מטוס החמקן ה-F35 הישראלי הראשון יצא הערב (רביעי) מפס הייצור בפעם הראשונה ממפעלי לוקהיד מרטין בדאלס טקסס והיום מתברר כי הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, אישר את תוכנית ההתעצמות של חיל האוויר לעשור הקרוב לעד 50 מטוסי קרב. המשמעות היא שמעבר ל-33 המטוסים שצפויים להגיע לישראל בשנים הקרובות ורכישתן אושרה בתר"ש (תוכנית רב שנתית) הנוכחי, בתר"ש הבא צפוי להיכלל גם רכישה נוספת של 17 מטוסים חדשים.



"בחודשים האחרונים אושר בתוך חיל האוויר הצורך המבצעי להעלאת סד"כ המטוסים לחמישים", אמר מטקסס דאלאס, ראש מטה חיל האוויר תא"ל טל קלמן ל"מעריב אונליין": "זה לא נמצא בתוך התר"ש הנוכחי אבל הרמטכ"ל אישר את זה וזה יתוקצב בתר"ש הבא והדבר עובר לאישור הדרג המדיני. עבורנו התעצמות ל-50 מטוסים זו תחנה בדרך ל-75 מטוסים", הוא מספר. "האירוע של גלילת המטוס הוא אירוע מרגש ונקודת ציון של תהליך ארוך והוא דרך לתחנה המשמעותית שזה נחיתת המטוס בדצמבר בבסיס נבטים. אחת לכמה חודשים אנחנו מגיעים לכאן לפגישות עם נציגי המארינס ומלווים את תהליכי הקליטה של המטוס במארינס ולומדים את קליטתו", סיפר רמ"ט חיל האוויר. "אנחנו מתרשמים מהאמריקאים שהם מרוצים מאוד מהמטוס. הוא מציג ביצועים טובים מאוד באוויר בעיקר מול מטוסים שאינם דור 5. אנחנו צפויים לקבל בהמשך מטוס ניסוי אחד וזה חלק משמעותי. אנחנו נוכל לקחת את המטוס ולפתח אותו".



"טייסים ישראלים לא יטוסו מחוץ לגבולות ישראל במטוסים אמריקאים"


תא"ל קלמן מספר כי הצוותים הישראלים נמצאים באריזונה כבר כמה חודשים ללימוד המטוס לקראת הגעתו לארץ. האימונים הם טיסות בסימולטורים ולימוד של המטוס על הקרקע. לצד זה טיסת הבכורה של טייסים ישראלים על המטוס יתקיימו רק יום לאחר הנחיתה בישראל ב-13 בדצמבר: "טייסים ישראלים לא יטוסו מחוץ לגבולות ישראל במטוסים אמריקאים", מסביר תא"ל קלמן. "גם המטוסים שיגיעו לארץ בעתיד יטיסו אותם טייסים אמריקאים. הטייסים שלנו יטיסו את המטוסים ב-13 בדצמבר".



ראש מטה חיל האוויר, תא"ל טל קלמן. צילום: שי נווה
ראש מטה חיל האוויר, תא"ל טל קלמן. צילום: שי נווה



כחלק מהעסקה ישראל תקבל גם ארבעה סימולטורים. המשמעות היא שחמישים אחוז מהאימונים יתבצעו בהם ולא במטוסים. "זו עלייה דרמטית שמורידה שעות טיסה באופן משמעותי", מדגיש תא"ל קלמן. "זה יאפשר גם להכשיר יותר וגם לחסוך המון כסף. המטוס הוא יקר ואחזקתו יקרה ועלות שמירת כשירות של טייס תהיה זהה ביחס לטייס אף 16 בגלל הסימולטורים. אני טסתי בסימולטור וזה אימון לא פחות טוב מהאימון באוויר", מספר רמ"ט חיל האוויר.



גם נושא ההכשרה של הטייסים נידון רבות בחיל האוויר והוחלט כי בשנים הראשונות עד שילמדו בחיל האוויר את המטוס, יוכשרו רק טייסים שעברו פרק זמן של שירות על מטוסי דור 4 ורק אז הם יעברו למטוס החדש. זה מרכיב חשוב מהצורך של חיבור המטוס לחיל האוויר הישראלי. וזה לקח שלמדו בחיל האוויר מהאמריקאים.



חילופי דור בחיל האוויר


לצד ההתחדשות במטוסים החדשים, בחיל האוויר בוחנים את סד"כ המטוסים. אחת ההחלטות שהתקבלו לאחרונה זו סגירת טייסת בשנה הבאה: "חיל האוויר החליט לסגור טייסת אחת בשנה הבאה, זה חלק מהעובדה שאנחנו קולטים מטוסים חדשים. הסיבה לכך היא בעיקר פינוי משאבים וצוות אוויר לקליטת המטוסים החדשים. בהמשך הדרך נחליט בהתאם לשימור כמות מטוסי הקרב עד שנצבור ביטחון על המטוס החדש", אומר תא"ל קלמן.



על רכישת מטוס חדש שממריא אנכית אומר תא"ל טל קלמן: "עמדת חיל האוויר היא שעד 50 מטוסים נשלים את אותו הדגם. המשמעות של הבאת מטוס שממריא אנכית זה אומר צוות חדש, זה אומר שכלכלית כרגע לא שווה לפתוח צוות בשבילו. לצד היתרון של המראה אנכית הוא מוגבל בחימוש ובדלק אבל אנחנו עדיין בוחנים את זה ואנחנו לא שם".



תא"ל קלמן הודף את הביקורת על רכישת צה"ל במטוסים היקרים ובצורך בהם: "מה שאותנו מעניין במזרח התיכון בהקשר להתעצמות במטוס הזה זה עסקאות הנשק המתקדמות שאנחנו רואים מעבר לגבולות במזרח התיכון. בעיקר מטוסי דור 4 ודור 4.5. גם מערכות יירוט שמגיעות למדינות שאומנם אין לנו איתם מצב לחימה אבל ההשתנות במזרח התיכון מצרכיה התכוננות. המטוס מקנה יתרון על פני כל המערכות והמטוסים הללו. אחד מהגדולות של המטוס זה הוורסטיליות. ניתן לשלוח אותו למשימות בעומק בלי ליווי ובלי הגנה כי יש לו את היכולות. היום מטוס שהולך לבצע תקיפה צריך ליווי והגנה שתטוס אתו. הוא נושא כמות חימוש כמו F-15. זה אומר שנוכל לבצע תקיפות בדומה ללבנון השנייה, ולמבצעים בעזה ואפילו למב"ם. זה מטוס שיהיה רלוונטי מהתת קרקע עד החלל" מסכם תא"ל קלמן.