שבועיים לאחר שהרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט, הקפיץ את כלל יחידות צה"ל לתרגיל מטכ"לי במרחב יהודה ושומרון, הבוקר (ראשון) הודיע מפקד פיקוד הדרום, האלוף סמי תורג'מן, על תרגיל פתע צה"לי במרחב עוטף עזה. התרגיל צפוי להימשך עד שעות הלילה.

מדובר צה"ל נמסר כי "במסגרת התרגיל תורגש תנועה ערה של רכבי ביטחון וכלי-טיס וכן יישמעו קולות נפץ בכל מרחב הדרום". עוד נמסר מדובר צה"ל כי "במקרה של אירוע אמת ינתנו הנחיות לתושבים על-ידי כוחות הביטחון".

הוא הוסיף כי "בצה"ל רואים היטב מעבר לגבול את פעילות ארגון החמאס כמו גם את עשרות הניסויים בירי טילים מעזה לכיוון הים, ניסויים שמראים כי החמאס חזר לחמש עצמו ברקטות קצרות טווח. לצד זה התרגיל הינו חלק ממגוון פעילויות המתקיימות לאורך השנה לשיפור המוכנות המבצעית בגזרת עזה ונועד על-מנת להעלות את כשירות הכוחות". גורם בצה"ל אמר כי "התרגיל תוכנן מראש ואין לייחס לביצועו משום שינוי כלשהו ברמת הכוננות".
כמו כן החל מהבוקר ועד יום רביעי יתרגל פיקוד העורף באזור ירקון. מדובר צה"ל נמסר כי "בתרגיל ישתתפו כוחות של פיקוד העורף וארגוני החירום, ויתורגלו הרשויות הבאות: פתח-תקווה, ראש העין, שוהם, דרום השרון, מודיעין, חבל מודיעין, בית דגן, עמק לוד. במסגרת התרגיל תורגש תנועה ערה של כוחות הביטחון באזור".
במהלך היום תקיימו מספר תרגילי גיוס במהלכם תורגש תנועה ערה של כוחות הביטחון באזורים: פארק סיבל בראש העין, קריית מטלון בפתח תקווה ובאייר פורט סיטי. מחר בשעה 09:05 בבוקר  ייערך ניסוי התרעה במסגרתו תישמע אזעקה עולה ויורדת באזור הירקון והסביבה. לאחר מכן יתקיים תרגיל "חומרים מסוכנים" במפעל "אסם" באזור התעשייה שוהם. כמו כן במהלך היום יתרגלו כוחות של פיקוד העורף תרחישים של "סיוע עצמי ראשוני" במודיעין.