כאלף מתושבי העיר העתיקה היהודים פנו במכתב למפקד מחוז ירושלים, ניצב משה אדרי, שבו הם מבקשים להסיר את המגנומטרים, אותם שערים לגילוי מתכות וכלי נשק, שהציבה המשטרה ברובע היהודי ובסביבתו לפני כחודש וחצי. לדברי חברי ועד התושבים, המגנומטרים שהוצבו לא מופעלים כלל כמעט וכי


השוטרים כלל אינם טורחים להעביר דרכם מקומיים ועוברי אורח.



שישה מגנומטרים הוצבו ברחבי העיר העתיקה לאחר הרצח הכפול של הרב נחמיה לביא ז"ל ואהרון בנט ז"ל בתחילת אוקטובר. בהודעה שמסר דובר משטרת ירושלים עם הצבת השערים נמסר כי "במסגרת ההיערכות המבצעית והגברת הבידוק של חשודים, מוצבים כעת שערי מגנומטר בשער יפו, בשער שכם, ברחוב הגיא, בוויה דלרוזה וברחוב השלשלת. שערי המגנומטר ינוידו בהתאם להערכות מצב, ניתוח השטח והאיומים, במטרה להגביר את השמירה על ביטחון תושבי העיר ומבקריה הרבים".



לשאלת "מעריב־השבוע" מדוע לא עושה המשטרה שימוש באותם שערים אלקטרוניים מאז הצבתם, ענה השבוע הדובר כי "במגנומטרים המוצבים בעיר העתיקה מתבצעות בדיקות סלקטיביות על ידי בודקים ביטחוניים ושוטרים". בתשובה לשאלה מדוע לא כל העוברים ושבים מתבקשים לעבור דרך המגנומטר, כמו למשל בכניסות לקניונים ולתחנות רכבת, טען הדובר כי אין צורך בכך כיוון שהבדיקה מתבצעת רק כלפי מי שמעלה חשד. הדובר הוסיף: "נסו לדמיין אלפי עד עשרות אלפי אנשים עוברים בשישה מגנומטרים".



מנגד, דורשים חברי הוועד החתומים על המכתב, יחד עם חברי מועצת העיר אריה קינג ויצחק פינדרוס, להסתובב בבטחה וללא חשש במקום מגוריהם. הם מגדירים את המגנומטרים כ"פילים לבנים" שהשארתם במקום רק מגבירה את תחושת הפחד של התושבים, ובעיקר יוצרת מטרד סביבתי מזיק. יתרה מכך, אותם מגנומטרים, כך טוענים חברי הוועד, מסמלים בעיני רבים חולשה והססנות והם הפכו ל"בדיחת היום" בעיר העתיקה.



"עקב חוסר השימוש במגנומטרים אנו קוראים לך להורות באופן מידי להסירם בהקדם האפשרי ולפנות את המפגע הזה משערי הכניסות לעיר העתיקה", הוסיפו וכתבו אנשי הרובע היהודי לניצב אדרי, "בנוסף, מכיוון שעל פי כל ההערכות, גל ההתקפות והאיומים מצד הפלסטינים אינו צפוי להיפסק בקרוב, אנו דורשים כי הגורמים המוסמכים במשטרת ישראל ישתפו אותנו בתוכניות שלהם לטיפול בגל הטרור וההיערכות המשטרתית בעיר העתיקה ולכן נבקש לקיים עמנו, בהקדם האפשרי, הערכת מצב. כבר עם הצבתם של המגנומטרים במקום טענו כי אנו ממגנים את עצמנו לדעת, וזאת במקום שמשטרת ישראל תתעשת ותתחיל לפעול ביד נוקשה נגד מפרי הסדר ומבצעי הפיגועים".