בסיס האימונים בצאלים הידוע בכינויו המרכז הלאומי לאימונים ביבשה, הוא בסיס האימונים הראשי והגדול ביותר של יחידות זרוע היבשה בצה"ל. הבסיס ממוקם באזור צאלים בנגב ושטחי האש שלו מכסים שטחים נרחבים בנגב המאפשרים עריכה אימונים בסדרי גודל רחב, מאימוני גדוד ועד אוגדה. אולם בסיס האימונים בצאלים זכה עם השנים, כגדול כמות האימונים, גם להיקשר עם תאונות קשות. שניים הבולטים הן תאונות האימונים שזכו לכינוי "צאלים א'" ו"צאלים ב'".



התאונה הראשונה, אסון צאלים א', אירעה ב-17 ביולי 1990 ובה נהרגו חמישה חיילי מילואים של חטיבת עודד. התאונה נגרמה כתוצאה מירי מוטעה של פגז ארטילרי על החיילים במהלך התרגיל. באימון תרגלו כיבוש מתחם על ידי אויב וכיבוש מתחם נוסף, שכונה "שושי". תכנית האש כללה הנחתת אש על נקודת ציון 1 ולאחר מכן על נקודת ציון 2.



הכיבוש הראשון הצליח והכוח שכבש אותה התמקם על הגבעה. בהמשך, ניתנה פקודה בטעות והאש שנורתה במקום לנקודה השנייה, נורתה על הנקודה שנכבשה וכך נגרם מותם של החיילים. ועדת חקירה נוספת בראשות האלוף עמוס ירון, מצאה ליקויים רבים בשגרת האימונים של הבסיס בצאלים, בפיקוד ובבקרה בנושאי בטיחות שונים.



כתוצאה מכך הוחלט להעמיד לדין את הפיקוד הזוטר של התרגיל על התרשלות. בנוסף, שני קצינים בכירים ננזפו ביניהם מפקד הבסיס, שמונה קצינים בכירים הודחו מתפקידם והמג"ד של התרגיל הודח גם הוא.



שנתיים לאחר מכן, ב-5 בנובמבר, אירע אסון נוסף שזכה לכינוי אסון צאלים ב', בעת שחיילי סיירת מטכ"ל התאמנו על מודל לביצוע התנקשות בחיי נשיא עיראק, סדאם חוסיין. לאחר מלחמת המפרץ הנחה הרמטכ"ל, אהוד ברק, כי סיירת מטכ"ל, תיערך לביצוע התנקשות בחיי הנשיא העיראקי. על פי תוכנית המבצע, כוח הסיירת היה אמור לטוס לעיראק באמצעות שני מסוקי "יסעור" של חיל האוויר, לנוע על גבי ג'יפים לעבר אזור הפעולה, שם יתפצלו לשני צוותים. צוות אחד מרוחק כ-12 ק"מ, האמון על ביצוע ירי טילי התמוז, וצוות שני בסמוך למטרה ומוסווה, במרחק כמה מאות מטרים מנשיא עיראק‏.



בתרגיל, שעליו פיקד האלוף עמירם לוין, צפו הרמטכ"ל אהוד ברק, סגנו אמנון ליפקין-שחק‏ ז"ל, אורי שגיא, "הפרויקטור" של התרגיל, האלוף לוין, תא"ל שמואל ארד ראש חטיבת המבצעים במטכ"ל, וקציני מטכ"ל נוספים שבאו לצפות באימון.



התאונה התרחשה בשעה 06:10, כאשר במהלך השלב ה"יבש" של התרגיל, אשר אמור היה להיות ללא אש חיה, הצוות המשגר שיגר בשוגג שני טילי "תמוז"‏ לעבר קבוצת חיילים שדימתה את הפמלייה של סדאם חוסיין, הטילים היו אמורים להיות משוגרים רק בחלק השני וה"רטוב" של התרגיל, בו האזור תוכנן להיות ריק. מפגיעת הטילים נהרגו חמישה חיילים ונפצעו חמישה נוספים. לאחר האירוע הודתה המדינה באופן רשמי בקיומה של סיירת מטכ"ל.