אלוף במיל’ יום טוב סמיה, לשעבר מפקד פיקוד דרום, מתח אתמול ביקורת נוקבת על ההתנהלות הצבאית והמדינית במהלך מבצע צוק איתן בקיץ שעבר ברצועת עזה. בהרצאה שנשא בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי שהתקיים במכללה האקדמית ספיר, תקף בין היתר סמיה את הדרג המדיני, שלדבריו “נוהג בעשור האחרון להגדיר מטרות מבצע או מטרות מלחמה בהגדרות מאוד לא מדויקות, שאינן ניתנות לבדיקה לאחר מכן. זה נובע באופן כללי מהיעדר משילות”.

האלוף במיל’ גם התייחס למנהרות הטרור ולוויכוח הציבורי עליהן. לדבריו, “קיומן של המנהרות היה ברור הרבה לפני מבצע צוק איתן, וכבר באפריל 2014 קיים חיל המודיעין יום עיון והנושא פורסם. כל הפעולות שנעשו לפני צוק איתן היו פעולות שחלקן אפילו הרסו את האפשרות לטפל במנהרות”, הוסיף סמיה, “בעיקר הפצצות של הפתחים שלהן שהקשו לאחר מכן לטפל במנהרות באופן פיזי. עם זאת, לא היו שום פעולות מנע, כפי שנהגנו לעשות בשנות השבעים והשמונים כנגד התארגנות כלשהי. לצערי הרב גם בימים אלה ובשעות אלה נחפרות מנהרות תחת הגדר, ואלו מנהרות עמוקות שיובילו למרחץ דמים בשני הצדדים”. 
 
אחר כך מתח האלוף במיל’ ביקורת חריפה על ההתנהלות שאחרי אירוע חטיפה. “חטיפה של חייל או אזרח זה לא אירוע אסטרטגי שמזעזע מדינה, אבל המצב הפך להיות כזה - עד כדי פעולות מטורפות בנוהל חניבעל. בעיני, גלעד שליט, וזו הפעם הראשונה שאני מעז לומר את זה כך בציבור, הוא שבוי מלחמה. נתנו לו טנק מהטובים בעולם, עם הצוות והאבטחה, והוא נפל בשבי. שבויים פודים, אבל מדינה לא נכנסת להיסטריה על זה חמש שנים ולא עושה כמעט שום פעולות נגד החמאס שמה יהרגו את השבוי. וכך, מפקירים הרבה מאוד דברים אחרים שצריך לטפל בהם. בסוף למדנו שהמחיר להחליף חטוף, בעיני שבוי, הוא 800 מחבלים עם דם על הידיים”.

ידלין, אתמול. צילומים: גיא וסרמן

גם בנושא חלוקת הצל”שים לאחר מבצע צוק איתן היה לסמיה מה להגיד: “כשמבצע שתכליתו לא כל כך ברורה וההישגיות שלו עדיין בסימני שאלה, מסתיים עם 72 צל”שים – יש לי כאיש צבא בעיה לא פשוטה עם זה”.
 
גם אלוף במיל’ עמוס ידלין, ראש אמ”ן לשעבר, העביר ביקורת על התנהלות הצבא וגם על התנהלות הדרג המדיני במבצע צוק איתן. ידלין, מועמדו של המחנה הציוני לתפקיד שר הביטחון, אמר כי “כשאנחנו מדברים על תוצאה, זה תיקו א־סימטרי. יכולנו - במבצע כזה מול האויב הכי חלש שלנו – להשיג תוצאה טובה יותר. כזו שבה היינו יכולים בפעם הראשונה לטפל בהתעצמות של החמאס ולפגוע בזרוע הצבאית שלו. מי ששם לעצמו הנחה שאסור לפגוע בחמאס, שמה חס וחלילה נמוטט אותו, ולשמר אותו ככתובת - זו טעות. כשאתה משמר את האויב ככתובת, אתה לא תנצח ולא תכריע אותו".
 
ראש אמ”ן אף הציע לא לגמד את הישגיו של חמאס בקיץ האחרון: “אומנם שברנו לו את שתי הזרועות האסטרטגיות שהכין לנו - המנהרות והרקטות ארוכות הטווח – אך למרות זאת היו לחמאס הישגים אסטרטגים שאי אפשר לזלזל בהם. הוא נלחם במשך 50 יום עם הצבא החזק ביותר במזרח התיכון, הוא סגר את נמל התעופה בן גוריון, הוא גרם לתושבי הדרום לעזוב את ביתם והוא הציב תנאים שהאריכו את המבצע, למרות שלא השיג אותם. הוא יכול היה לסיים את המבצע אחרי שבוע ולקבל את אותם הדברים, אבל לא עשה זאת”.