פקודה חדשה בצה"ל, שהייתה אמורה להיכנס לתוקפה מחר, מורה לכל חייל המבקש אישור לגדל זקן, לקבל אישורים ממפקד היחידה, הרב הצבאי וקצין השלישות של הפיקוד. הפקודה מעוררת זעם רב בקרב חיילים שומרי מצוות, המגדלים זקנים והביאה רבנים חשובים להורות להם לסרב פקודה באם יידרשו לגלח את זקניהם. גבי גזית שוחח היום (שני) בנושא ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" עם האלוף במילואים, חבר הכנסת אייל בן ראובן ממפלגת "המחנה הציוני" ועם פרופסור אביעד הכהן, דיקן בית הספר למשפטים והמרכז האקדמי שערי מדע ומשפט.



"שמעתי מחייל שאמרו להם להתגלח כדי שלא יראו כמו דאעש וחיזבאללה", אמר גזית וח"כ בן ראובן הגיב: "אני מהבוקר צוחק ומגחך. שמעתי רבנים אומרים שהם הודיעו לחיילים לסרב פקודה. הפקודה שנתן הרמטכ"ל הגיונית. מי שמחליט אם מותר לחייל לגדל זקן זה המג"ד, המפקד בשטח. יש לו שני יועצים. אחד זה הרב, שצריך לבדוק אם לחייל יש הצדקה והצדקה זה להיות דתי. אם אתה דתי, ובאת לצבא דתי, ואתה מתפלל שלוש פעמים ביום, זכותך לגדל זקן".


גזית התרעם על כך שלדתיים בצבא מותר לגדל זקן ולחילונים אסור וח"כ בן ראובן ענה: "כשאני מגיע ליחידה צבאית ורואה את הש"ג לא מגולח, אני כבר יודע מה שווה היחידה הזאת. נכון, יש הבדל בין לא מגולח לבין זקן מטופח, ועדיין זה הצבא, ויש לו משמעת. חייל צריך להתגלח בבוקר למסדר בוקר. זאת קביעה של המפקדים". גזית התעקש בעניין זכות היתר לזקן שיש לחיילים דתיים וחרדים על פני חיילים חילונים, והח"כ השיב: "זקן זה משהו מאוד עמוק בתרבות היהודית. אני לא דתי אבל יש לי הרבה כבוד לתרבות הזו. לכן חיילים זקנים שמגדלים זקנים נראה לי בסדר גמור".


"אסור להפלות בין דתיים ללא דתיים", הגיב פרופסור הכהן והוסיף: "משמעת וסדר זה דבר חשוב מאוד, אבל בית המשפט העליון קבע שזקן הוא חלק מאישיותו של אדם, מחירותו וחופש הביטוי שלו, וצריך לכבד את זה. חלק מהלוחמים המהוללים בצה"ל היו בעלי זקנים, כמו האלופים דני מט ועמרם מצנע. כאשר זה פוגע בתפקוד הצבאי, אין שאלה, בוודאי שצריכים להוריד את הזקן, אבל כאשר מדובר על אחידות וסדר, פקודות מטכ"ל קובעות מה יהיה אורך הפאות, ומה יהיה גודל הזקן, וצריך לשמור עליהן. לא חכם להתחיל לטפל בנושא האחידות בצבא דווקא בנושא כל כך רגיש, ודאי כשרוצים לשלב חרדים בצבא. יש עוד הרבה דברים לשפר בצה"ל בנושא המשמעת והאחידות, ובתקופה שבה יש לנו לצערנו צרות הרבה יותר גדולות".

גזית הקריא מתוך פקודות הצבא: "תוכיח לנו שהזקן הוא חלק מדמותך והווייתך", ושאל - "מה אתם רוצים מהם?". ח"כ בן ראובן הגיב: "המציאות בשטח היא שהרבה מאוד חיילים מבקשים שחרור מהגילוח בבוקר, מהעשר דקות האלה, זה הסיפור של הזקנים. אני מאוד מכבד את הנחיית הרמטכ"ל, זה חלק ממשמעת. ואם יש מישהו שזאת דמותו, אז הצבא ייתן לו את האישור, ומי שדתי אני מכבד את זה מאוד". פרופסור הכהן סיכם: "אלמלא היה מדובר בחודש אדר שמרבים בו בשמחה כהכנה לפורים הייתי חושב שזו בדיחה, אבל ברצינות - אני חושב שכאן יצאנו מכל פרופורציה".

השתתף בהכנת הכתבה: אסף נבו