תושבים ביישובי "עוטף עזה" מדווחים על קולות חפירה של מנהרות מצד החמאס, שמצידו הודה שהוא כבר חופר. אולם צה"ל טרם הצליח לאתר מנהרה שנחפרת והדרג הביטחוני בדילמה כיצד לפעול. חבר הכנסת חיים ילין מ"יש עתיד", לשעבר ראש המועצה האזורית אשכול ובעצמו תושב עוטף עזה, הוא גם חבר הוועדה לביקורת המדינה שדנה בנושא.



הבוקר (שני) אמר ילין לניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "אני חי שם. התושבים שומעים רעשים של חפירה. עד היום למרות כל מה שהם שומעים, עם האמצעים והמקדחים הקיימים, עד העומק שיש, לא הצליחו למצוא שום מנהרה. האם חפרו 65 קילומטר של גבול עם המקדחים כדי לדעת במיליון אחוז שאין שום דבר? לא. זה עניין סטטיסטי, שמחפשים בשטח מסוים ועד היום לא מצאו שום דבר. בעקבות תלונות התושבים זירזנו את כינוס הוועדה לביקורת המדינה. הוחלט להקים תת-ועדה סודית, שבה נקבל תקציב ולוח זמנים ואז נוכל להרגיע את התושבים על ידי זה שנשדר להם ביטחון שזה יוצא לפועל".




משעל הזכיר ששר הביטחון אמר שכרגע לא ידוע כלום על חפירת מנהרות וילין השיב: "יש שתי אפשרויות כרגע. הראשונה היא האפשרות שדרשנו בזמנו מראש הממשלה ושר הביטחון - אם אתם יודעים על מנהרה, תתקפו אותה, כמו שאתה לא מהסס להוריד חוליה שעומדת לירות טיל. אז למה ההיסוס הזה כלפי המנהרות? למה מחכים, שהם ייצאו מבטן האדמה? האופציה השנייה וזה מה שראש הממשלה ושר הביטחון הודיעו לנו, שהם לא רוצים על כל מנהרה להיכנס למבצע או מלחמה, לעשות מכשול. יש את הטכנולוגיה. צה"ל הודיע שמחר בבוקר יכולים להתחיל, יש תוכניות, אבל יש ביורוקרטיה ועד שזה יהיה מוכן אנחנו כבר נהיה בסבב הבא".



"יש פה היבט נוסף", הוסיף ח"כ ילין, "אנחנו כבר 15 שנה נגררים, לא מובילים את המערכה הזאת, אנחנו נגררים אחרי חמאס ומה שהם אומרים. תמיד ידענו להוביל ולתת רוגע ותחושת ביטחון ואת זה ראש הממשלה ושר הביטחון כמה שהם ידברו, לא מסוגלים לתת היום".



ערך: אסף נבו