוספים ממשיכים בבניית רצועת הביטחון בשכונת שג'עייה בעזה, מזרחית למחנה הפליטים בורייג' ומוע'זי במחנות המרכז, כנראה גדוד מחטיבת הצנחנים.

מבצעים אלו הם פשוטים וממוקדים. בנוסף להם ישנם כוחות ששומרים על ציר התנועה צפונית לחאן יונס, במטרה לשמור על יכולת להוציא מבצעים למחנות המרכז או חאן יונס. בצה"ל יש חשש כי החמאס יפתח במתקפה על ציר נצרים בעתיד, אם המשא ומתן לא יצליח וצה"ל לא יעזור את הציר".

מלחמת חרבות ברזל (צילום: Gaza war unit tracking)
מלחמת חרבות ברזל (צילום: Gaza war unit tracking)

עוד פירט פיאלקוב: "מתמונות וסרטונים שמגיעים מרצועת עזה עולה כי חמאס משקם את שליטתו הצבאית והאזרחית בחאן יונס, וגם בצפון הרצועה, יש שיקום של תשתיות אזרחיות, קווי חשמל ומים. הכנסת כמויות גדולות של סיוע הומניטרי בגלל לחץ בינלאומי, בנוסף להורדת נטל המס מצד החמאס, מצליחים להוריד את מחירי המזון ומציפים את עזה בסיוע.

ישראל תורמת לכך בהכנסת כמות גדולה של משאיות סיוע, גם ממצרים, גם בציר נצרים וגם בציר חדש מהצפון, ולא דרך מעבר ארז כדי שלא להתעמת עם פעילים שמנסים לחסום את המעבר. חלק גדול מהסיוע הזה נפל בידי החמאס ועוזר לשקם את ריבונותו ארגון הטרור ברצועת עזה.

ניסיונותיה של ישראל לבנות הנהגה אזרחית חלופית לחמאס על ידי פעילים של הרשות הפלסטינית בראשות ראש המודיעין הפלסטיני מאג'ד פרג' נכשלו, וחמאס הוציא להורג חלק מהפעילים ועצר אחרים".

מלחמת חרבות ברזל (צילום: Gaza war unit tracking)
מלחמת חרבות ברזל (צילום: Gaza war unit tracking)

"כתגובה לכך ישראל מנסה לחסל את ההנהגה האזרחית ברצועה", אמר. "לפני כמה ימים חוסל, חאתם אל-ע'מרי, ראש עיריית מחנה הפליטים מועזי, שהיה גם יו"ר ועדת החירום הממשלתית של החמאס במחנות המרכז ופעיל צבאי. צה"ל חיסל גם חלפני כספים ואנשים נוספים ששייכים להנהגה האזרחית בעזה.

מאז עזיבת הרצועה צה"ל מנסה לחפות על היעדר הכוחות הרגליים בעשרות תקיפות כל יום: אתרים צבאיים, משגרים, פירי מנהרות ותשתיות טרור נוספות. אולם אין תחליף לנוכחות בשטח ומבצעים מקומיים".

חיסול בכיר בכוח רדואן (צילום: דובר צה"ל)

"בתוך כך", הדגיש פיאלקוב, "המגעים לעסקת החטופים לא מתקדמים לשום מקום, והמידע שמגיע מרשתות ערביות מראה כי חמאס לא מעוניין בעסקה למרות הוויתורים של ישראל. ההצעה מדברת על שחרור של 40 חטופים תמורת כ-900 מחבלים, מהם מאה שנשפטו למאסרי עולם ממושכים, קרי, מחבלים עם דם על הידיים, וחזרה של 150 אלף תושבים לצפון הרצועה במהלך הפסקת האש.

חמאס דחה הצעה זו, בטענה שאין לו 40 חטופים בחיים מהסוג שישראל מבקשת (זקנים, נשים וצעירות), הוא איננו מוכן להשלים את הכמות מקטגוריית חטופים אחרת (גברים בגיל שירות מילואים או חיילים), הוא איננו מוכן שישראל תבדוק את החוזרים לצפון הרצועה (ובכך רוצה לאפשר חזרת מחבלים לצפון הרצועה), לא מוכן שישראל תגרש חלק מהמחבלים עם דם על הידיים לחו"ל, ודורש כי ישראל תפסיק את הלחימה, תוציא את כל הכוחות של צה"ל מהרצועה, ושבכל יום של הפוגה לא יהיו טיסות אוויריות מעל עזה למשך 8-12 שעות".

מלחמת חרבות ברזל (צילום: Gaza war unit tracking)
מלחמת חרבות ברזל (צילום: Gaza war unit tracking)

בסיום דבריו הדגיש פיאלקוב: "ככל שעובר הזמן החמאס מערים עוד ועוד קשיים לעסקה, דיווחים ערביים העלו כי החמאס הציעו את גופות בני משפחת ביבס תמורת שחרור מאה מחבלים כבדים. הממשלה הישראלית לא מדווחת לציבור על פרטי המשא ומתן, אולם ממידע שמתקבל מרשתות ערביות עולה כי ישראל מתקפלת והחמאס לא נסוג מדרישותיו הראשוניות.

צה"ל עזב את הרצועה כשרוב הבכירים של החמאס גם בדרג הצבאי וגם בדרג המדיני בחיים, כולל חלק מבכירי החמאס שנמצאים מחוץ לרצועה. נתניהו מרבה לדבר על כניסה לרפיח, חיסול החמאס והחזרת החטופים, אולם בינתיים המצב בשטח מראה שאף אחת מהמטרות לא הושגה. נדמה שבקצב הנוכחי, לא בוער להנהגה הישראלית להתקדם במלחמה ברצועת עזה, למרות שעברו מעל שישה חודשים מאז השבת השחורה".