הרמטכ"ל רב אלוף הרצי הלוי דחה היום (שלישי) את טענות מבקר המדינה על עיכוב בקידום עבודת המבקר לבדיקת אירועי ה-7 באוקטובר.

ממלא מקום ראש מועצת שער הנגב ינאם הערב בעצרת למען החזרת החטופים בבאר שבע
בלבנון טוענים: צה"ל שורף שדות; חיזבאללה שיגר מספר כטב"מים למרחב | צפו

"בתקופה האחרונה פעל צה"ל עם נציגי מבקר המדינה על מנת להגיע למתווה מוסכם באשר לעריכת ביקורת בצה"ל, בעקבות האירועים שהביאו לפתיחת מלחמת ׳חרבות ברזל׳. אני מעריך מאוד את המאמצים המשותפים ואת הזמן שהקדשנו לכך. אכן, קיווינו שיימצא פתרון. עם זאת, במדינת ישראל מעולם לא נערכה ביקורת מבקר המדינה בצה"ל תוך כדי מלחמה; ביקורות הופסקו בעתות שכאלה, ולא בכדי", כתב הלוי בתשובתו.

עוד הוסיף בפני המבקר: "כפי שכתבתי במכתבי מתאריך ה-24 בינואר 2024, צה"ל ממוקד במלחמה, בהתכוננות להתפתחויות ובביצוע התחקירים ביחס לאירועי השבעה באוקטובר, על מנת שנוכל לאפשר מציאות ביטחונית טובה יותר בגבולות ולהחזיר את התושבים לבתיהם. צה"ל נלחם כמעט מתחילת המלחמה בשבע זירות שונות ולאחרונה מתמקד ב: עזה - מוכנות להתקפה ברפיח, יצירת תנאים להשבת החטופים, המשך פירוק חמאס, הריגת מפקדיו ופעיליו והשמדת תשתיותיו; לבנון - לחימה עם ארגון חיזבאללה לאורך הגבול ומוכנות למלחמה בלבנון לטובת השבת התושבים בביטחון וביציבות ל"שוביהם; איראן - עליה משמעותית במתח לאחר תקיפות ישירות בין איראן לישראל מחייבת
מוכנות לאפשרויות בהמשך יהודה ושומרון - עליה ברף הטרור, אי יציבות כוללת, ואיום להתגברות הטרור".

"כל אלה, ביחד עם מלאכת התחקירים והפקת לקחים, מציבים את צה"ל, המצוי באחת המלחמות המורכבות שידעו מדינת ישראל וצה"ל, בתקופה קריטית ועמוסה ביותר. כלל הכוחות - הלוחמים, תומכי הלחימה והמטות - פועלים לילות כימים במערכה רב-זירתית זו. מסקנתך לפיה העיתוי הנוכחי מאפשר תחילת ביקורת, אינה הולמת את המציאות הביטחונית ואת העומס בצה"ל".

הרמטכ"ל המשיך וטען בפני מבקר המדינה במכתב התשובה ששיגר: "מתוך אחריותי להגנת מדינת ישראל ואזרחיה, ברור לי כי הטיית הקשב לביקורת בעת הזו תפגע באופן חמור וממשי במאמצי המלחמה, וכנגזרת מכך בביטחון. לפיכך אני מציע לדון בכך בהמשך, על-פי התפתחות האירועים. את אחריותי האישית לאירועים, כמו גם את אחריות צה"ל ומפקדיו הבעתי מספר פעמים בפומבי, היא ברורה לי מאוד, על כל
השלכותיה. חובתי המרכזית כעת היא לביטחון אזרחי מדינת ישראל, להשגת מטרות המלחמה, ולהיערכות המתחייבת להתפתחויות האפשריות".

"אני מתחייב כי צה"ל ישתף פעולה באופן מלא עם ביקורת מבקר המדינה, לא יסתיר דבר וישתף את כל חומריו ותובנותיו להליך חשוב זה, אותו יש לערוך בפניות ובקשב המתאימים, ולא על חשבון המשימות המורכבות העומדות בפנינו. כניסת המבקר לביקורת בעת הזו, גם באופן מדורג, כמפורט במכתבך, תפגע במאמצי הלחימה, כאשר העומס על המפקדים עצום ממילא, תחטא למטרה ותהווה מכשול בביצוע המשימות המתחייבות. אנו נשקול באופן עתי כל התפתחות ונקדים ככל שנוכל תחילת הליך זה".