בית הדין הצבאי של מחוז שיפוט מרכז גזר אתמול (רביעי) עונש חמור של 34 חודשי מאסר בפועל, והורדה לדרגת טוראי, על רב"ט הלאל חלבי, לוחם לשעבר בגדוד שריון שהורשע בעבירות חמורות של העברת ידיעה סודית ועזרה לאויב. חלבי הורשע בהעברת מידע מסווג לאזרח בנוגע לפעולות צה״ל בגבול ישראל-סוריה, מידע אשר עלול לפגוע בביטחון המדינה.

בגזר הדין נקבע שמעשיו של חלבי מצביעים על מעילה באמון שניתן לו במסגרת היותו חייל בצה"ל והתפקיד בו שירת, וצוין כי גם אם לא התכוון לפגוע בביטחון המדינה, היה צריך להבין את הסיכון במעשיו. עוד נקבע בגזר הדין כי החייל פעל בחוסר אחריות וניצל את תפקידו הצבאי ונגישותו למידע מסווג. מדובר צה"ל נמסר כי "גורמי הביטחון ואכיפת החוק בצה"ל ימשיכו לפעול בחומרה נגד כל גורם שינצל את תפקידו הצבאי לסיכון ביטחון המדינה".

מכיוון שמדובר בפרשייה ביטחונית, בית המשפט הטיל צו איסור פרסום על גזר הדין המלא. הפרשה התפוצצה בחודש פברואר השנה, פרשה שהוגדרה כאחת מפרשות הריגול החמורות שהיו כאן. במסגרת הפרשה שהחקירה על ידי המשטרה והשב"כ נעצרו מספר תושבי רמת הגולן בחשד למעורבות בפעילות שעיקרה איסוף ותיעוד מידע בגבול הצפון, בין היתר אודות פעילות צה"ל בגזרה והעברת המידע לגורמי מודיעין וממשל בסוריה.

נגד אחד מבין המעורבים בפרשה - צודקי סלימאן אחמד מקת, תושב מג'דל שמס ברמת הגולן, הוגש כבר כתב אישום לבית המשפט המחוזי בנצרת. כתב האישום מייחס לו עבירות חמורות של סיוע לאויב בשעת מלחמה, קשירת קשר לביצוע פשע וריגול חמור. על פי החקירה החייל הלאל חלבי הוא זה שהעביר את המידע המסווג שבגינו נגזרו עליו אתמול 34 חודשי מאסר.

בין חומר החקירה שנאסף מצאו בשב"כ ובמשטרה את דפוס ההתנהגות של מקת שעשה שימוש בגורמים שונים, חלקם שכנים, חברים ובני משפחה, כדי להקשות ככל שניתן על האפשרות שייחשף במעשיו. למשל את בני העדה הדרוזית שהחזיקו תעודות זהות ישראלית הוא כינה בוגדים, הבהיר כי הוא אינו מכיר בקיומה של מדינת ישראל, וטען כי יש להשיב את רמת הגולן אל תוך שטחי סוריה. 

בחקירתו הוא הודה כי אסף מידע אודות פעילות צה"ל בגבול הצפון ופרסם את החומרים באינטרנט ובתכנית טלוויזיה סורית. כמו כן הודה בקשר למדחת צאלח, איש ממשל סורי המוכר בקשריו לגורמי מודיעין סוריים. במסגרת הטיפול בפרשייה החמורה נעצרו נוספים, אשר עלו כמי שסייעו לצודקי בפעילות איסוף המידע ואחד מהם כאמור הוא הלאל חלבי. במערכת הביטחון אמרו עם התפוצצות הפרשה כי לא זכורה להם פרשת ריגול חמורה בהיקפה מפרשה זו.