הצוות ליישום המלצות הדוח השני של ועדת טירקל, בראשות ד"ר יוסף צ'חנובר, הגיש היום (שני) לראש הממשלה בנימין נתניהו, את הדוח שגיבש בנושא אירוע משט המרמרה ממאי 2010.



חלקו השני של דוח טירקל עסק במנגנונים הקיימים בישראל לבדיקה ולחקירה של תלונות וטענות בדבר הפרות של דיני הלחימה. ועדת טירקל מצאה כי המנגנונים הקיימים בישראל ודרכי פעולתם מתיישבים, בדרך כלל, עם חובותיה של מדינת ישראל לפי כללי המשפט הבין-לאומי. עם זאת, סברה ועדת טירקל כי בתחומים אחדים יש מקום לתיקונים ולשינויים או לעיגונן המפורש של פרקטיקות מסוימות.



לפיכך, הוועדה גיבשה 18 המלצות ביחס למנגנוני הבדיקה והחקירה בישראל. חלק מן ההמלצות כבר יושמו ובהן שתי טיוטות תזכירי חוק חדשים המצויות בשלבי הכנה מתקדמים במשרד המשפטים. הוקם מנגנון בדיקה מטכ"לי קבוע בצה"ל שנועד לסייע לפרקליט הצבאי הראשי באיסוף מידע עובדתי לצורך קבלת החלטה בדבר פתיחה בחקירה פלילית.



גובשה טיוטה של הנחייה חדשה של התובע הצבאי הראשי, הקובעת מסגרות זמנים לקבלת החלטה בדבר פתיחה בחקירה פלילית ולטיפול כולל בתיק תלונה. בנוסף, הוחלט על שינויים באופן מינוי הפרקליט הצבאי הראשי והתובע הצבאי הראשי והחלו התהליכים להקמתן של שתי יחידות חדשות, יחידה במשטרה הצבאית שתתמחה בחקירת עניינים מבצעיים ויחידה במחלקת הייעוץ והחקיקה שבמשרד המשפטים, שתתמחה בדיני העימות המזוין במשפט הבינלאומי.



יו"ר צוות היישום הממשלתי, ד"ר יוסף צ'חנובר מסר: "למדינת ישראל מחויבות מוסרית ומשפטית עמוקה לבדוק טענות להפרות הדין בעת פעילות מבצעית. מחויבות זו נובעת בראש ובראשונה מהיותנו חברה דמוקרטית ששלטון החוק מהווה בה אבן יסוד. נמשיך להבטיח שהפעולות יעשו בהתאם להוראות הדין".