"ארה"ב מוכנה להציע לישראל את חבילת הסיוע הגדולה ביותר אי פעם", כך אמרו היום (שלישי) גורמים רשמיים בבית הלבן, שהגיבו למכתב הסאנטורים, הקורא להגדיל את הסיוע הביטחוני לישראל. הדברים נאמרו לאחר שאתמול למעלה מ-80 סנאטורים פנו לנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בדרישה להגדיל את התמיכה בישראל, באופן שיעלה על הסכום הנוכחי העומד על שלושה מיליארד דולרים.



ברוח מפגן התמיכה של הסנאטורים משני הקצוות הפוליטיים, הרפובליקנים והדמוקרטים, נמסר היום מהבית הלבן כי "אנחנו מוכנים לחתום על מסמך הבנות עם ישראל על חבילת סיוע צבאי הגדולה ביותר היסטוריה של ארצות הברית".



על מכתב הדוחק בנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, להגיע במהירות להסכם בנוגע לחבילת סיוע ביטחוני חדשה לישראל, חתמו 83 סנאטורים. המסמך נכתב ביוזמתם של לינדזי גראהם הרפובליקני וכריס קונס הדמוקרטי. המועמד לנשיאות האמריקאית, טד קרוז, הוא אחד מ-51 הסנאטורים הרפובליקנים שהביעו את תמיכתם. יריבו הדמוקרטי בבחירות לנשיאות, ברני סנדרס לא נמנה עם 32 הסנאטורים הדמוקרטים שחתמו על המסמך.



"לאור העלייה המשמעותית באתגרי ההגנה של ישראל, אנחנו ערוכים ומוכנים לתמוך בהסכם ארוך טווח ומשופר כדי לסייע לישראל ולספק לה את המשאבים הנדרשים כדי להגן על עצמה וכדי לשמר את איכותו של הצבא הישראלי", כך נכתב במסמך.



עם זאת במסמך לא ננקב סכום מסוים כיעד להגדלת הסיוע. בתוך כך ישראל מעוניינת בסכום של ארבעה עד 4.5 מיליארד דולרים. ישראל שואפת כי סכום זה יעוגן בהסכם סיוע חדש שעתיד להיכנס לתוקפו בשנת 2018. למרות דרישותיה, גורמים רשמיים בארה"ב העידו כי סכום הסיוע יהיה קטן יותר מכפי שדרשה ישראל, כשדובר על 3.7 מיליארד דולרים. הציפייה של שני הצדדים היא לחתום על הסכם עד ינואר הקרוב, בטרם תסתיים כהונתו של אובמה.



עוד צוין במכתב כי הסנאט מתכנן לשקול את האפשרות כי ארצות הברית תממן תכנית משותפת להגנה מפני טילים, בדומה לתכניות משותפות שנערכו בשנים האחרונות.




לא להמתין לממשל הבא




לצד הניסיונות להגיע להסכמות, לפני כחודשיים דווח כי נתניהו שוקל לדחות את החתימה על חבילת הסיוע הביטחוני מארצות הברית עד לבחירת הנשיא האמריקאי החדש בשנת 2017, בניסיון להגיע לתנאים טובים יותר. "עוד לא בטוח שנגיע להסכם", אמר נתניהו לשרים במהלך סקירה מדינית-ביטחונית בישיבת הממשלה. "צריך לראות אם יכולים להגיע לתוצאה שתענה על צורכי הביטחון של ישראל או שאולי לא נצליח להגיע להסכם עם הממשל הזה", הוסיף נתניהו.



עם זאת, בחודש שעבר בעת ביקורו בישראל, הפציר סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, בישראל לחתום על מזכר ההבנות הביטחוני עד סוף השנה ולא להמתין לממשל הבא. בשיחה הסגורה שערך עם נתניהו הפציר בו ביידן לקבל את הצעת הסיוע הביטחוני ולחתום עליה, למרות הסתייגויות ישראל. סגן הנשיא הבטיח שאחרי החתימה, הממשל יבוא לקראת ישראל.



בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן