כחלק מהערכות צה”ל לתרחישים הצפויים גם בגזרה הצפונית וגם בגזרה הדרומית קיים בשבוע שעבר, בפעם הראשונה, גדוד קדם, גדוד החילוץ וההצלה של פיקוד העורף, תרגיל מורכב של חילוץ והצלה תחת אש בשטח אויב. 



מדובר בתרחיש ייחוס שקיים בצה”ל ולפיו כוח של לוחמים נכנס לשטח לבנון והבניין שבו הכוח נמצא קורס כתוצאה ממטען או מהפגזה של חיזבאללה. בתרחיש כזה צפויים להילכד בין הריסות לוחמים רבים, בהם הרוגים ופצועים קשה. כאן אמור להכנס לפעולה, באבטחה כבדה, גדוד החילוץ וההצלה של פיקוד העורף כדי להוציא את הלוחמים תחת ההריסות.
 
“לקחנו את הגדוד שנמצא בפעילות בגזרת עוטף ירושלים והוצאנו אותו לתרגיל בתרחיש של חילוץ לוחמים מהריסות בשטח אויב” סיפר קצין האג”ם של חטיבת החילוץ וההצלה, רס”ן שלומי בן יאיר. “הגדוד נועד לתת מענה למקרים כאלה גם בשגרה וגם בלחימה. הכנסנו אותם לאתר הרס שמדמה מבנה שקרס בגלל מטענים או הפגזה של האויב, ותחת ההריסות השכבנו בובות המדמות את הלוחמים הלכודים”.
 

 בשל העובדה כי בזמן אמת מדובר בפעילות בשטח אויב וכי אי אפשר להוביל את לוחמי החילוץ וההצלה לזירת האירוע באמצעות מסוקים או רכבי שטח, הם נאלצו לקיים מסע רגלי של כמה שעות שכלל את סחיבת הציוד הייעודי שלהם על גבם. מדובר בציוד ששוקל עשרות קילוגרמים ואשר כולל בין היתר כלים הידראוליים כבדים. 
 
“זה גם חילוץ תחת אש, וצריך לזכור שמדובר גם בלוחמים לכל דבר, כלומר שגם ציוד החי”ר שלהם על הגב” הוסיף והסביר רס”ן בן יאיר. “זה כולל פטישים כבדים, דיסקים, מרימים ומחלצים, כלומר כלים גדולים וכבדים".
 
מיד עם סיום פעולות החילוץ שתורגלו במשך לילה שלם הוקפץ הגדוד מ”שטח אויב” היישר למשימה נוספת בשטח בסיס צריפין, שם מוטטו כוחות הנדסה מבנה ישן בן שלוש קומות שפונה לאחרונה על עשרות בובות אימון. אז נדרשו הלוחמים לדמות מצב של חזרה מוסקת משטח אויב לעורף שהופגז בזמן המלחמה וחילוץ לכודים מבניין קרס על דייריו.