הרציף האמריקני בעזה שמוקם בימים אלה עשוי להתברר כאחד ממהלכי המלחמה המשמעותיים ביותר – אך ייתכן שלבנייתו יהיו השלכות מפתיעות נוספות. בתקשורת הערבית העלו בימים האחרונים את האפשרות שהרציף עלול להוביל לא רק לכניסה של סחורה לרצועה, אלא גם ליציאה של אוכלוסייה פלסטינית ממנה.

שטח של 270 דונם: הצצה להקמת הרציף ההומניטארי לחופי עזה

"יש משמעות רבה להכרזה הסמלית של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן על כך שהוא שוקל לקלוט באמריקה פליטים מעזה, מכיוון שהיא נעשית במקביל להודעה הקרובה על השלמת בניית המזח האמריקני בעזה", אמר בראיון לערוץ אל חדת' הסעודי ד"ר אחמד סייד אחמד, חוקר ליחסים בינלאומיים. "הרציף עלול להתגלות לא רק כאמצעי להכנסת סיוע, אלא אולי גם יקל על יציאת פלסטינים מהרצועה במסגרת מה שמכונה 'הגירה מרצון", טען, "ארצות הברית מנסה להפיג את החשש הזה, בין השאר באמצעות הכרזה שקליטת פליטים פלסטינים תיעשה רק במסגרת תוכנית הפליטות האמריקנית ומתוך הנחה שיש להם קרובי משפחה שמתגוררים כבר באמריקה".

"בשנה שעברה קלטו האמריקנים 56 פלסטינים בלבד כפליטים מבין בסך הכל כ-60 פליטים פלסטינים שנקלטו בעולם", פירט, "במהלך העשור האחרון היא קלטה כ-600 פלסטינים בלבד מתוך כ-400 אלף שנקלטו כפליטים. על כן, יש פה ניסיון אמריקני שעשוי להתפתח לעודד את הפלסטינים במסגרת תוכנית הפליטות. התוכנית הזאת כוללת שארה"ב תאפשר לקלוט כל פליט בין אם פלסטיני או אחר שסובל מרדיפה".

כשנשאל המומחה האם לדעתו ארצות הברית "רוצה לרוקן את רצועת עזה מפליטים פלסטינים ולעודד מדינות נוספות לנקוט בצעדים דומים", כלשון המגישים באולפן, להפתעתם הוא לא דחה את האפשרות הזו על הסף. "כמובן שכאן טמונה הסכנה", אמר, "מכיוון שכך תתקבע ההבנה שהפלסטינים נתונים לרדיפה על ידי חמאס ועל כן תיפתח בפניהם האפשרות להגר. הדבר עשוי לעודד מדינות אירופיות שהתנגדו להגירה מרצון, בשל ההבנה שיש ייחודיות לסוגיית הפליטים הפלסטינים, בשונה מפליטים מאפגניסטן למשל".

בניית המזח הימי מול חופי עזה (צילום: פיקוד מרכז הצבא האמריקאי)
בניית המזח הימי מול חופי עזה (צילום: פיקוד מרכז הצבא האמריקאי)

"משמעות הדבר היא חיסול הסוגיה הפלסטינית", הוסיף, "ועל כן יישום המזימה הישראלית שהיא כשלה בה עד כה להביא להגירה בכפייה לסיני, אותה הדפה מצרים, או להגירה מרצון למדינות אירופה כאשר היא אפילו הציעה מימון והקצתה תקציבי ענק לקליטת 10 אלפים או 100 אלף לפי יכולתה של כל מדינה אירופית. לדעתי יש לכך השלכות חמורות בכל הנוגע לריקון רצועת עזה".

בימים האחרונים הופצו תמונות ונשמעו הערכות חדשות בנוגע להתקדמות בבניית המזח הימי ברצועה. על פי פרסום אתמול באתר פוליטיקו, בכיר אמריקאי אמר טען שהמזח "צפוי להתחיל בפעילות ביום שישי הבא להובלת סיוע לעזה".

התרגום מערבית לעברית בוצע באמצעות חברת "ביירון"