על רקע חשיפת מנהרת התקיפה של חמאס היום (שני) בעוטף עזה, חשפו מקורות ברצועת עזה, כי אחד מאנשי הזרוע הצבאית של הארגון, עז א-דין אל-קסאם, מחמוד ג'אסר עוואד אל-עטאונה, המכונה סאמי עטאונה, נמלט לישראל לאחר שנחשף. על פי הדיווחים, עטאונה היה בין היתר אחראי על חפירת המנהרות במזרח ג'בלייה. בדיווחים נאמר, כי הוא נמלט לכיוון ישראל, מבלי לחשוף אם יש לו מעורבות בסוגיות ביטחוניות או בקשר עם השב"כ. בחלק מהדיווחים נטען כי הוא הסגיר את עצמו לצה"ל ואילו גורמי בחמאס אומרים שהוא נחטף על ידי יחידה מיוחדת של צה"ל.



האיש עצמו הוא תושב מחנה הפליטים ג'בלייה ובדיווחים נטען כי לא ברור אם הוא נמצא במעצר בארץ. המקורות הדגישו עוד כי מנגנוני הביטחון של חמאס התחילו לחשוד בו, לאחר שחיל האוויר הפגיז את רוב המנהרות ההתקפיות של הארגון, במהלך צוק איתן.



מנהרת טרור של חמאס. צילום: רויטרס
מנהרת טרור של חמאס. צילום: רויטרס



בדיווח נטען עוד כי האיש עצמו נעצר לפני כמה חודשים, בחשד למעורבות בעבירה פלילית ואף פוטר מחברותו בארגון. אולם מהר מאוד הוא קיבל על עצמו את האחריות לחפירת מנהרות באזור מזרח ג'בלייה. על פי הדיווח נטען כי חמאס ביקש מאנשיו שאם יתפרסם דבר מעצרו של אל-עטאונה יש להדגיש כי הוא פוטר מחברותו בארגון, או שהוא נעצר בעת שניסה להימלט מרצועת עזה דרך הים. השאלה ששואלים כעת ברצועת עזה, האם יש קשר בין אל-עטאונה לבין "קריסת המנהרות" שהייתה לאחרונה באזור הרצועה, במהלכה נהרגו מספר חברים בגדודי אל-קסאם.



ארגון חמאס מנסה למזער נזקים לאחר שבימים האחרונים נודע לראשי הארגון כי צה"ל חשף את מנהרת הטרור העצומה שחדרה לתוך שטח ישראל. על פי הארגון, מדובר במנהרה אשר מבחינתם נחשבת לישנה, וכי נעשה בה שימוש בעבר במסגרת מבצע "צוק איתן". גורמים בארגון הטרור אמרו: "השתמשנו בה גם במלחמה האחרונה, מדובר במנהרה שיצאה מכלל שימוש". בתוך כך, מנסים בחמאס גם להתכונן למקרה של מתקפה מצד ישראל, כשמשרד הפנים הפלסטיני הודיע היום כי מחר ייערך תרגיל למצבי חירום ומשברים. בתוך כך מתכנן חמאס לפנות מפקדות והודיע לתושבי הרצועה כי יישמעו קולות ירי. במערכת הביטחון מודעים לעניין, כמו גם לפיתוח כלי טיס וייצור אמצעי לחימה, שממומנים, על ידי איראן.