ראש אמ"ן אהרון חליוה ואלוף פיקוד המרכז, יהודה פוקס, הודיעו בימים האחרונים על החלטתם לסיים את תפקידם בצה"ל. ראש אמ"ן לשעבר, עמוס מלכא, והפרשן הצבאי של ערוץ 14, נעם אמיר, התייחסו הבוקר (רביעי) בשיחה עם אודי סגל וטל שלו ב-103FM להתפתחויות הדרמטיות במערכת הביטחון.

ישראל זועקת הצילו: ביום ה-200 למלחמה לא ניתן עוד להתעלם מהמאזן האמיתי
לקראת ימי השרב: אלה הסכנות – וכך תגנו על עצמכם

נעם אמיר התייחס להודעת חליוה, והעריך כי "גם חליוה וגם הבאים בתור יעשו זאת בצורה מסודרת, וכנראה לקראת אמצע יוני יעשו את החילופים. חליוה הוא לא הראשון ולא האחרון". בהתייחס לאפשרות שהרמטכ"ל הרצי הלוי יודיע על התפטרותו, אמר:  "לא יודע מתי הרמטכ"ל מתכוון ללכת, אם בכלל". אמיר הוסיף כי "הייתה תחושה שחיכו לראות מי יהיה הראשון שיפתח את הדלת, אף אחד לא רצה להיות הראשון".

עמוס מלכא טען בדומה לאמיר: "אני לא חושב שזה מסוכן אם עושים את זה ומנהלים את האירוע בצורה מדורגת ונכונה, אבל חצי שנה עוסקים בשאלה מה יעשו אלה שנושאים באחריות למחדל, וציינו שמות. חליוה הביע את נכונותו לעשות את המעשה הזה בתחילת המלחמה והתבקש להישאר, אבל הוא אמר שהוא נושא באחריות, מכיר באחריות, ושהוא יעשה זאת ברגע שימצאו את המחליף הנכון".

עוד הוסיף, כי: "המלחמה, כפי שהממשלה אמרה, יכולה להימשך גם שנה. אם למדוד את זה לפי מה שהדרג הפוליטי רוצה, זה יימשך יותר. זה חייב להגיע עד הדרג המדיני הכי עליון, כולל ראש הממשלה. מערכת המודיעין כשלה. היו בשנה ורבע האחרונות שלושה מבחנים: לזהות שאירועי ההפיכה המשטרית מייצרים מציאות ביטחונית שונה, ואת זה הם עשו בהצלחה.

"במבחן השני של לזהות את הכיוון, את בניין הכוח, את הכוונה, ואפילו את ההונאה, זה כישלון מוחלט. המבחן השלישי, המודיעין ללחימה הוא ברמה מאוד גבוהה". 

מלכא הוסיף כי "הכשל מתחיל באי ההבנה שכל מסמכי חומת יריחו ומסמכים אחרים, והצהרות, וסרטונים של חמאס, כן מכוונים לפעולה", הבהיר ראש אמ"ן לשעבר. "במודיעין חשבו שהם סוג של פרופגנדה. הכשל עובר דרך שלא היו מספיק דעות שונות, וזה עניין של תרבות ארגונית, וממשיך לכיוון מודלי התרעה שאו שלא היו או שלא היו רלוונטיים. הכשל הוא גורף ומתמשך, ולכן לא נכון להתמקד רק בלילה של השישה לחודש. הקונספציה לא נולדה באמ"ן, אלא אצל ראש הממשלה עם כל הנושא של כסף תמורת שקט". 

על האפשרות של כניסה לרפיח, אמר אלוף (מיל') מלכא: "מי שרצה להיות ברפיח היה צריך לעשות את זה לפני שלושה-ארבעה חודשים, ולהתחיל את המלחמה משם. יכול להיות שהמבצע ברפיח יתקיים, אבל לבנות ציפיות שהכניסה לרפיח תביא לנו את כל הגאולה והחטופים - בניית ציפיות שהיא קצת גבוהה מדי". 

"יש סיכוי שזה יימנע. שני הצדדים מבינים שגם אם תהיה מלחמה עם לבנון, בסופה יצטרכו להגיע להסכם", טען באשר למצב בזירה הצפונית, "המחירים בדרך ידועים. אני חושב שהאירוע עם איראן העביר לחיזבאללה כמה מרכיבים חדשים בהערכת המצב שלהם. הם ראו שישראל יודעת להגיע ולפגוע במדויק בתוך איראן, כנראה שגם בתוך לבנון".