עיתון "הטיימס" חשף היום (שישי) כי ישראל השיגה התכתבויות המראות את היקף התמיכה של איראן בחמאס. במכתב מודפס, הממוען לאדם בשם אבו איברהים, שהוא יחיא סינוואר, צורפה טבלת התשלומים מאיראן בין השנים 2014 ל-2020.

"אנחנו לא הולכים ליום הדין": לאיראן אין יכולת לאיים באמת על ישראל?
צה"ל חיסל את מפקד גדוד טובאס של הג'יהאד האסלאמי בשומרון

אך מה שעולה מההתכתבות שנתפסה במהלך המלחמה בעזה הוא מה שלדעת צה"ל מהווה ראיות משכנעות לסדרה מורכבת של תשלומים, השופכת אור על היקף המימון המתמשך של איראן לחמאס.

שני המכתבים, כאשר השני נכתב ביד, נכתבו על ידי ראש המטה של הזרוע הצבאית של חמאס, מרואן עיסא, שחתם עליהם בשם אבו אל-בראא. נראה כי הם מפרטים לפחות 222 מיליון דולר שהתקבלו מאיראן ושותפו באופן בלעדי עם "דה טיימס". עיסא נהרג ככל הנראה בחודש שעבר בתקיפה ישראלית על מתחמו בנוסיראת במרכז עזה.

המכתב הראשון הוא מ-2020 ומראה תשלומים חודשיים מאיראן, החל מיולי 2014, בזמן שחמאס נלחם במלחמה קודמת נגד ישראל. בסך הכל, 154 מיליון דולר הועברו במהלך תקופה זו של שש שנים. בסעיף ההערות במכתב מופיעים ייעודים, מתוך הסכום הכולל, שנמסרו ישירות לסינוואר במזומן ובמקרה אחד לאבו אל-עבד, שמאמינים שהוא איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס.

איסמעיל הנייה (צילום: רויטרס)
איסמעיל הנייה (צילום: רויטרס)

המכתב השני, מנובמבר 2021, נפתח במילים: "בשם אללה הרחמן והרחום. לאחי היקר אבו איברהים, שאללה ישמור עליו. ברכות חמות, שלום, רחמי אללה וברכתו עליו." הוא ממשיך בפירוט תשלומים מאיראן בעקבות המלחמה שנלחמה באותה שנה, שחמאס כינה אותה "מבצע חרב ירושלים", המוזכר במכתב.

לאחר המלחמה, איראן העבירה את הסכום הגבוה ביותר, 58 מיליון דולר. שני סכומים נוספים של 5 מיליון דולר מוזכרים כסכומים שהתקבלו וכן סכומים נוספים שצפויים להתקבל. המכתב מפרט גם כיצד רוב הכסף הוקצה ל"מנגנון" - הזרוע הלוחמת של חמאס - וכן סכום קטן יותר לזרוע המדינית ו-2 מיליון דולר ישירות לסינוואר.

כידוע, חמאס נחשב לשלוחה של איראן אך הוא עצמאי יחסית בהשוואה לחיזבאללה, שנוסד על ידי סוכנים איראניים וחולק את אמונתם השיעית, או לג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני, שממומן ומכוון במלואו על ידי טהראן.

בשנים 2017 ו-2018, מראה הפירוט שהכין עיסא, לא היו תשלומים "לבקשתנו", מה שיכול להיות קשור לעובדה שחמאס התמקד באותה תקופה בניסיון לשקם את עזה ולא להתעמת ישירות עם ישראל. זה עשוי גם לשקף את המחלוקות המתמשכות בקרב בכירי חמאס לגבי קשרי הארגון עם איראן.

העלייה בתשלומים לאחר מלחמת 12 הימים ב-2021 מצביעה על הערכה ועידוד איראניים. המודיעין הישראלי מאמין שהתשלומים נמשכו לפחות עד המתקפה ב-7 באוקטובר וסייעו במימון המצבור של רקטות ונשק ששימשו בה.