ראש השב"כ לשעבר, חבר הכנסת יעקב פרי ממפלגת "יש עתיד", התראיין הבוקר לניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" בעקבות פיגוע הדקירה שהתרחש אתמול (שבת) ברעננה: "מסע ההרג, והטרור, לא מפסיק ולו ליום אחד. אין לכך תשובות מודיעיניות. התשובות המבצעיות ניתנות על ידי המשטרה, כוחות הביטחון, אזרחים. רמת הערנות מאוד גבוהה. אומנם ישנה הקלה קלה, אם אפשר להשתמש בביטוי הזה, במוקדים שראינו קודם כמו הר-הבית, שהיה סיבת פריצתו של גל הטרור, ואני חושב ששם הצלחנו להשתלט על העניינים. אבל זה ממשיך, והתשובות, כמו שאמרנו בעבר, אינן תשובות מבצעיות אופרטיביות".



משעל: "כראש שב"כ לשעבר, לשב"כ אין תשובות. ואתה תגיד לי שאי אפשר לסכל פעולות של בודדים".


ח"כ פרי: "אתה יודע כבר את התשובות. אין ארגון מודיעין בעולם שיכול להתעורר בבוקר יחד עם חורשי רעתנו, ולהיכנס למוחו ולתוכניותיו. מה גם שחלק מהאירועים הללו מוחלטים על ידי המפגעים דקות ספורות לפני שהם מחליטים לעשות את זה, כי נקרית ההזדמנות על ידם. וללא ספק הם באים עם כוונה כזו. אבל טרור של מפגעים בודדים, אין ארגון מודיעין או אין איזושהי שיטה או דוקטרינה שיכולה למנוע אותו. צריך לטפל במצב כולו, בסיטואציה כולה, באווירה, בייאוש, בתסכול, ברגשות הנקמה, וזה טיפול מדינתי כולל, שאיננו נוגע בסופו של דבר במפגע הבודד".



משעל: "מה שאתה רומז, זה בואו נשנה את האווירה על ידי מהלך מדיני?"


ח"כ פרי: "אני אומר את זה בקול רם כבר הרבה מאוד שנים. הדברים הללו לא ייפתרו. גם אם נזכה שישרור מחדש שקט יחסי, כפי שהיינו רגילים לו בשנים האחרונות, גלי הטרור האלה יחזרו, מסיבות כאלה או אחרות. לכן מה שצריך לשנות את ההתייחסות הכוללנית של ממשלת ישראל, או ממשלות ישראל, לשנות את האווירה. כמובן שישנו ויכוח מר איך לשנות את האווירה, האם באמצעות סיפוח שטחים וצעדים חד-צדדיים או באמצעות יוזמה מדינית כוללת אזורית או אחרת. אנחנו כבר מזמן התייאשנו מהכותרת 'שלום' או 'חוזה', אבל שורה של הסדרים, הקלות, הינתקות, היפרדות, מהעם הפלסטיני אלה הם דברים אפשריים באופן הדרגתי, ורק אלה יוכלו להשפיע ולשנות את האווירה שמייצרת גלי טרור כמו זה שאנחנו נמצאים בעיצומו".



משעל: "אני חייב לשאול אותך איפה היית ב-1979?"


יעקב פרי: "הייתי מפקד מרחב הצפון ובטריטוריה שבאחריותי התבצע הביצוע הנורא בנהריה של בני משפחת הרן. הייתי אז במפקדה בצפון הארץ והגעתי מהר לאזור הפיגוע. והמראות היו קשים והתמונה היתה קשה. נרצחו שם באכזריות האב ובתו. פחות מדברים על השוטר שנהרג באותה היתקלות, בחילופי האש, אליהו שחר ז"ל, ועל הבת שנחנקה בטעות על ידי אמה, בניסיון המובן להשתיק אותה. זו היתה חדירה ימית. סמיר קונטר היה אז בן 17. הם חדרו אז לנהריה וביצעו פיגוע נורא. קונטאר הפך לבכיר בבתי הכלא ובמשך שנים ניסו להחליף אותו, לקבל אותו בעסקאות שבויים, עד שב-2008 הוא הוחלף תמורת רגב וגולדווסר. מאז הוא לא הפסיק להיות פעיל, והפעילות שלו התמצתה בניסיון להקים כוח חיזבאללה אפקטיבי בגבול רמת הגולן".



ערך: אסף נבו