בראיון מיוחד ונדיר לעיתון הפלסטיני "אל-קודס" שפורסם היום (שני), אמר שר הביטחון אביגדור ליברמן כי ישראל אינה רוצה לכבוש את רצועת עזה ואינה חפצה במלחמה חדשה, אך אם חמאס יכפה אותה – זו תהיה האחרונה. "נשמיד אותו לחלוטין", הדגיש. עוד הוסיף כי ישראל תהיה הראשונה להסיר את המצור מעל רצועת עזה, כולל שיקום הרצועה והשקעה בנמל ימי, בשדה תעופה ובאזורי התעשייה קרני וארז - אם ייפסקו חפירת המנהרות, שיגור הטילים והברחות הנשק. "חמאס השקיע בשנים האחרונות לפחות חצי מיליארד דולר בתשתיות הצבאיות בעזה", הדגיש. בראיון נכח גם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי. 



השר ליברמן הבהיר כי לא יהיה שיח עם חמאס אך מתח ביקורת גם על יו"ר הרשות, אבו מאזן, שלטענתו אינו מסוגל לקבל החלטות קשות או לחתום על הסכם קבע. לדברי ליברמן, אבו מאזן "מבקר הרבה בפריז, ניו יורק ומוסקבה. מתי הוא ביקר בטול כרם ובשכם? אם יהיו בחירות הוא יובס".



בראיון שר הביטחון שב והביע תמיכה בפתרון שתי המדינות, אך הוסיף כי יש להסכים על חילופי שטחים ואוכלוסיות משום שישראל אינה זקוקה לאום אל-פאחם. עוד אמר, כי יש לשמור על גושי ההתיישבות, בהם מעלה אדומים, גבעת זאב, גוש עציון ואריאל, וכי "הבניה ביהודה ושומרון נעשית במסגרת גבולות ההתנחלויות הקיימות. הן לא הורחבו ולו באינץ' אחד". הוא הוסיף, כי לצורך בנייה מחדש של האמון עם הצד הפלסטיני "יש צורך בשלוש שנים בלי קורבנות ישראלים".



עורכי העיתון הפלסטיני תיארו את ליברמן כאישיות פוליטית מעוררת מחלוקת, אפילו בקרב מדינות בעלות יחסים עם ישראל, אך כמועמד המוביל לרשת את כסאו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.



"דחפורי הכיבוש קוברים את פתרון שתי המדינות"


בתגובה מפורטת לראיון נמסר מהרשות הפלסטינית, כי שר הביטחון ליברמן משלה את עצמו אם הוא סבור שיוכל למצוא שותף פלסטיני לשלום שיתאים לעמדותיו. משרד החוץ הפלסטיני מסר, כי "בשעה שליברמן מדבר על פתרון שתי המדינות, דחפורי הכיבוש ממשיכים לקבור את מה שנותר מהפתרון הזה".


במשרד ההסברה הפלסטיני לעגו לליברמן על שהזכיר בראיון את סבלם של הפליטים הפלסטינים בסוריה ואמרו, כי "המהגר מהארץ הקרה ב-1978 מתעלם מפרקי הנכבה הפלסטינית המרה, הרס מאות כפרים וערים, ושוכח שהפליטים האלה הגיעו לסוריה לאחר שאולצו לעזוב את אדמתם במהלך הטיהור האתני שעשו ההגנה, האצ"ל והלח"י". הם כינו את ליברמן "גזען שבהצעתו למנוע רק קורבנות בצד הישראלי, הוא קופץ מעל הסבל והדם הפלסטיני".



עוד הוסיפו: "ליברמן מראה לכאורה שהוא עוקב אחר הנושא הפלסטיני, כולל המסיבה בעיר רוואבי בה נכח זמר תוניסאי, אך מתעלם מתוקפנות המתנחלים, וגם מהניצול היחיד של ההצתה בדומא, אחמד דוואבשה, וגם לא מעלה על דעתו את הכאב של אמו של הילד מוחמד אבו חדיר, שכל יום ליבה נקע מחדש לאחר שבנה הוצת בידי מתנחלים. זוהי התמונה הברורה של הימין הקיצוני בישראל: הצבא והתוקפנות משלימים את הדיפלומטיה".



ח"כ ג'בארין: "ליברמן התחיל את מסע הבחירות שלו"


הרשימה המשותפת התייחסה לאמרתו של שר הביטחון שישראל אינה צריכה את אום אל-פאחם. ח"כ יוסף ג'בארין, תושב העיר, אמר בתגובה כי ליברמן ממשיך את מסע ההסתה והדה-לגיטימציה נגד תושבי אום אל-פאחם ונגד כלל האוכלוסיה הערבית בישראל. "כולם מבינים שהמניע שלו גזעני", אמר ג'בארין. "אינני מבין מדוע אנו צריכים להיות מאוימים כל הזמן שאזרחותנו תישלל. האזרחות היא זכות יסוד במולדתנו ולא ניתנה לנו בחסד על ידי ליברמן". עוד הוסיף, כי "נראה שליברמן התחיל כבר את מסע הבחירות הבא שלו, מסע שמבוסס על הפצת שנאה ועל שלילת זכויות מיעוטים, כפי שהיה בבחירות הקודמות".



מזכ"ל העבודה ויו"ר שדולת שתי המדינות, ח"כ חיליק בר, אמר בתגובה: "אני מברך את השר ליברמן על דבריו לעיתון אל קודס בנושא עזה וכן על הדגשת מחויבותו לפתרון שתי המדינות. בתוכנית המדינית שהצגתי כבר ביולי 2015 הצעתי תכנית לשיקום עזה כנגד סידורי ביטחון, פירוז הדרגתי ומניעת ההתחמשות, ואני שמח כי ממשלת ישראל מבינה סוף סוף כי זה הצעד הנכון להמשך. אתמוך כחבר אופוזיציה בכל תכנית ממשלתית שתהא בכיוון הזה".



ח"כ בר הוסיף כי "יחד עם זאת על ליברמן לחדול מגישת ה'אין פרטנר' התבוסתנית ולהבין כי לעולם לא ימצא פרטנר מושלם. לא ייתכן שליברמן עושה הנחות לחמאס מצד אחד ומצד שני לא רואה פרטנר בעבאס. כולי תקווה כי דבריו אלו של ליברמן אינם עוד מס שפתיים בהן ידועה ממשלת הימין". 



גם יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, התייחסה לדברי ליברמן בראיו וקראה לדברים הצעה לטרנספר. "מדובר בהצעה טרנספרטיסטית לשלילת אזרחות. חילופי שטחים במסגרת הסדר הם דבר לגיטימי, אבל כששר הביטחון מדבר על החלפת השייכות המדינית של אזרחים ללא הסכמתם, הוא מדבר על טרנספר לכל דבר, גם אם לא במובן הגיאוגרפי, זה טרנספר במישור המדינתי והתודעתי", אמרה.



גלאון הוסיפה כי "ליברמן מתייחס לאזרחי ישראל הערבים לא כבני-אדם, אלא כסחורה עוברת לסוחר, שאזרחותם תמיד בערבון מוגבל. כשהוא מדבר על העברתם לריבונות אחרת, הוא למעשה אומר להם, שהם אזרחים על תנאי. שלילת האזרחות שמציע ליברמן, ולא בפעם הראשונה, היא לא חוקית, לא מוסרית ונוגדת כל עקרון של הגנה על זכויות אדם בסיסיות. היא מאותתת לכל אזרחי ישראל הערבים, שהם אינם רצויים כאן. לצערי לא מדובר במהלך שעומד בפני עצמו, אלא חלק ממהלך כולל שלפוליטיקאים מהימין נגד אזרחי ישראל הערבים".



משפחת הדר גולדין ז"ל: "ליברמן התרכך מאז הכניסה לתפקיד"

התייחסות משפחתו של סגן הדר גולדין לדברים שעלו בראיון שהעניק שר הביטחון אביגדור ליברמן לעיתון ״אל קודס״: ״מאכזב לראות כי השר האחראי על השבתם של הדר ואורון שאול חזרה הביתה מתעלם במכוון מלציין אותם בראיון בראיון שהוא מעניק לכלי תקשורת פלסטיני מרכזי. מייאש להווכח עד כמה ליברמן התרכך מאז נכנס לתפקידו - מי שנתן להנייה 48 שעות להחזיר את החטופים והאזרחים מהרצועה רוצה כעת להפוך את עזה לסינגפור. על ממשלת ישראל בכלל ועל שר הביטחון בפרט מוטלת האחריות להפעיל לחץ מתמשך על חמאס בכדי להביא את אורון והדר לישראל ולא לשדר לציבור שהם נשכחו בסג׳עייה ורפיח".



עוד הוסיפו: "אנו מצפים שהשר ליברמן יפנים שמסר של שדרוג רצועת עזה בנמל ימי, שדה תעופה ומתקני התפלת מים ללא תמורה פוגעת באופן חמור בניסיון להשיב את הבנים. המסר ששר הביטחון צריך להעביר לחמאס הוא שבמזרח התיכון אין ארוחות חינם ומי שמצפה לשדרג את התשתיות בעזה יצטרך קודם כל להשיב את הדר ואורון״.