שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, נאם בטקס הזיכרון לחללי מערכות ישראל בבית העלמין הצבאי בקרית שאול, התייחס למבצע "צוק איתן" שבו נהרגו עשרות חיילי צה"ל ואמר: "רק בקיץ החולף ליווינו 72 מטובי בנינו, מהם 67 לוחמים ומפקדים בצה"ל, שנפלו במבצע 'צוק איתן' שעה שיצאו להגן על תושבי הדרום מפני ארגוני הטרור ברצועת עזה. הם עשו זאת מתוך תחושת שליחות, והבנה כי אין מישהו אחר שיגן על אזרחי ישראל".

"בימי המבצע הפגין הציבור בישראל גילויי רעות וערבות הדדית מרגשים ויוצאי דופן", ציין יעלון, "בסיוע לתושבים ובתמיכה חסרת תקדים במשפחות הפצועים ובמי שהשכול חצה את סף דלת ביתו. הרעות הזו היא ערך עליון, והיא גם מצווה עלינו לעשות כל אשר נוכל כדי להשיב לישראל את סמל ראשון אורון שאול זכרו לברכה, סגן הדר גולדין זכרו לברכה ושאר נעדרי צה"ל. זהו חוב מוסרי ראשון במעלה שלנו, בראש ובראשונה למשפחותיהם, לחיילי ומפקדי צה"ל שאנו שולחים למשימות מסכנות חיים, ולעם בישראל".
"פני המזרח התיכון משתנים ללא הכר", אמר שר הביטחון, "ואת מקומם של צבאות תופסים ארגונים חסרי מעצורים ותאבי דם, לצד מדינת טרור איראנית אשר גם בימים אלו מממנת, מאמנת ומחמשת טרור, ששולח זרועותיו לכל מקום באזור, ואף מעבר לו. "כדי להבטיח את ביטחוננו אל מול האתגרים, דרוש למדינת ישראל צבא חזק, מיומן ואיכותי אשר פועל בנחישות ובעוצמה לאורך הגבולות ואף הרחק מהם; דרושה מערכת ביטחון מתקדמת, ובעיקר דרושים לנו אנשים מצוינים שמאמינים בדרך ומכירים בצדקתה. בדיוק כפי שהיו הבנים והבנות שלא ישובו עוד".

"ידנו מושטת לשלום אל מדינות ועמים באזור, ומי שיהיה כן בכוונותיו, ידו לא תיוותר תלויה באוויר", הבהיר שר הביטחון, "אנו כמהים לשלום ומחנכים כך את הדורות הבאים. מוכנים, כפי שהוכחנו בעבר, לצעוד בדרך ארוכה ורצופת מהמורות כדי להשיגו ולמנוע כאב ודמע בעתיד. זו דרכנו ואלו הם ערכינו. אך לא נלך שולל אחר דברי חלקות או אשליות. עלינו לזכור כי סביבנו יש לא מעט גורמים שטרם השלימו עם זכותנו לבית לאומי יהודי, והם יעשו כל אשר יוכלו כדי להוליך אותנו שולל ולנסות ולשבש את חיינו. "הם עושים זאת באמצעות טילים ורקטות, טרור ודה-לגיטימציה, ובשנים האחרונות בניסיון לפתח נשק גרעיני שיאיים לא רק על ישראל, אלא גם על האנושות כולה".
"לשם כך, ולמען מורשתם של הבנים והבנות, אנו מחויבים לצעוד בנתיב ערכי ומוסרי שאין שני לו. לקיים שיח סבלני וסובלני, שיאפשר לכל פיסה בפסיפס הישראלי המרתק להביע דעתו באופן חופשי ופתוח; להילחם באופן חסר פשרות באלימות ובגזענות, להיאבק באפלייתם של מיעוטים ובאפלייתן של נשים, ולהעניק הזדמנות שווה לכל אדם באשר הוא אדם, ללא הבדל דת, גזע, מין או נטייה מינית. רק כך, משפחות יקרות, נוכל להמשיך לקיים חברה ערכית ובריאה, הראויה למי ששילמו בחייהם למענה", סיכם יעלון.