כ-2,000 איש, תושבי הצפון, התאחדו דרך הרשתות החברתיות למחאה שקוראת להפסיק כל משא ומתן עם חיזבאללה. המפגינים, שפונו מבתיהם בעקבות המערכה האחרונה, דרשו מהממשלה להבטיח את ביטחונם לפני שיאפשרו את חזרתם לבתיהם.

נתניהו: "הדיבורים על 'היום שאחרי' בעזה כאשר חמאס נשאר על כנו - ריקים מתוכן"
חיזבאללה הולך להבעיר את הצפון: זה מה שלא היה בבלון התצפית שהופצץ

"במשך 7 חודשים ארוכים אנו עקורים מביתנו", אמרו מארגני המחאה, "אך בתוך הכאוס וחוסר הוודאות, עומדים אנו זקוף ומסרבים לסגת לנוכח הפחד וההפחדה. יחד, אנו עומדים מאוחדים בנחישותנו לא לקבל שום הסדר מדיני שיפגע בביטחוננו״.

המארגנים מדגישים כי התושבים מסרבים להסתפק בפחות מתבוסה מוחלטת של חיזבאללה, וכי לא ינוחו עד שהניצחון יהיה מוחלט. "לא ננוח עד שהביטחון שלנו יוחזר, עד שכל איום יבוטל ועד שנוכל לחזור לבתים שלנו ללא חשש. אנחנו אנשי הצפון לא נשתוק, הקולות שלנו ישמעו בקול רם וברור עד שנצא מנצחים, ונשיב לעצמנו את בתינו ואת חיינו״. 

המחאה תתקיים מחר (חמישי) בשעה 18:00 בשני מוקדים שונים - בכיכר ציון בירושלים ובצומת לב המפרץ בחיפה. לימור עציון, תושבת שלומי ואחת ממארגנות המחאה, מספרת מה הוביל אותה לנקוט בצעדים חריפים אלו: "אנחנו מפונים לבית מלון בחיפה״, מספרת עציון.

"החודשים חלפו אך אנחנו עדיין לא יודעים מה קורה איתנו, איך ממשיכים הלאה, גם מבחינה חינוכית אנחנו לא יודעים לאן לרשום את הילדים בשנת הלימודים הבאה. אנחנו חיים תחת חוסר ודאות קשה מאוד, לא יודעים מה העתיד שלנו ושל הילדים שלנו. בשבועות האחרונים, ראינו בחדשות ובערוצי התקשורת דיווחים על אפשרות של הסכם מדיני עם חיזבאללה וזה גרם לנו לחשוש עוד יותר״, משתפת. 

״בתגובה לכך, אחת המפונות הציעה רעיון באחת מקבוצות הווטסאפ של תושבי הצפון: לצאת להפגנות נגד הסכם מדיני - ולדרוש פתרון אחר בהקדם. בדיעבד, הרעיון של מחאה ריחף המון זמן, אנחנו מבינים שחייב לעורר את המדינה, לא ייתכן שהפתרון למצב הנוכחי בצפון יהיה הסכם מדיני עם ארגון טרור. כל מי שלוקח חלק במחאה - מצהיר שלא יחזור הביתה אם הסכם כזה ייקבע״, מבהירה.

הפגיעה בבלון התצפית של צה״ל (צילום :רשתות ערביות)

״אנו מפגינים כדי שישמעו את הזעקה שלנו - אנחנו מפחדים. אנחנו תחת חשש אמיתי וממשי לביטחון שלנו״, מספרת. אנשי המחאה הקימו קבוצת נציגים מכל היישובים והקיבוצים בגבול הצפון, ופתחו קבוצה נוספת עבור כלל תושבי הצפון שמעוניינים לקחת חלק במחאה. בכלל הקבוצות - ישנם כמעט כ-2,000 חברים שמתכוונים להגיע מחר ל-2 ההפגנות במוקדים השונים. 

דותן אטדגי, תושב היישוב שלומי, שפונה מתחילת המלחמה עם אשתו ושלושת ילדיו, מסביר מה הוביל אותו לקחת חלק בהקמת מחאת "נלחמים על הצפון": ״החשש העיקרי הוא שיקרה לנו כאן בצפון מה שקרה בעוטף עזה ב-7 לאוקטובר - ואף גרוע מכך. לא נוכל לחזור לצפון עם הסכמים דיפלומטים מול ארגון טרור״, מצהיר.

״במאבק שלנו אנו דורשים להכות בכל איום אפשרי בגבול הצפון ולא לחזור לבתים שלנו עם הסכמים דיפלומטים מגוחכים מול ארגון הטרור חיזבאללה. עם טרוריסטים לא עושים הסכמים. המדינה לא יכולה לשבת בשקט ולחכות שגם אצלנו הרע מכל יתממש. אנחנו דורשים בטחון מלא לנו ולמשפחתינו״. 

״אני לא חושבת שאף מדינה מתוקנת אחרת הייתה מסכימה לכך שבמשך 7 חודשים אזרחיה לא יהיו בבתיהם״, טוענת עציון. ״מעבר לכך, ישנן משפחות שלמות שאין להן לאן לחזור - הבתים שלהן נחרבו כליל כתוצאה מפגיעות ישירות של טילי נ״ט ובורקאנים״, מתארת את חומרת המצב ומבהירה כי מבחינת אזרחי הצפון שלוקחים חלק במחאה - הפתרון היחיד למצב הקטסטרופלי הוא מלחמה עם חיזבאללה: ״אנו מבינים את ההשלכות של מלחמה מלאה  - אך אין ברירה.

צריך לדחוק את חיזבאללה לפחות 30 ק״מ מהגבול - עד לליטני. מה שקרה בדרום, המחיש את המציאות ואת הפחדים שהיו לנו, ובאותה מידה, היינו יכולים להיות כיום במצב של בארי, ניר עוז או כפר עזה. אכזרי אפילו רק לחשוב על זה - ולא ניקח סיכון כזה בחתימה על הסכם עם ארגון טרור״. 

״אנחנו למודי מלחמות בצפון, מאמינים בכוחות הביטחון, סומכים עליהם - אך רוצים תשובות, רוצים לחזור לישון בבתים שלנו בשקט - ולא בפחד. המחאה שלנו היא א-פוליטית, למפגינים מגוון רחב של דעות ולא נותרה לנו ברירה מלבד לצאת למחאה ברחובות - נצביע ברגליים״.