עצים להגנה, בלי צורך בכיפת ברזל: הקרן הקיימת לישראל סיימה עוד שלב במיגון יישובי עוטף עזה מפני ירי הקסאמים והפצמ"רים. ארבע שנים מתחילת המבצע, קק"ל סיימה בשבוע האחרון שלב נוסף במבצע נטיעת עצים סביב ישובי עוטף עזה, במטרה להסתיר את היישובים, הכבישים והדרכים - כך שהיורים יתקשו לראותם ולכוון אליהם.



המבצע החל לאחר שטיל נ"ט נורה לעבר אוטובוס תלמידים לפני ארבע שנים, והרג את דניאל ויפליך ז"ל, בן ה-16, שנסע על כביש סעד-מפלסים. באביב 2011 החל השלב הפרקטי המשמעותי - נטיעת עצים לטובת סיוע מיוחד למיגון 11 יישובים באזור, ובסה"כ כ-12 ק"מ של עצים, 1 ק"מ בממוצע לכל ישוב.



היישוב הראשון בו החלו הנטיעות הוא קיבוץ מפלסים. לאחר מכן החלה נטיעה מסיבית סביב יתר היישובים: חולית, עין השלושה, נירים, ניר עוז, כיסופים, נחל עוז, כפר עזה, מפלסים, ניר יצחק, סופה וסעד. במשך ארבעת השנים האחרונות הורחב הפרויקט גם סביב דרכים מרכזיות בעוטף עזה כולו, ובצמוד לרכבת שהחלה לפעול לאחרונה בסמוך לגבול- בין נתיבות לשדרות. השבוע כאמור הושלם עוד שלב בייעור הביטחוני כאשר נשתלו טבעות ביטחון סביב הישובים סעד, מפלסים ובני נצרים.



בישובים הסמוכים לגבול רצועת עזה, הסכנה היא בעיקר מירי טילים בכינון ישיר. בשנים האחרונות חוזרים ונשנים אירועי ירי של ארגוני טרור מתוך רצועת עזה לעבר חקלאים, ובתחילת אפריל 2011 נורה מעזה טיל נ"ט שפגע באוטובוס של תלמידים סמוך לקיבוץ סעד, פצע את הנהג והרג את דניאל ויפליך בן ה-16.


פרויקט נטיעות הביטחוניות, בו השקיעה קק"ל כ-5 מיליון שקלים, מחצית מהעלות, אושר ע"י משרד הביטחון וצה"ל והוא נעשה בשיתוף עם המועצות האזוריות. כמו כן, דאגה קק"ל להכנת השטח, נטיעת העצים ופריסת מערכות ההשקיה.



עמי אוליאל, מנהל מרחב דרום בקק"ל מסביר: "המטרה של התכנית היא סגירה של שדה הראייה ומניעה של קשר עין ישיר מעזה עם בתים בישובים ועם צירי התנועה. העצים נשתלו בכל רחבי הנגב המערבי הסמוך גדר".



לדבריו, העצים שנטעו הם ברובם איקליפטוסים שלדעת המומחים נותנים מענה לצורך ההגנה מאחר שהם גבוהים ובכך מסתירים את היישוב. כמו כן, הם מהירי צמיחה: היום עומדים העצים על גובה של 8 מטרים וכבר בעוד כשנתיים גובהם יאפשר הגנה על היישובים.



יו"ר קק"ל דני עטר: "תושבי עוטף עזה הם גיבורים ישראלים שממשיכים לקיים את חזון ההתיישבות הציוני על אף מציאות ביטחונית לא פשוטה. על המדינה על כל זרועותיה לספק להם את מלוא הביטחון הנדרש על מנת שיוכלו לחיות חיים בטוחים ככל הניתן ולכן גם קק"ל נרתמה לנושא. הפרויקט הזה מוכיח כי צורכי הביטחון וערכי הטבע לא רק שלא סותרים אחד את השני, אלא משתלבים בצורה מושלמת. קק"ל תמשיך לעמוד לצד תושבי עוטף עזה ולסייע להם להמשיך ולפתח את יישוביהם והסביבה בה הם חיים".