בטיחות בנשק: נתונים מעודדים שהגיעו לידי מעריב השבוע מעלים כי בצה"ל נרשמה השנה ירידה משמעותית בתאונות פליטות כדור בנשק אישי.



מהנתונים עולה כי חלה ירידה של 30 אחוזים בפליטות בנשק אישי וירידה חדה יותר של 50 אחוזים, בפליטות כדור בנשק מקלעים. בצה"ל אומרים כי הסיבות לירידה בתאונות הן הסברה נרחבת שנעשית בקרב הלוחמים ומחזיקי הנשק, וגם בזכות ה"מק פורק", פטנט לפריקת הנשק בדמות זיז כתום, שנכנס לשימוש בצה"ל בשנה וחצי האחרונות, וכפקודה רשמית החל ממארס 2014.



"כשאני רואה את הצ'ופצ'יק הכתום בולט אני יודע שאין כדור בקנה. זה כמו להסתכל לתוך בית הבליעה של הנשק", אמר למעריב השבוע סא"ל אייל דגן, ראש ענף בטיחות ובקרה בצה"ל. "כחלק מהתהליך של הכנסת ה'מק פורק' לשימוש, התייעצתי עם המון מגדים ומחטים, גם באימונים וגם בתעסוקות המבצעיות, ואני יכול לומר בלב שלום ובכנות מבצעית, כל המפקדים מסופקים מהתוצאות".



גורם בצה"ל מסר כי בשנה שחלפה מאז שנכנס ההתקן לשימוש אירעו 41 מקרים של פליטת כדור ביחס ל-56 מקרים בשנה הקודמת, כאמור מדובר בירידה של 30 אחוז. בתאונות פליטת כדור ממקלעים מדובר בירידה חדה יותר, 65 מקרים בשנת 2014 לעומת 128 מקרים שנה קודם לכן, טרם נכנס ההתקן לשימוש.



בצה"ל מייחסים את מספר המקרים שעדיין מתרחשים לאירועים מבצעיים, בהם יש חובה להוציא את ההתקן ובמקרים בהם החיילים לא השתמשו בו. "במהלך מארס 2014 הוא נכנס כפקודה צהלית מחייבת לכל מערך הסדיר ובשנה הקרובה הוא יכנס כפקודה גם למערך המילואים" מוסיף סא"ל דגן. "בנוסף, לאחרונה החל להיכנס לשימוש 'מק פורק' חדש שמיוצר מפלסטיק חזק ועמיד יותר, וחלקו החיצוני קצר יותר כך שהוא בולט פחות מכלי הנשק".



בצה"ל תולים תקוות רבות בהתקן ומקווים שלצד הסברה נוספת בשנה הבאה יראו ירידה חדה ונוספת במקרים של פליטות כדור מנשקים.