בפיקוד העורף ממשיכים להתכונן למלחמת לבנון השלישית, וכחלק מההיערכות החליט מפקד הפיקוד, אלוף אייל איזנברג, להכריז על השבוע הנוכחי כ״שבוע חירום" במרחב עמקים בצפון הארץ.



חיילי פיקוד העורף ואנשי הנפה מתרגלים השבוע מספר רב של תרחישים קשים, ובשיאו של התרגיל, שיתקיים הערב רביעי בשעה 17:55, תישמע אזעקה עולה ויורדת במרחב העמקים - ואז יתאמנו הצוותים בתרחישי נפילות של עשרות טילים עם ראשי נפץ כבדים, התמוטטות של בנייני מגורים ושל מבני ציבור, והתמודדות בכמה גזרות בו־זמנית עם מספר רב של נפגעים ולכודים.



"לקחנו את תרחיש הייחוס הצפוי במערכה הצפונית הבאה, מתוך הבנה שמדובר במשהו שלא הכרנו עד היום", הסביר מפקד הנפה, אל"מ חיים רוקח, "היום ברור לנו שבמלחמה הצפונית הבאה לא נוכל להגיע לכל זירה, ולכן אחד הדברים שנתרגל כאן זה תעדוף לכל זירה. בחלק מהמקרים, מי שיטפלו בזירה יהיו ארגוני החירום האזרחיים", הוסיף אל"מ רוקח.



דבריו של מפקד הנפה מתחברים היטב להערכות הנוכחיות של מערכת הביטחון, ולפיהן במלחמת לבנון השלישית צפוי העורף הישראלי לספוג מכות אש כבדות וכלי טיס בלתי מאוישים שיתרסקו בלב ריכוזי אוכלוסייה, ומערכות כיפת ברזל לא יוכלו לספק הגנה מלאה מפניהם. לפיכך חוסנן של הרשויות המקומיות יקבע את אופי המערכה. ואכן, בפיקוד העורף עובדים באופן צמוד יחד עם הרשויות.




תרגול של חילוץ לכודים מבניין הרוס, אמש בצפון הארץ. צילום: דובר צה"ל



"בגזרת העמקים, הרשויות נמצאות בכשירות טובה מאוד", הוסיף אל"מ רוקח, "אבל להגיד שאנחנו ב־100% כשירות? אין דבר כזה. ברור שאם נופל בניין גדול של כמה קומות, אנחנו נהיה שם, אבל בזירות קטנות יותר יטפלו אנשי כיבוי אש, מד"א והמשטרה, לצד הרשויות".



מערכת ׳׳מסר אישי" מתורגלת בהמשך השבוע תתרגל גזרת העמקים גם תרחיש מורכב של ירי של טילים ושל נשק קל משטח סוריה ומשטח לבנון במקביל. גם טילים שישוגרו לעבר ימת הכנרת והיישובים סביבה הוא אחד התרחישים שמתורגלים השבוע. "יש כרגע מטח כבד של 17 טילים על העיר עפולה", נשמע ברשת הקשר קצין האג"ם של הנפה, "מהדיווחים עולה כי מטח טילים כבד נופל באותה השעה גם על טבריה, בית שאן, מגדל העמק וכפר תבור".



תרחישים אלו מציגים את מה שמגדירים בפיקוד העורף "תרחיש מהלומה" - עשרות נפגעים ומספר לא ידוע של לכודים. במקביל מתרגלים הצוותים התמודדות עם חוליית מחבלים של חיזבאללה שחדרה לעיר עכו ומבצעת בה פיגועים המוניים. צוות אחר מתרגל תרחיש של השתלטות על חוליית חיזבאללה אחרת שכבשה יישוב נטוש על גבול לבנון.



"הדבר החדש ביותר הוא הבנת האויב כי הנשק הכי אסטרטגי שלו הוא העברת הלחימה לתוך שטח ישראל", אומר בכיר בצה"ל, "חמאס הבין את זה במבצע צוק איתן, וחיזבאללה יודע זאת היטב".



התרגיל, כאמור, צפוי להגיע לשיאו הערב בשעה 17:55. בעת שתישמע אזעקה שתפלח את שמי גזרת העמקים, ישגר פיקוד העורף באמצעות מערכת "מסר אישי" (מערכת התרעה ישירות למכשירים הניידים התומכים בשירות) הודעות לתושבים. כמו כן תופעל מערכת פריצה לשידור בתחנות הרדיו "רדיו קול רגע" ו״רדיו א־שמס". נוסף לכך יופעלו ביפרים לכבדי שמיעה ותתקיים הנגשת אות אינטרנטית בכמה אתרים.