חשש במערכת הביטחון כי שילוב בין המשך הקפאת כספי הרשות הפלסטינית ובלימת מהלכיו הבינלאומיים של אבו מאזן עלול להוביל לעימות אלים בגדה.

בישראל ממשיכים להחזיק בכספי המסים הפלסטיניים והערכות הן כי נכון להיום ישראל החרימה כשני מיליארד וחצי שקל. ההחלטה לא להעביר את הכספים לפלסטינים התקבלה בעקבות שורה של צעדים שהוביל יו"ר הרשות, אבו מאזן, בקהילה הבינלאומית.
 
במערכת הביטחון מעריכים כי הקפאת הכספים יוצרת מציאות מורכבת מאוד שיכולה בכל רגע נתון לגרום להתלקחות בגדה. מסיבה זו גם הוחלט בצה״ל לסיים את ההיערכות לעימותים בגדה עד סוף החודש.
 

גם התרגיל המטכ״לי שהתקיים בתחילת החודש, בהקפצת פתע של הרמטכ״ל, נועד בעיקר לבדוק את רמת המוכנות של פיקוד מרכז. האבסורד הוא שבמקביל לעצירת הכספים החליט הדרג המדיני לאשר שורה של הקלות לפלסטינים, במטרה לנסות להרגיע את השטח ולמנוע התלקחות אפשרית שהדרג הצבאי מתריע עליה.
 
בין היתר הוחלט באחרונה להוסיף עוד 10,000 היתרי עבודה לפלסטינים, בנוסף ל־120 אלף הפלסטינים שכבר מחזיקים בהיתרי עבודה. ספק אם המהלך ינמיך את הלהבות. אם יפרוץ עימות בגדה, ההערכות הן שהוא יהיה אלים מאוד ויגבה אבידות רבות בצד הישראלי. לפי הערכות, על הכבישים בדרך להתנחלויות ינועו חוליות ״עממיות״ מאומנות היטב וחמושות בקלצ׳ניקובים, ויבוצעו בעיקר פיגועי ירי קטלניים.
 
כיום עמלים בפיקוד מרכז בסיכולי הפיגועים. עבודת מודיעין עמוקה מניבה מעצרים רבים בגדה. בכל לילה נכנסים כוחות צבא ועוצרים לא מעט פעילי חמאס ופעילי טרור עממי. רק בשבוע האחרון נעצרו יותר מ־60 פעילי טרור.
 
לצד זה מעריכים בצה״ל כי יציאה של מפגע חמוש למרחק של 20 מ' מכביש אפשרית בהחלט. אירוע כזה עלול להצית את השטח, כשהשאלה הגדולה היא כמה פלסטינים ישתתפו בעימות שכזה.
 
הפלסטינים בגדה מאומנים. יש להם צבא של תשעה גדודים בסדר גודל של 500 לוחמים בכל גדוד, ולהערכת מערכות הביטחון הם חמושים בכ־8,000 קלצ׳ניקובים.
נכון להיום הם תחת פיקוד הרשות הפלסטינית ועסוקים בסיכול פיגועים נגד ישראל, כשהם עוצרים אנשי חמאס בחברון ובאבו דיס, אולם ההערכה היא כי בזמן עימות הם יפנו את הנשק לעבר ישראל. בדיוק לזה נערכו בצה״ל בחודשים האחרונים ולאחר איסוף מידע רב אפשר לומר שצה״ל יכול להתמודד עם ״צבא״ כזה בצורה חלקה.


פעילי חמאס. צילום: רויטרס

בשבועות הקרובים יסיים צה״ל את ההערכות שלו להתמודדות עם כל התרחישים הצפויים בגדה. בין היתר יסתיימו אימונים של גדודי חי״ר ויחידות מילואים. גם אוגדת איו״ש עוברת סדרה של אימונים במטרה להתכונן לתרחישים הקיימים על שולחן המטכ״ל. ההערכה היא כי כל עוד הרשות הפלסטינית תוביל מהלכים בינלאומיים היא תמשיך להרגיע את השטח, אולם ברגע שתיסגר הדלת הבינלאומית - תיפתח דלת הטרור מחדש.

"הכל שקט"

בתוך כך, על רקע הדיווחים כי תושבי עוטף עזה שומעים שוב רעשי חפירות המעוררים את חששם מפני מנהרות מתחת לבתיהם, עולים קולות המכחישים זאת.
 
״לא היה ולא נברא״, אומרת כרמלה חאבז, תושבת כרם שלום, ״הפרסומים לא אחראיים ואני לא יודעת מאיפה ממציאים אותם. הכל שמועות, הכל שטויות. מאז המלחמה שקט מאוד באזור״.
 
גם דוברת מועצת אשכול יפעת ליפנר הכחישה את הדיווחים וכך גם רכזת צוות החירום היישובי בכרם שלום, רוני קיסין, שאמרה: ״לא דובים ולא יער. אני מזמינה את כל עם ישראל לבוא ולבקר בעוטף עזה. אין מקום שקט יותר בארץ מהאזור הזה״.
 
עם זאת, בצה״ל נערכים ללחימה תת־קרקעית, כחלק ממסקנות צוק איתן. בגלי צה״ל פורסם אתמול כי לצורך כך החל הצבא להכשיר יחידות מיוחדות בלחימה בתוך המנהרות.
 
בצה״ל מבינים שאיום המנהרות עדיין קיים, אולם גורמים בצבא מדגישים כי עד היום טרם אותרו מנהרות נוספות. בנוסף לאימון היחידות המובחרות ללחימה בתוך המנהרות, צה״ל ישלים רכש של אמצעים לגילוי ולהשמדה, שחלקם נמצאים בפיתוח וחלקם כבר פותחו.
 
באשר לדיווחים על רעשי חפירת מנהרות מדגישים בצה״ל כי ״צה״ל מבצע פעולות ביטחון שוטף במגוון אמצעים וכוחותיו ערוכים להגנה במרחב. פניות המתקבלות בצה״ל בנושא מתושבי העוטף נבדקות ברצינות הנדרשת על ידי כוחות ייעודיים. כמו כן, מתקיימת בצה״ל פעילות ענפה לפיתוח טכנולוגיות חדשות בתחום״.