מרחב ירקון במשטרת מחוז תל אביב ידע לא מעט פיגועים טרם השבעה באוקטובר. פיגועי דקירה, דריסה ובמקרים בודדים גם ירי. לרוב מדובר בכאלו שבוצעו על ידי מחבל בודד או צמד. לכן, הקימו מתקן אימונים מודולרי - שנועד לשפר את יכולותיהם של השוטרים, בעיקר את דיוק הירי שלהם.

במחנה הממלכתי כועסים: "צריך בחירות בהקדם, לאן נתניהו לוקח את הספינה?"
ישראל פועלת באופן שגוי? "ייתכן והכניסה לרפיח תהיה לסינוואר הישג אדיר"

לאחר השביעי באוקטובר, שבו נטבחו עשרות אנשים בקיבוצים, במסיבות הטבע "נובה" ו"פסיידאק", ובעיקר על רקע החשש הגובר מחדירת מחבלים היישר לאזורים המרכזיים ובתוכם גם תל אביב, המתחם קיבל משמעות אחרת ומאות שוטרים מגיעים אליו מידי יום. מדובר במקום שבו ניתן לעשות סימולציות לחימה, בפן הפלילי או הפח"עי, "כיד הדימיון".

רס"ב אלעד חכימזדה הוא מפקד ירי במתקן האימונים. הוא משרת במשטרה כבר מאז 1995, קרוב ל-30 שנים שבהן שירת גם כ-17 שנים ביס"מ ומפקד יחידת האופנועים. כעת הוא מדריך ירי כ-13 שנים. הוא סיפר ל"מעריב" היום (רביעי) על המקום: "אם אני רוצה לתרגל את השוטרים בהשתלטות מהירה על חשוד, גם מול ירי, גם מול סכינאי - הם יכולים לבצע את זה. המטרה חשובה כי הבנו ששוטרים שהיו לבד ב-7 באוקטובר - נהרגו או חזרו אחורה".

"כדי לדמות אקדח אמיתי, יש לנו אקדחים שנראים כמו 'הדבר האמיתי', רק שהקנה שונה והם יורים צבע. יש גם את הנשקים הארוכים שמשמשים לסימולציה", מספר.

אימון במתחם במרחב הירקון (צילום: אבשלום ששוני)
אימון במתחם במרחב הירקון (צילום: אבשלום ששוני)

הוא מספר שהתפקיד של מדריך ירי מרחבי שינה את פניו והפך לאחד התפקידים החשובים במרחב: "יחידת ההדרכה קיבלה פן חדש ומשמעותי הרבה יותר במטרה לשפר את יכולות השוטר", הוא על ייעוד המתחם. "טרם חרבות ברזל, בממוצע היה אחת למספר חודשים פיגוע. החל ממחבל בודד או זוג, מסכינאי, פיגוע ירי או אירוע דריסה".

באשר לרציונל מאחורי, הוא מספר: "כל עניין המתקן הוא היכולת להביא לשוטר את היכולת להתאמן קודם כל בבית שלו. הוא לא צריך לנסוע רחוק, אנחנו חוסכים פה בזמנים, המקום נגיש וכמו שרואים מדובר בקירות פלצי, שניתנים לשינוע ותזוזה, כך שניתן לשנות את המתאר, ממדרחוב, לחדר או לבית, ככל העולה על הדמיון. זה לא מוצר יקר יחסית, כשבעשרות אלפי שקלים בודדים אתה מקים מתחם אימונים ראוי שמהווה מודל לחיקוי לכלל המרחבים במחוז ובכלל".

על השפעת מתקפת חמאס בשבת השחורה הוא מספר: "עד אז היינו רגילים לעבוד מול מפגע בודד, אבל השבעה באוקטובר שינה את חוקי המשחק. אנחנו מבינים פתאום שממש יכולה להיכנס לכאן חולייה. אני לא מדבר על מאות ואלפים - אבל מספיק שרכב אחד נכנס, עם ציוד לחימה, כצבא מאורגן - והחוקים משתנים".

"בסוף, השוטרים הגיבו ראשונים באירועים. הם היו מגן החזית יחד עם האזרחים ונלחמו בחייהם. משם אנחנו מבינים שאנחנו צריכים לשפר את היכולות שלנו למרות ההישגים המרשימים. עדיין צריך לשפר את התגובה, כי מקצועיות משפרת ביטחון".

הוא מספר על מתחם האימונים: "אנחנו משפרים את יכולות הלחימה ברמה הטקטית, בזוג, וצוות ומעלה ברמת הסייר. כי הסייר הקלאסי או הבלש המוכר מתעסק יותר בפלילי בימים שבשגרה, אבל האירוע הגדול הזה חשף אותנו לכך שלמעשה אנחנו בעורף ואותם שוטרי סיור, אופנועים או בלשים הם הראשונים שמגיעים לזירות האירוע ואמורים להגיב", מסביר את הרציונל מאחורי.

אימון במתחם במרחב הירקון (צילום: אבשלום ששוני)
אימון במתחם במרחב הירקון (צילום: אבשלום ששוני)

"ברמה הטקטית אנחנו למדים מכך שצריכים לשפר עוד קצת, והחבר'ה האלה עושים עבודה מצוינת. יש את הבסיס, ואנחנו פה קצת מלטשים יותר ברמה של עבודה מול זוג ומעלה. כמובן שהיחידות המיוחדות, ימ"מ, יס"מ, 33, מסתערבים, ויחידות ההתערבות מוכנים וערוכים כי הם מתאמנים בשגרה".

אז בעצם הקונספט שלכם בתרגול השתנה?
"בדיוק. אני מבין שאני יעיל יותר כשאני זוג, שלישיה, צוות. ברמה הטקטית, כשיתקבל אירוע כזה, השוטר ישאף לקחת איתו עוד קנים (להזעיק עוד כוח שוטרים שכל אחד מהם נושא נשק - א"ח), ליצור צוות של לוחמים וככה אחוזי ההצלחה גבוהים יותר. זה בהחלט שינוי ממערך של הגנה להתקפה".

מתחם האימונים המרכזי של שוטרים ממוקם בבית הספר לשוטרים בבית שמש. ההגעה לשם, הוא מציין, מצריכה לוגיסטיקה מסובכת ומעכבת את פעילות השוטרים, שכן שוטר שנמצא באימונים נגרע מהמשמרת שלו. על כם, הקמת המתחם בנגישות גבוהה, בתוך מתחם המרחב והתחנה - חוסך המון שעות לשוטרים.

באשר לאימונים, פעם מידי שנה שוטר עבר שני אימונים בנשק ארוך, ועוד ארבעה אימונים עם אקדח. היום המספרים מטפסים ומגיעים לרמת אימונים שהיא גבוהה פי שלוש. על כן מדובר בתוספת, שתקציבית היא לא פשוטה - אבל משתלמת בסופו של דבר. 

לכן, לא בכדי הפך המתחם של מרחב ירקון מודל לחיקוי. במרחבים נוספים במחוז תל אביב בוצעו הזמנות של ציוד מתאים להקמת מתחמים דומים במרחבים שלהם: "שאר המרחבים כבר ביצעו רכש מול הזכיין במטרה להקים מתחמים דומים, כל אחד במוגבלות השטחים במרחב שלו", מספר לנו חכימזדה.

הקשר ל-7 באוקטובר

"שינינו את מערך ההדרכה בעקבות ההתקפה המאסיבית שקרתה בשבעה באוקטובר. עד היום היינו רגילים לחמישה פיגועים בשנה, של יחיד או צמדים, מקסימום שלישיה - אבל האירוע הגדול הזה גרם לנו, ולי, להבין שהאיום משתנה. מספיק שתגיע חוליה של שלושה ארבעה עם אמצעים כמו של צבא שלם, עם מערכת קשר, רימונים וקליעים גדולים. מדובר בחבר'ה שמתנהגים כצבא, זו לא עוד חוליית טרור. פה אני מבין שאני חייב לתת לשוטר כלים להתמודדות שונה בתכלית הרבה יותר קשה ואגרסיבי".

ב-7 באוקטובר השוטרים מצאו עצמם עובדים לבד מול ריבוי מחבלים. חלק מהלוחמים שלחמו ונהרגו שם הם חברים שלי. התרחיש היה נראה כל כך דמיוני, אפוקליפטי, שגם חבר'ה עם ניסיון, לוחמים שהגיעו לא הצליחו להבין את מה שנגלה לעיניהם", הוא מספר. "לפני הכל אנחנו מבינים שחייבים לעבוד כצוות וכאן מבצעים שינוי טקטי. ניהול הלחימה הוא כצוות כשכל אחד יודע את תפקידו בזירה, אפילו מה קורה אם אחד השוטרים נהרג, למי עובר הפיקוד ועוד".

מתחם הנובה לאחר הטבח (צילום: רויטרס)
מתחם הנובה לאחר הטבח (צילום: רויטרס)

"עניין הזיהוי היה מאתגר. הם ראו בחורים עם טרנינג ולא ידעו אם מדובר באזרחים, מחבלים - מה קורה בעצם?! ואז הבינו שזו מתקפה גדולה וכל ההיערכות מולה נדרשה להשיג ולהזעיק עוד ועוד אנשים, לוחמים , נושאי נשק. מי שעבד לבד, סביר להניח או שנפגע או שמהר מאד,או מצא עצמו בלי תחמושת וחזר אחורה".

"התפיסה כרגע היא יותר לוחמנית. זאת אומרת שהשוטר הקלאסי, מעבר ליכולת שיטור שלו ביום יום מול אזרחים, הוא הופך לסופר שוטר כי הוא יודע גם להילחם. הוא יודע להרכיב צוות ולהילחם כיחידת התערבות לכל דבר".

בסופו של דבר שוטרי  סיור נושאים אקדחים, זה לא כל מסייע מול ציוד לחימה שאיתו הגיעו מחבלים, וזה הוכח בלא מעט זירות. יש לשוטרים היום נשקים ארוכים?
"כן ולא צריך להרחיב מעבר לזה. ביחידות המיוחדות שמגיעות לפה, הנשק המוביל זה נשק ארוך. השוטר הקלאסי, אצלו הנשק המוביל זה לא נשק ארוך, אבל היום בצוותים שיוצאים יש נשקים ארוכים והם עוברים אימונים גם עם נשק ארוך. בסוף באמת בהכרח אני לא רוצה שהיריב שלי לא ידע את היכולות שלי כי אני מעביר את ההכשרות פה בסופו של יום לשוטר הקלאסי, זה המהות של המתחם הזה".

במתחם האימונים (צילום: אבשלום ששוני)
במתחם האימונים (צילום: אבשלום ששוני)

מה התכיפות של האימונים שהשוטרים עוברים?
"המתחם הזה פתוח כל יום בשבוע מראשון עד חמישי. מה-7 באוקטובר, המקום הזה מלא וגדוש באימונים שנמשכים שלוש ארבע שעות לכל צוות ואנחנו משתדלים לדמות פה כמעט הכל, וזה כמובן מעבר לתרגילי שטח גדולים. אחרי האימונים כאן הם מגיעים לתרגיל שטח בסופר מוכנות. מערך המבצעים שינה את 'גאנט האימונים' ומעבר לזה שאנחנו מתאמנים פעם בשנה יש פה צוות שמגיע ומדובר בשוטרים ממרחב ירקון בעיקר, אבל לא אחת מגיעים שוטרים מכלל התחנות והמרחבים של מחוז תל אביב".

התרגולים

לצורך ההמחשה, מול עיני המצלמות, נשלפו שני שוטרי סיור, ניסים בן שימול ואוהד עזריה. אחד מהם אופנוען והשני סייר קלאסי, שניהם בדרגות רס"מ. הם ערכו אימון קצר והביצוע היה מרשים.

האופנועים דוהרים לעבר הזירה וכבר משלב הירידה מהאופנוע הם שולפים אקדחים ומבינים ביניהם מי המוביל בקרב ומי נותן את ההוראות. הם סורקים כל מבנה תוך מתן גיבוי אחד לשני, צמודים צמודים עד כדי חיכוך ומבצעים ירי לעבר הדמויות המזוהות כמחבלים, במטרה להרוג. כאן אתה מקבל הבנה ברורה שהשוטר כחול המדים הופך בשניות מאותו שוטר שרבים מהאזרחים מרשים לעצמם לבוז לו, ללוחם על כל המשתמע מכך, כזה שמסכן את חייו כדי להציל חיי אזרחים, אותו שוטר שהוכיח עצמו כמגן בחזית.

אימון השוטרים במתחם (צילום: אבשלום ששוני)

קצינת ההדרכה המרחבית מבצעת את תוכנית הפעילות לאימונים. כל מי שמוגדר כ"מגיב ראשון" עובר את ההדרכה במתחם הזה. לא בכדי התוכנית עצמה זכתה לשם "המגיבים הראשונים" ומדובר בשוטרי הסיור ובבלשים שהם בעצם שוטרי השטח ונותנים מענה 24/7, בדרך כלל במישור הפלילי. השלב השני אנשי המנהלה, עוברים גם הם הכשרה בירי, אימונים לקרב מגע ואומנויות לחימה וגם את הסימולציות במתחם.  למעשה המתחם מהווה פיילוט ראשון כדי לשפר את היכולות ולקרב את האימון "לדבר האמיתי".

במתחם האימונים (צילום: אבשלום ששוני)
במתחם האימונים (צילום: אבשלום ששוני)

עד כה, מאות שוטרים עברו את ההדרכה במתחם הסימולציה של מרחב ירקון, בהם למעלה מ-500 שוטרי המרחב ושוטרים ממרחבים מקבילים באותו מחוז בהם איילון ודן.

איך התגובות של השוטרים? הם לא מגלים חשש?
"השוטרים מאושרים. חשש - ממש לא. אולי הם מפחדים, וזה טבעי, אבל לא חוששים. כאן הם מקבלים כלים ובעיקר שפה משותפת. הם מקבלים יכולים לבחון סימני זיהוי בזירות הפעילות, בביצועים משולבים שלהם, באחריות ובעיקר יכולת תגובה והצלת חיים שזו בעצם המהות של תפקיד השוטרים".