מאות בני אדם, ביניהם בני משפחה, חברים, פוליטיקאים וכלי תקשורת הגיעו היום (שלישי) לבית העלמין הצבאי בכפר סבא, על מנת לערוך טקס אזכרה במלאות שנה לנפילתו של סגן הדר גולדין ז"ל, אשר נהרג במהלך מבצע "צוק איתן".



בטקס, אשר נערך בזמן שמשפחתו מנהלת מאבק להשאיר את התודעה להשבת גופתו אל קבורת ישראל, דיברו אביו של הדר, שמחה, שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, הרב הראשי לצה"ל וארוסתו - עדנה, אשר סיפרה על ההתמודדות היום יומית שלה. 



עדנה, אשר עלתה לדבר אחרונה, סיפרה על המפגש בו דיברו לאחר הלווייתם של שלושת הנערים החטופים ובדיעבד, האירוע שהוביל למבצע "צוק איתן", בו נהרג גולדין.



"הדר שלי אהוב, כבר שנה עברה ונדמה שאלו רק שעתיים. עוד לא עיכלתי, אני כותבת ומוחקת  את מה שאני רוצה להגיד. תמיד אמרת: 'כל מה שנכתב מקטין את מה שאני מרגישה' וצדקת.



"באותו היום כשהילדים נטמנו, אמרתי לך שאלו ימים שצריך לעצור בהם את הנשימה, ימי בין המיצרים. כשנגמרו לנו הדמעות מאותו היום, ישבנו בגן בירושלים ואמרת לי שתמוז זה החודש המואר של השנה ושצריך למצוא את הדרך לעבור בין המיצרים החשוכים האלה. לא ידענו אז מה הולך לקרות. מתוך המחשבה הזאת מצאנו את עצמנו בפתאומיות בלעדייך. הייתי בטוחה שתהיה טעות ושתתגלה ובסופו של דבר שתהיה פה איתנו. בין החיים ולא בין המתים.



"הדר, זאת היתה שנה מטורפת, שונה לחלוטין. כואב לי לחשוב שזאת רק ההתחלה. בחיים לא חשבתי שתהיה פה פיזית. אני כל הזמן שרה את השירים שלנו, רוצה לגעת בכל סלע שנגעת בו. החיפוש הזה הוא אינסופי ואני מנסה לפסוע לאט לאט. השנה לימדה אותי עליך ועליי, היא לימדה אותי שאין גבול לאהבה, עד כמה חזקים הם החיים ועד כמה זה כואב.



"שבועת הורים". שמחה גולדין. צילום: אריאל בשור



אביו של הדר: "צה"ל השאיר שתי גופות, נשבענו בשבועת הורים שנביאו לקבורה"





"אני מאושרת שבחרתי בך ובחרת בי", הוסיפה עדנה והמשיכה: "אני יודעת שאנחנו רק בהתחלה. השורשים שלך נמצאים בתוך תוכי. אין תחושה שיכולה לתאר את החוסר שלך. אתה חסר לי שתעבור בכל מקום, אירוע, חג, או סתם כל בוקר וערב. מצד שני אתה נמצא כאן בכל נשימה שלי. אני מרגישה שאתה מדליק אש בתוכי. כאשר שרתי את השירים בפורים, חשבתי על "פורים של שמחה", הודעה ששלחת לי לאחר החג בשנה שעברה.



"אני מרגישה אותך כאשר אני רואה תקריות מצחיקות ברחוב, שאני לומדת דברים שאתה כבר בטח ידעת. אני מחכה שתצא מהמחבוא ותרגיש בטוח. אני רוצה לכתוב לך שוב מכתבים, מרגישה אותך כל הזמן בשירי שבת. אתה ידיד הנפש שלי, 'הדור נאה זיו העולם'. שמחת על החיבור של השמות שלנו, הדר ועדנה, אני כל כך אוהבת ומתגעגעת. על מה שגילית לעצמי, על האמת הכי אמיתית. תודה על האהבה הזאת שלא תיפסק לעולם". 



אביו של גולדין, שמחה, סיפר כי המשפחה מצאה דף של הדר ז"ל, בו היה כתוב: "אל תשמחי לי כי נפלתי, לנצח את עצמי ולהנהיג את עצמי, כך אוכל ואהיה ראוי להנהיג אחרים. להיות ישראלי, להיות לוחם ישראלי, להיות חולם ישראלי, להיות לוחם חולם". אני מזכיר שצה"ל השאיר שתי גופות בעזה וברפיח. בשם האמנה המקודשת בין ההורים לבין המדינה אני משביע אתכם שנביא את גופתו".



האב הוסיף: "איבדנו מדריך ולכן ראוי שנקרא לך חלל, כי כה עמוק החלל שנשאר בליבנו. הלכנו איתו יחדיו בדרכי הארץ, אלינו הצטרפה עדנה ארוסתו, והלכו עמו יחדיו מפקדיו. הלכנו יחדיו במבחנים ובשמחות וכעת הדר חלל. השאלה היא איך מתמודדים עם המילה הזו".


"אנחנו שואלים את עצמנו אחרי 12 חודשים האם עמדנו בציפיותיו של הדר ובציפיות כל חבריו ההרוגים. הדר חשב שבמדינת ישראל נמצא רובו של עם ישראל, אנו אחראים על עם ישראל ואנו נקבע אם במדינת ישראל תקום מדינת מופת. הוא רצה להדריך את כולם בדרך הזו. הבטחתם לקיים את ההדר שבתוככם, לכו בדרכו ועזרו לנו למלא את החלל". בסיום הטקס, לבקשת המשפחה, שרו הנוכחים את התפילה לשלום המדינה, לבקשת המשפחה.

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, קרוב משפחתו של גולדין הוסיף: "שנה חלפה. שנה של געגועים. שנה שכל יום שעובר בה מחדד עוד יותר את הכאב. הרגעים שבהם התבשרתי כי אתה הוא הנופל ברפיח לעולם לא ייעלמוּ מזכרוני. חשבתי על ברית המילה שלך ושל צור, אל התמוּנות של חגיגת בר המצווה, אני זוכר את השיחות שלנו כאשר היית צריך לבחור את המסלול הצבאי שלך. אין רגעים קשים מאלו עבור בן אדם, אבל הרגע שבו חציתי את מפתן דלתכם אינו מרפה ממני גם עתה".

המנהרה דרכה נכתב הדר גולדין ז"ל. צילום מסך