ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז הערב (שני) כי ראש המטה לביטחון לאומי (מל"ל) יוסי כהן (54) יכהן כראש המוסד הבא. בהצהרה שמסר לתקשורת אמר נתניהו כי כהן יעמוד בראש ארגון הביון הישראלי, במקומו של תמיר פרדו, שמסיים את תפקידו אחרי חמש שנים. "יוסי, ששימש כראש המל"ל, הוא עתיר ניסיון והישגים עם יכולות מוכחות בתחומים מגוונים של פעילות המוסד. הוא בעל כושר מנהיגות והבנה מקצועית - שהן התכונות הנדרשות ממי שעתיד להוביל את הארגון", אמר נתניהו.



יוסי כהן ראש המל"ל בוועדת הכלכלה
ההצהרה נמסרה באיחור, ולפי הדיווחים ההחלטה התקבלה ברגע האחרון. "הבחירה הייתה קשה, שלושת המועמדים הם מצטיינים, מוכשרים ובעלי ניסיון עשיר ויכולות גבוהות מאוד", אמר נתניהו. כהן (54) נשוי, אב לארבעה וסב לנכדה, נחשב למקורב מאד לנתניהו ולו בגלל התפקיד האחרון שהוא ממלא זה שנתיים וחצי - ראש המטה לביטחון לאומי - בו הוא מייעץ לראש הממשלה בענייני ביטחון לאומי ומקיים מטעמו שליחויות ומגעים מדיניים ברחבי העולם. כהן אמר הלילה לאחר ההודעה על המינוי כי הוא נרגש, מודה לראש הממשלה על האמון ומבטיח להעמיד לישראל מבצעים טובים ומודיעין טוב.

על תהליך המינוי אמר נתניהו: "כדי למנות את ראש המוסד הבא לקחתי בחשבון שלושה מרכיבים. המבצעי - המוסד ימשיך לבצר את כוחנו לסכל פעולות נגד ביטחון המדינה, המודיעיני - עליו להתאים לעידן הסייבר והטכנולוגיה המתקדמת, ועליו להמשיך להיות בין גופי המודיעין והביון הטובים ביותר בעולם, והמדיני- ימשיך לסייע לי כראש ממשלה לפתח קשרים מדיניים עם מדינות ברחבי העולם לרבות מדינות ערביות מוסלמיות וערביות".
 
גורם מדיני בכיר אמר כי "ראש הממשלה ניהל תהליך מסודר, מעמיק ואחראי. היו שלושה סבבים של ראיונות עומק עם המועמדים. אין שחר לדברים שהופעלו לחצים של הרגע האחרון. ראש הממשלה נועץ ב-24 השעות האחרונות בראש המוסד תמיר פרדו וכן בראש המוסד הקודם מאיר דגן וקיבל את ההחלטה במהלך היום".
 

נתניהו עם כהן. צילום ארכיון: חיים צח, לע"מ

כהן התגייס למוסד בשנת 1983 ושובץ ביחידה מבצעית, לאחר מכן היה מפקד יחידות מבצעיות ובין השנים 2006-2011 פיקד על אגף מבצעי במוסד, בין השנים 2011-2013 היה סגן ראש המוסד וממלא מקומו. משנת 2013 ועד היום משמש כהן כיועץ לביטחון לאומי לראש הממשלה וראש המטה לביטחון לאומי.
 
נתניהו שמר את הקלפים קרוב לחזה עד הרגע האחרון, וכל המאמצים של כלי התקשורת ומקורבים כאלה או אחרים לברר מי המועמד עלו לפני כן בתוהו. גם המועמדים עצמם, למעט זה שנבחר, לא היו בטוחים עד לרגע האחרון על מי יבשר ראש הממשלה.

שלושת המועמדים המובילים היו עד לרגע ההכרזה, לפחות על פי הערכות בכלי התקשורת, כהן, רם בן ברק, המשמש כיום כמנכ"ל המשרד לענייני מודיעין; ונ', שכיהן עד לפני מספר שבועות כמשנה לראש המוסד. גם כהן ובן ברק שימשו בתפקיד דומה בטרם עזבו את הארגון. בנוסף, נרשמה האפשרות כי ראש הממשלה יודיע על מועמד מבחוץ, ששמו לא ידוע, כפי שנעשה בעבר, כשראש הממשלה אריאל שרון מינה את מאיר דגן לתפקיד.