קצת לאחר 7.00 בבוקר שבת השחורה, חדרה חוליית מחבלים למושב יכיני דרך שער צדדי להולכי רגל, משום שהשער הראשי לרכבים היה נעול בשל השבת. בתחילה לחמו במחבלים חברי כיתת הכוננות של הישוב ובהמשך בסמוך לשער, נלחמו שוטרים בחלק מהמחבלים והקרבות המשיכו גם בתוך המושב עצמו.

"מאיימים עליי ברצח": עיתונאי כאן 11 בראיון חשוף אצל קובן | צפו
בזמן שאנשי משמרות המהפכה מתחבאים במקלטים: איראן מאיימת בנשק חדש

המחבלים פשטו על יכיני וערכו בו טבח, הם רצחו בתחילה ארבעה בני אדם, ובהמשך רצחו שלושה גברים נוספים, אחד מהם בביתו ואחד מהם בעת שטייל עם כלבו. בנוסף, נהרגה שוטרת מג"ב בחילופי אש בעת הסתערות על אחד המבנים. במושב היו 18 חברי כיתת כוננות, אך לאף אחד מהם לא היה נשק ארוך, למעט לרבש"ץ, שהיה בתאילנד באותו הזמן.

בסרטון ממצלמת אבטחה בשער המושב, נראים המחבלים המזויינים ברובים, פורקים מטנדר ומסתערים על המושב. זמן קצר לאחר מכן נראה אחד מהם יורה לעבר שתי צעירות, שתפסו מחסה מאחורי רכב בשער הכניסה למושב. משם המשיכו המחבלים את דרכם אל העיר נתיבות ואל קיבוץ גבים, אליו לא הצליחו לחדור.

תיעוד מתקיפות צה"ל בלבנון (צילום :דובר צה"ל)

באורח נס, המחבלים פסחו על מושב יושיבה, הסמוך ליכיני וממוקם כ-900 מטרים דרומית לו. שני המושבים, יושיביה ויכיני, הם מושבים שהוקמו זה לצד זה בשנת 1950 ומיקומם הוא בצפון הנגב, מצפון מזרח לנתיבות .

כעבור מספר ימים, התקבלו התראות על הימצאות מחבלים שנשארו בשטח ולאחר מכן, נתפסה חוליה של ארבעה מחבלים בשטח שבין יכיני למושב יושיבה. כ-130 משפחות ביושיביה שהם כ-500 איש, החלו להתפנות מהישוב באופן עצמאי, עד שנותר כמעט ריק לחלוטין מאדם. 

אור לבן, בחיי היום יום שלו הוא סמנכ"ל השיווק והפיתוח של חברת WeSmart, הוקפץ מתוקף תפקידו כסגן מפקד פלוגה במילואים במשמר הגבול. לבן, במסגרת חלוקת הגזרות, קיבל אחריות ביטחונית על היישוב ומהר מאוד הבין את הסכנה הגדולה שהישוב נתון בה. 

בהחלטה משותפת עם הבעלים של החברה בה הוא עובד, הוחלט לתרום ליישוב את מערכת WeSafe המבוססת בינה מלאכותית שמספקת הגנה, במטרה שתיתן מענה לאיום תנועת מחבלים חמושים, ובמיוחד באזור מסוים ביישוב בו קיים פוטנציאל גבוה לחדירת מחבלים. 

מדובר במערכת טכנולוגית חכמה שמספקת פתרונות אנליטיקת וידאו מתקדמות, המבוססות על בינה מלאכותית ורשתות נויורונים. המערכת מנתחת את הווידאו בזמן אמת, מזהה אירועים חריגים, מספקת תובנות על התנהגות והתנהלות של אנשים וכלי רכב בזמן אמת ומאפשרת אופטימיזציה של פעילויות וקבלת החלטות מבוססת נתונים.

המערכת של חברת WeSmart נמצאת כיום בשימוש במגוון רחב של תעשיות ותחומים, כולל ערים חכמות, תחבורה ציבורית, קמעונאות ומסחר, תעשייה וייצור, שירותי בריאות, בנייה ותשתיות, אבטחה וביטחון ציבור. לצורך הפשטה נתאר את היתרונות של השימוש במערכת ככאלה שמבאים לשיפור בקבלת ההחלטות ולתגובה מהירה יותר לאירועים בזמן אמת.

קובי טוויטו, רבש"צ יושיבה, סיפר על ההשפעה המיידית של המערכת על תחושת הביטחון של היישוב כיום: "התרומה של WeSmart נתנה לתושבי יושיבה תחושת ביטחון, על אחת כמה וכמה ביישוב שאינו מוקף בגדר היקפית. הזאת  אנחנו יכולים לספק לתושבים מענה ביטחוני יעיל. המערכת מאפשרת לכיתת הכוננות של המושב זמן תגובה סביר וכך הצלחנו להחזיר את התושבים לבתיהם. אנחנו מודים להם מאוד".

אוגדה 162 על רפיח (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

אור לבן מרוצה: "רק כשהגעתי לישוב הבנתי את גודל הנס שקרה שם, אני מצדיק את התושבים שהתפנו מהחשש הגדול לחייהם ושמח שהצלחנו להחזיר את תחושות הביטחון לישוב משום שיש בידנו את הטכנולוגיה שיכולה למנוע את ה-7 באוקטובר הבא. 

אנחנו מכירים סיפורי גבורה רבים  על כיתות הכוננות ב-7 באוקטובר, וניתן רק לדמיין כמה חיים הם עוד היו יכולים להציל אם היו מקבלים התראה מהירה יותר, וזוכים לזמן תגובה ארוך יותר".