במשך שבועיים איימה איראן להגיב על חיסול הבכיר האיראני מחמד רזא זאהדי, איום שהתממש לבסוף הלילה (ראשון). היה זה החיסול הנועז ביותר מאז חיסלה ארצות הברית את קאסם סולימאני ב-2020.

מעל 300 שיגורים, 99% מתוכם - יורטו: כך נראתה המתקפה האיראנית | הנתונים המלאים
עיני העולם לעבר המזרח התיכון: לאן פניו של האזור לאחר המתקפה האיראנית?

אור פיאלקוב, אדם שעוקב מקרוב אחרי התקדמות המלחמה באמצעים של מודיעין גלוי, אמר בשיחה עם "מעריב" כי "לא בטוח שישראל הייתה מסוגלת להתמודד עם מתקפה של אלפי טילים בליסטיים, ולא רק מאות בודדות".

בראשית השיחה סיכם פיאלקוב את אירועי הלילה. "ישראל נערכה עם מודיעין מוקדם לתקיפה, בנתה קואליציה של מדינות מערביות ומזרח תיכוניות שיעזרו לה ליירט את האיומים. כתוצאה מהאיומים האיראנים והמסרים הישראלים נסגרו השמים ברוב המזרח התיכון, בישראל, לבנון, סוריה, ירדן ועיראק", אמר.

עוד הוסיף כי "מטוס כנף ציון של ראש הממשלה, שמאוחסן בבסיס חיל האוויר בנבטים עלה לאוויר ויצא מגבולות ישראל, כיבה את האות במטרה שלא להיפגע מהתקיפה האיראנית. מטוסי צה"ל ביחד עם מטוסים אמריקאים, בריטים וצרפתים חיכו למל"טים במערב עיראק ויירטו אותם בדרך לישראל, כשהם מסתייעים במטוסי תדלוק אמריקאים שחיכו להם שם. היירוטים היו מעל עיראק, ירדן ומזרח סוריה", הוסיף.

יירוט טילים איראניים (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
יירוט טילים איראניים (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)

לדבריו, "האיראנים שיגרו בכמה מטחים כטב"מים לעבר ישראל, דיווחים מאיראן ועיראק כולל סרטונים הראו עשרות כטב"מים שטסים לעבר ישראל. רובם הגדול יורט לפי שהגיע לישראל, חלקם על ידי הירדנים שהשתתפו במערכה, ויירטו עשרות מל"טים אירניים, למרות האיום של שר ההגנה האיראני כי כל מדינה שתפתח את המרחב האווירי כדי לתקוף את איראן - תתוקף על ידי איראן".

"השיגורים האיראנים לוו בהכרזות בטלוויזיה האיראנית ובסוכנויות הידיעות האירניות כי משמרות המהפכה החלו במתקפה על ישראל", הוסיף פיאלקוב. "במקביל, ירה חיזבאללה עשרות רקטות על הגולן, כולם נפלו בשטחים פתוחים. החות'ים מתימן ירו טילי שיוט וכטב"מים לעבר אילת, והבריטים יירטו אותם מעל ים סוף".

"בשלב השני", המשיך. "ירו האיראנים טילי שיוט לעבר ישראל, ובשלב השלישי ירו האיראנים טילים בליסטיים לעבר ישראל. יותר מ-300 כטב"מים, טילים בליסטיים, טילי שיוט שוגרו לישראל מאיראן, תימן, עיראק ולבנון. מתוכם יורטו 185 כטב"מים ו-146 טילים, אף כטב״מ ואף טיל שיוט לא חדר לשטח ישראל.

על הלילה הלא שקט שעבר על הישראלים, הזכיר: "כתוצאה מהתקיפות היו מעל 700 אזעקות ברחבי הארץ, רובם באילת, בבסיס נבטים, בכור הגרעיני בדימונה, בירושלים ובשומרון וברמת הגולן. במהלך הלילה נראו יירוטים מעל ירושלים, הר בית, מעל אצבע הגליל וטבריה, ומעל הר חברון והשומרון".

הוא המשיך: "הייתה פגיעה קלה בבסיס חיל האוויר בנבטים, אולם הוא חזר לפעול במלואו. בת שמונה מהפזורה הבדואית נפגע מחלקי מיירט והיא במצב קשה. נפילה נוספת ללא נפגעים הייתה באום אל פחם", סיכם את היקף הנזק.

בהמשך התייחס גם לתגובה הישראלית שהגיעה כבר בסמוך לתקיפה האיראנית: "ישראל תקפה במקביל בכמה זירות, בסוריה בדמשק ובחומס, גם בלבנון וגם בעזה". לדבריו "האיראנים הצדיקו את התקיפה של בסיס נבטים ואת מרחב החרמון בכך שמשם יצאו המתקפות האוויריות והמודיעיניות לחסל את זאהדי", הוא הוסיף: "לתקיפה בנבטים השתמשו האיראנים בטיל הבליסטי החדיש ביותר בארסנל שלהם – טל החייבר, דור וגרסה מתקדמת ומשדורגת של טיל אחר שלה 'חוראמשהר', יכול להגיע לטווח של 2,000 ק"מ ולשאת ראש נפץ במשקל של 1,500 ק"ג. אולם הטילים לא הצליחו להשבית את שדה התעופה נבטים והוא כמעט ולא נפגע".

הוא המשיך: "האיום האיראני נתקל בעליונות ישראל טכנולוגית ומבצעית של ישראל, בשיתוף פעולה של מדינות מערביות ומזרח תיכוניות, ותוכנית הטילים של איראן נחלה כישלון חרוץ כנגד ישראל, 99% מהאיומים יורטו".

יירוט המתקפה מאיראן (צילום: דובר צה''ל)
יירוט המתקפה מאיראן (צילום: דובר צה''ל)

"ההשקעה של האיראנים בטילים בליסטיים, מל"טים וטילי שיוט הייתה כישלון טוטאלי, אולם לא בטוח שנזכה לאותה הגנה אווירית אם כמות האיומים שירו על ישראל תהיה כמה אלפים ולא כמה מאות", התריע. "ישראל צריכה להגיב בעוצמה כנגד האיראנים, ולא להמשיך בדוקטורינת שמיר בזמן מלחמת המפרץ הראשונה, עת בחר שלא לתקוף את עיראק כדי לא לפרק את הקואליציה של ארצות הברית".

לשיטתו, "במזרח התיכון איפוק הוא חולשה, ולא לתקוף בחזרה יגרום לצד השני להעמיק את הלוחמה, אם ישירות כנגד ישראל ואם דרך שליחים, החיזבאללה, החותים בתימנים והמליציות השיעיות בעיראק וסוריה", טען. "בחצי שנה האחרונה ישראל מתמודדת עם תקיפות מרובות מהציר השיעי, ללא שישראל התגרתה באיראן לפני כן, ולכן על ישראל לפגוע לאיראן באתרים אסטרטגיים, באתרים צבאיים או אתרים אזרחיים, כמו נמלים או מתקני נפט או בתוכנית הגרעין וגם להראות לעם האיראני כי יש לצה"ל יכולות לתקוף בכל מקום באיראן".

לבסוף התייחס למעורבות האמריקאית במשווה אמר: "נראה כי הממשל האמריקאי, אשר נמצאים בזמן בחירות, לא מעוניינים להסלים את המצב במזרח התיכון, ומוכנים להקריב לשם כך את ישראל, ביידן אמר לנתניהו שהוא מתנגד לכל מתקפה ישראלית על איראן וארצות הברית לא תיקח בה חלק.

"למרות חשיבותה של הברית האסטרטגית עם ארצות הברית, הביטחון של מדינת ישראל חשוב הרבה יותר", סיכם. "ועלינו לאמץ את דוקטורינת בגין, ולתקוף באיראן ללא תמיכה אמריקאית, כפי שעשה כשהפציץ את הכור בעיראק".