בצה"ל לא ממתינים לחקירת מצ"ח וכבר פועלים במישור הפיקודי, באירוע בו ירה למוות חייל מגדוד שמשון של חטיבת כפיר. תחקיר של אלוף פיקוד המרכז רוני נומה מעלה פרטים ראשוניים על נסיבות המקרה.

גורם בכיר בצה"ל סיפר כי באירוע היו מספר מפקדים, מפקד מחלקה והחייל שנפצע. בשלב מסוים הם נתקלים בשני מחבלים, החייל נפצע והמ"מ שהיה חובש בעברו מנטרלים את המחבלים, כאשר הטיפול הראשוני היה של המ"מ. בשלב הזה שני המחבלים שרועים על הרצפה. מהתחקיר עולה כי אז מגיע מ"מ נוסף שרואה את חברו מטפל בפצוע ורואה את המחבלים. הוא מבין שאחד מהם הרוג והשני פצוע, והם מבודדים את הזירה לשלוט במקום. האירוע המבצעי הסתיים בטיפול טוב ומקצועי.

אחרי כמה דקות מגיע חפ"ק המ"פ של הגדוד והוא מביא איתו את החייל החשוד ברצח."אין שום מצב שבו עולה כי מי מהמפקדים פוקד עליו לבצע איזו שהיא פעולה", אומר היום גורם בכיר בצה"ל. "החייל החליט על דעת עצמו לפתוח באש. החייל הוא לא במעגל הראשוני של האירוע, הוא מגיע כמה דקות לאחר מכן כחלק מהתגבור לאירוע. בשלב שהוא הגיעה האירוע כבר הסתיים", מדגיש הגורם הבכיר.

בסוף התחקיר קבע האלוף רוני נומה כי מ"פ הגדוד ושני מ"מ ינזפו פיקודית על כך שהם לא פעלו לטיפול במחבל הפצוע. "הם הבינו שהוא נפגע והבינו כי הוא נפצע קשה והם מבחינתם טענו שטיפלו באירוע מבצעית. אולם הם היו צריכים לטפל בפצועים, זו פקודה ישירה שהם מקבלים" מדגיש הגורם הבכיר. "הם ננזפו על חוסר מתן תגובה אישית על כך שלא הורו להביא חובש לטפל בפצוע".

עוד הדגיש הגורם הבכיר: "יש הבדל מאוד משמעותי בין גיבוי שצריך לתת תמיד גם במקומות שעושים שגיאות. לא יינתן גיבוי במקום שבו האירוע חורג מהנורמות של הצבא". הגורם הצבאי מדגיש כי המפקדים הבכירים בשטח הבינו מיד לאחר מכן שיש חריגה בהתנהלות בשטח של החייל ומיד דיווחו על כך למצ"ח. הדיווח הגיע למצ"ח הרבה לפני שהסרטון הופץ.