"מרוץ הלוחמים – צעירים למען הלומי קרב ונפגעי פוסט־טראומה" ייצא מחר (שישי) מקיבוץ כפר הנשיא במועצה האזורית גליל עליון. החל מ־7:00 בבוקר ייצאו משתתפי המרוץ למקצים של 2, 4 ו־8 ק"מ.

בלינקן הזהיר את ישראל: "נורמליזציה עם סעודיה מחייבת הפסקת אש"
בשל המלחמה בעזה: קולומביה מנתקת את היחסים עם ישראל

מאחורי היוזמה המרגשת עומדים צעירים במכינה הקדם־צבאית גליל עליון. במציאות הלא נורמלית של שבעה חודשי מלחמה, שסופה לא נראה באופק, חניכי המכינה עשו מעשה. כחלק מטיפוח המנהיגות במכינה הם החליטו להתמקד בנושא הפוסט־טראומה באמצעות ארגון המרוץ, בשיתוף עמותת "לא משאירים אף אחד מאחור".

לדבריהם, בישראל של 2024 אין אזרח שההתמודדות הנפשית עם אירועי המלחמה פסחה עליו. גם הם עצמם, בקו העימות שבגבול הצפון, מושפעים מאירועי החודשים האחרונים ומופגזים ללא הרף.

איתי  (צילום: באדיבות המצולם)
איתי (צילום: באדיבות המצולם)

הצעירים הללו, שעוד לפני פרוץ המלחמה בחרו לעכב את גיוסם לצה"ל כדי להתנדב בקיבוץ בקו העימות, מבקשים להעלות את המודעות לנושא ולשדר חזית אחידה של צעירים למען חבריהם, אותם לוחמים צעירים ששבו משדה הקרב ברצועת עזה עם פציעה המכונה "הפציעה השקופה" - הפוסט־טראומה, או כפי שכינו אותה בעבר, "הלם קרב".

איתי סטקלר, חניך במכינה, שפונה מעוטף עזה ומוביל את הפעילות החשובה הזו יחד עם חבריו למכינה, מספר: "אני גר במושב דקל שבעוטף עזה. כאחד שפונה מהבית שלו ב־7 באוקטובר וחווה אבדות של חברים רבים בשבת השחורה, אני רואה חשיבות עליונה למודעות של אנשים לפוסט־טראומה. אני רוצה שאנשים יכירו את הנושא, יידעו לגשת לקבל טיפול ולא ייתנו לטראומה שלהם להפוך לפוסט־טראומה. אני יכול לומר שהטיפול שבחרתי לקבל מציל אותי היום ועוזר לי להתמודד".

דבריו של הרמטכ"ל הרצי הלוי (צילום :דובר צה"ל)

שותפתו ליוזמה, מיתר זוארץ, מוסיפה: "גדלתי עם אבא איש צבא, ותמיד ידעתי שאבא על מדים וחוזר פעם בשבועיים הביתה. ידעתי שמצב הרוח שלו יכול להשתנות מהר מאוד ושהוא לא תמיד ישן טוב בלילות, אבל לא ידעתי שהוא פוסט־טראומתי ועד כמה החוויות הקשות שחווה בלבנון צילקו את נפשו. היום אני כבר מבינה עד כמה ההתמודדות קשה ובלתי נסבלת ועד כמה אנשים צריכים שיראו את הפציעה השקופה שלהם, שאני לא ידעתי לראות".