ביום שלישי בשבוע הבא יסתיים סבב הצלילות בחיפושים אחר הטייס הנעדר סגן יקיר נווה ז"ל. בשנת 1962, במסגרת טיסת אימונים של חיל האוויר, התרסק נווה בכנרת כמדריך טיסה יחד עם פרח הטיס עודד קוטון ז"ל. גופתו של נווה טרם אותרה, אך כעת גובר הסיכוי ששרידי גופתו יובאו לקבורה. בימים האחרונים מתקיימים מאמצים גדולים לדלות מהמצולות ממצא שיוכל לסיים את הטרגדיה ולהביא את נווה לקבר ישראל. כחלק מהמאמצים הללו, הגיעו הצוללנים אל תא הטייס של המטוס ואל הכיסא שעליו ישב נווה. 



"אנחנו נמצאים כעת בחלק הדרומי של אתר התאונה. זה האזור שבו המטוס פגע במים”, מתאר מהכנרת רס”ן מתן בר, מפקד פלוגת הצוללים ביחידה למשימות תת־מימיות. 

“התאונה קרתה מדרום לצפון, ולאורך השנים סרקנו מצפון דרומה והגענו ממש קרוב לקצה הדרומי. אנחנו מוציאים חלקים ששייכים לתא הטייס שיקיר ישב בו, ומנהלים את החיפושים מסביב לנקודה הזו. מצאנו פה חלקים של הכיסא שהוא ישב עליו במהלך הטיסה וחלקים גדולים יחסית שמתחברים לחלקים אחרים שנמצאו בשנים קודמות. גם מצאנו חלקים של משקף שלוף, כולל לחיצים ולוח מחוונים מתוך הקוקפיט”, אומר רס”ן בר. 

שרידי מטוסו של יקיר נווה ז"ל. צילום: אתר חיל האוויר
שרידי מטוסו של יקיר נווה ז"ל. צילום: אתר חיל האוויר

 

מדובר בהתקדמות משמעותית שמתחברת לתחקיר הצבאי שערך חיל האוויר. בחיל למדו את התאונה ואת נסיבותיה והביאו את יחידת הצוללנים לנקודה הקרובה ביותר עד היום לשרידי גופתו של הטייס. “ברגע שאנחנו מוצאים חלקים של המטוס ששייכים לאזור שלו, זה אומר שהחשיבה על איך שהמטוס פגע במים ואיך הוא התפרק הייתה נכונה. אין פה ממצא שמפריך את התיאוריה”, אומר רס”ן בר. “מהנקודה הזו ניתן להרחיב את החיפוש יותר לצדדים כדי למצות את החיפושים באזור”. 
 
החיפושים צפויים להסתיים ביום שלישי הבא, שלושה ימים לפני חג הפסח, בעיקר בגלל שהזרמים בכנרת כבר לא מאפשרים חיפוש אפקטיבי. כל צלילה מתחילה בתפילה מעל המים, בתקווה שהפעם ימצא צוללן שריד ולו הקטן ביותר של נווה.
 
“כל צלילה יכולה להיות גורלית”, מסביר רס”ן בר. “כל פעם שיורד צוללן למים ושואב את הבוץ ומכניס את היד זה יכול להיות הרגע הגורלי. המתח מעל ומתחת למים גבוה מאוד. אנחנו רוצים להצליח לסגור את המעגל הזה. אנחנו המון שנים בתוך זה, וכל אחד רוצה להיות זה שיוציא אותו. המשימה הזו היא תעודת כבוד אחת גדולה. אנחנו רוצים מאוד להביא את הבשורה למשפחה לפני ערב החג”. 
 
את החיפושים מלווה אחיינו של נווה, בעצמו טייס בחייל האוויר הנושא את שמו – יקיר. “האחיין של יקיר נמצא איתנו פה. הוא טייס שהמשיך את דרכו של הדוד שלו, והשנה הוא בא לפה וליווה את החיפושים”, סיכם רס”ן בר.