לרגל יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה שוחח ניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" עם שמחה גולדין, אביו של סגן הדר גולדין ז"ל, קצין בפלוגת הסיור של חטיבת "גבעתי", שנפל ב-1 באוגוסט 2014 בקרב ברפיח, במהלך מבצע "צוק איתן", וגופתו נלקחה בשבי החמאס. לצידו נהרגו עוד שניים מלוחמי הסיירת. "הקרב החל בזמן הפסקת אש" ציין שמחה גולדין, "ואם הסיירת לא היו מתנהלים בנוהל של הפסקת אש, לא היו מפתיעים אותם כך. שלושה נהרגו, גופתו של הדר נחטפה על ידי חמאס ומוחזקת עדיין על ידם. אנחנו לא יודעים על מגעים עם חמאס להחזרת גופתו, אבל זה פחות מטריד אותי".




"מה שמטריד אותי וצריך לעלות לסדר היום, זו התפיסה הבלתי מתפשרת של החברה הישראלית, צה"ל וההנהגה, שכל שינוי בעזה יהיה מותנה בראש ובראשונה בהחזרת גופות החללים, של סמל ראשון אורון שאול מגולני, וסגן הדר גולדין מסיירת גבעתי", הדגיש האב. "אני אומר את זה למנהיגים שאני נפגש איתם, ובינתיים כולם מתחייבים. כולם מצהירים על כך בצורה זו אחרת. אנחנו רוצים שהדברים יישמעו בצורה ברורה: לפני שנותנים נמל לעזה או מכניסים את הטורקים, כל מיני שמועות שרצות מסביב, שאין מניח שאין להן הרבה בסיס, אבל גם כשמועות, כל דבר כזה חייב להיות מותנה בהחזרת גופות החללים. לדעתי גם ההנחות ההומניטאריות שישראל נותנת לעזה, צריכות להיות מותנות בכך, אבל זה מחוץ ליכולתנו לקבוע".



על נסיבות מותו של הדר ז"ל סיפר: "קיבלנו את תוצאות התחקיר של צה"ל, ביקשנו הבהרות נוספות. אחרי זמן קיבלנו אותן. אנחנו פחות או יותר יודעים מה היה. הממצאים הראו, ועל פי מה שאנחנו יודעים היום, שהדר נהרג לפני שחטפו את גופתו. החיילים שרצו לחפש אותו במנהרה הכירו אותו וידעו שאת הדר לא לוקחים בשבי ולא חוטפים. לכן הם יצאו מנקודת הנחה שהוא פצוע קשה ורצו להוציא אותו משם. הממצאים (שנאספו בשטח) הראו שהוא נפל, ואיפשרו את הקבורה והשבעה. זה לא קרה במקרה של אורון שאול, שם המצב יותר חמור. לנו יש קבר, שנמצא במרחק 100 מטר מהבית. בית העלמין הצבאי בכפר סבא מיוחד כי הוא נמצא בתוך העיר ומתחיל בהרוגי מלחמת העולם הראשונה, הם הקברים הראשונים והדר הוא החלל האחרון".



שמחה גולדין. צילום: אריאל בשור
שמחה גולדין. צילום: אריאל בשור



"הכאב הוא קשה כי הדר נהרג, אבל אנחנו לא משפחה שכולה, או לא משפחה שכולה רגילה", הדגיש גולדין-האב, "אנחנו עדיין נמצאים בקרב, באותו זמן. הוא לא בחזקת נעדר, אבל זה מצב המשפחה, שכל זמן שלא מביאים חלל לקבר, גם אם מצליחים להגדיר אותו חלל, על פי ממצאים פורנזיים והחלטה הלכתית, המשפחה לא יכולה להתחיל להתאבל. אלה הרגשות של המשפחה, שנמצאת עדיין בין יום שישי למוצאי שבת, והמשימה שלנו היא להביא את הדר לקבר ישראל, ועד שלא נביא אותו לקבר ישראל, לא נוכל לפנות לעצמנו מקום להתאבל ולהמשיך הלאה. זה המצב".



"כדאי שהחברה הישראלית תדע, והחטיבות 'גולני' ו'גבעתי' יודעות ומפנימות את זה, והמנהיגות שלנו יודעת את זה, וצריך לפעול בעניין", אמר האב, "ואם לא נפעל בצורה נחרצת, יהיו עוד משפחות במצב שלנו. כדאי שאנשים יבינו את זה, כי על פי מה שאני מבין ועל פי מה שמתגלה, המשימה עכשיו של החמאס גם בעזה וגם ביהודה ושומרון, זה לתפוס חיילים, להרוג אותם, ולהחביא את הגופות. זאת אומרת זה השלב הבא. אם לא נפעל בנחרצות ובנחישות נגד התופעה הזו, ונביא את הדר ואורון לקבר ישראל מהר, אז יהיו עוד משפחות כמונו".


 

"משעל על הבוקר", כל יום ב-9:00 ב"רדיו ללא הפסקה 103FM"
עריכת תוכן 103FM: אסף נבו